foto: Jan Kubík /Facebook/Jan Kubík
S blížícím se termínem voleb přináší železniční magazín Rail Target sérii rozhovorů s kandidáty do Poslanecké sněmovny. Prvním z nich je kandidát za Jihočeský kraj a člen Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Jan Kubík z hnutí ANO.
Většina politických stran ve svých volebních programech uvádí, že podporují stavbu vysokorychlostních tratí. Jaké v této věci vidíte cíle pro následující volební období
Vysokorychlostní tratě mají pro naši zemi velký potenciál, proto na nich musíme začít pracovat co nejdříve. Roky se o ní jen mluvilo, ale naše vláda začala dělat konkrétní kroky. Máme smlouvy s Německem o trati do Drážďan, s Francií na know-how, první úseky už se projektují a já věřím, že pokud budeme mít příležitost to dál posouvat, tak v příštím volebním období se začnou stavět první úseky.
V souvislosti se srážkou vlaků na Domažlicku zní kritika zastaralého systému kontroly provozu na českých železnicích. Jako hlavní problém se uvádí pomalé zavádění zabezpečovacího systému ETCS. Na 9000 kilometrů síti železnic v Česku je tímto systémem vybaveno jen 560 km tratí. Realizace celého zabezpečení má trvat téměř 20 let. Je to podle Vás uspokojivé tempo? Mají se takto zabezpečovat tratě, přestože to stojí miliardy korun?
Musíme si uvědomit, že tento sytém nyní zavádí celá Evropa, proto je extrémně vysoká poptávka. Na druhou stranu je jen omezený počet výrobců, takže ceny letí ohromně nahoru. Samozřejmě bych byl rád, kdyby tady tento systém už dávno byl a nikdo další na železnici neumřel, ale realita chvilku potrvá.
Pravidelně se stávalo, že po volbách nová politická garnitura vyhazovala vedení státních podniků a organizací bez ohledu na jejich dobré výsledky. Myslíte, že by něco takového nyní mělo nastávat na manažerských pozicích typu vedení Českých drah či Správy železnic?
Zastávám názor, že každý majitel by měl mít právo dosadit si své lidi. Lidi, kterým věří, kteří budou plnit jeho zadání. Majitelem je stát a volby představují střídání vedení. Takže ano, změny chápu. Na druhou stranu a teď bych rád mluvil čistě za sebe, když sleduji kroky současného vedení, tak myslím, že se mu daří. Doba je těžká. České dráhy řeší výpadek cestujících kvůli Covidu, poptávka stále není na hodnotách před krizí. Do toho probíhá liberalizace trhu, nedávno k nám vstoupil státní dopravce ze Španělska, což by mohl být silný konkurent.
České dráhy jsou kvůli zákonné úpravě znevýhodněny oproti ostatním
soukromým subjektům na trhu (například povinnost zveřejňovat smlouvy, které odhalují cenovou politiku). Myslíte, že by České dráhy měly fungovat v tomto specifickém režimu a pokud ano, měl by jim stát tuto nevýhodu nějak kompenzovat?
O tomto jsme rozhodovali v tomto volebním období a myslím, že se podařilo domluvit kompromis. Piráti chtěli totální otevření smluv, ale díky návrhu kolegy Kalouse došlo ke zmírnění režimu, kdy se některé strategické smlouvy nezveřejňují. Státní firmy jsou někdy na trhu znevýhodněny, ale musíme to tak brát.
Podle evropské strategie chytré a udržitelné mobility (Smart and Sustainable mobility strategy) má být 30 procent veškeré dopravy přesunuto na železnici jako na jediný udržitelných typ přepravy. Podporujete v tomto duchu přesun dopravy ze silnic na železnici?
Česká republika má historicky jednu z nejhustších železničních sítí na světě. Bohužel se v poslední době zrušilo hodně tratí a vleček do továren. Takže základ máme dobrý, přesto si myslím, že se to v dohledné době nemůže podařit.