Více než 180 železničních profesionálů, provozovatelů, výrobců a tvůrců politik se sešlo v berlínském testovacím centru TrainTestLab na akci DAK Live Event, interaktivní přehlídce technologie digitálního automatického spřáhla (DAC) a jejího plánu migrace. Akce, která byla uspořádána v rámci setkání členů VPI a technických informačních dnů, poskytla účastníkům praktický pohled na budoucnost automatizace železniční nákladní dopravy.
Podle VPI se na akci konaly čtyři praktické informační stanice zaměřené na klíčové oblasti implementace: rychlá a bezpečná instalace, workshopy o dodatečné montáži v dočasných oknů a role 3D skenování při analýze vagónů, kterým chybí technické výkresy. Účastníci si mohli vyzkoušet spřažování a odpojování pomocí tabletu, což poskytlo jasný vhled do toho, jak mohou systémy DAC zefektivnit provoz. „Je to složitý systém – ale takhle by mohl fungovat,“ poznamenal jeden z účastníků během živé demonstrace referenčního testovacího systému, která zahrnovala digitálně prováděné zkoušky spojování, integrity a brzdění.
Od vize k migraci: FP5-TRANS4M-R a DACFIT k vidění
Jak zdůraznil společný podnik Europe's Rail, živá akce DAK rovněž představila milníky projektu FP5-TRANS4M-R, stěžejní iniciativy EU pro plně digitální provoz nákladních vlaků . 5. RP, podporovaný společným podnikem Europe's Rail, má za úkol do poloviny roku 2026 dodat technologii, systémovou architekturu a provozní postupy připravené pro DAC.
Zvláštní pozornost byla věnována projektu DACFIT, který prezentoval poznatky týkající se analýzy vozového parku , plánování procesů v dílně a budování kapacit – prvků nezbytných pro zavedení DAK. Dr. Ing. Jens Engelmann a migrační tým EDDP vedený Andreasem Lipkou a Matthiasem Knüplingem odpověděli na podrobné dotazy týkající se evropské strategie DAC, zejména týkající se správy a zavádění EDDP.
Podle organizace Europe's Rail byl generální plán DAC revidován v prosinci 2024, čímž se nasazení vlaků Pioneer DAC posunulo z roku 2026/27 na rok 2027/28 z důvodu prodloužených časových lhůt vývoje v rámci 5. rámcového programu. Toto bylo transparentně komunikováno v rámci procesu Sounding Boards, který zajišťuje vstupy a podporu celého odvětví.
Psali jsme
Švýcarsko pokročilo v podpoře železnice při zavádění DAC. Vláda vyčlenila 180 milionů franků na modernizaci tisíců vagonů, lokomotiv a upřesnila…
Celoodvětvový dialog, zpětná vazba v reálném čase
Organizátoři ocenili akci za podporu skutečného dialogu na rovnocenném základě mezi zúčastněnými stranami. Zástupci držitelů vozů, dílen, přepravců, sdružení a veřejných orgánů poskytli na místě zpětnou vazbu, která bude začleněna do evropského plánu DAC .
Klíčovou roli při formování zavádění DAC hrají tzv. Sounding Boards (Zkušební komise), vytvořené za účelem podpory transparentnosti a oboustranné spolupráce. Jak vysvětluje Europe's Rail, tyto komise shromažďují zpětnou vazbu ze všech oblastí odvětví, kterou následně vyhodnocuje konsorcium FP5 - TRANS4M - R a předkládá ji programové radě EDDP. Registrovaní členové jsou zváni k účasti na těchto setkáních dvakrát ročně, a to buď virtuálně, nebo osobně.
Psali jsme
Evropa má náskok, ale nemusí si ho udržet. Šéf UNIFE Enno Wiebe varuje, že železnice jako strategické odvětví potřebuje novou organizaci, větší rozpočet…
Širší program akcí VPI
Živá akce DAK byla součástí dvoudenního programu pořádaného společností VPI v Berlíně . Po demonstracích DAK 17. června se v hotelu Nhow konalo valné shromáždění VPI, které bylo zakončeno networkingovým setkáním Get Together by the Spree. 18. června se pozornost přesunula na 25. ročník Technického informačního dne VPI, který se zabýval údržbou vozů v intermodální dopravě a jehož panelové diskuse a prezentace navazovaly na téma inovací. VPI označila akci za obrovský úspěch a poznamenala, že si její týmy odnesly cenné impulsy přímo z praxe. „Akce, jako jsou tyto,“ poznamenala VPI. „Jsou klíčem k propojení budoucích technologií s provozní realitou.“
Zdroj: VPI; Evropská železnice