EU version

Propojování vlaků už jen přes tablet? DAK Live Event ukázal víc

Propojování vlaků už jen přes tablet? DAK Live Event ukázal víc
foto: VPI /DAK Live Event 2025
19 / 06 / 2025

Kam směřuje budoucnost propojování nákladní dopravy? Na DAK Live Event 2025 se nám plně odhalila digitální éra železniční nákladní dopravy. Hlavními tahouny modernizace evropské páteřní sítě se stalo propojení řízené tabletem, automatizovaná diagnostika a migrační plány podporované Evropskou unií.

 

Více než 180 železničních profesionálů, provozovatelů, výrobců a tvůrců politik se sešlo v berlínském testovacím centru TrainTestLab na akci DAK Live Event, interaktivní přehlídce technologie digitálního automatického spřáhla (DAC) a jejího plánu migrace. Akce, která byla uspořádána v rámci setkání členů VPI ​​a technických informačních dnů, poskytla účastníkům  praktický pohled na budoucnost automatizace železniční nákladní dopravy.

Podle VPI se na akci konaly čtyři praktické informační stanice zaměřené na klíčové oblasti implementace: rychlá a bezpečná instalaceworkshopy o dodatečné montáži v dočasných oknů a role 3D skenování při analýze vagónů, kterým chybí technické výkresy. Účastníci si mohli vyzkoušet spřažování a odpojování pomocí tabletu, což poskytlo jasný vhled do toho, jak mohou systémy DAC zefektivnit provoz. „Je to složitý systém – ale takhle by mohl fungovat,“ poznamenal jeden z účastníků během živé demonstrace referenčního testovacího systému, která zahrnovala digitálně prováděné zkoušky spojování, integrity a brzdění.

Od vize k migraci: FP5-TRANS4M-R a DACFIT k vidění

Jak zdůraznil společný podnik Europe's Rail, živá akce DAK rovněž představila milníky projektu FP5-TRANS4M-Rstěžejní iniciativy EU pro plně digitální provoz nákladních vlaků . 5. RP, podporovaný společným podnikem Europe's Rail, má za úkol do poloviny roku 2026 dodat technologii, systémovou architekturu a provozní postupy připravené pro DAC.

Zvláštní pozornost byla věnována projektu DACFIT, který prezentoval poznatky týkající se analýzy vozového parku , plánování procesů v dílně a budování kapacit – prvků nezbytných pro zavedení DAK. Dr. Ing. Jens Engelmann a migrační tým EDDP vedený Andreasem LipkouMatthiasem Knüplingem odpověděli na podrobné dotazy týkající se evropské strategie DAC, zejména týkající se správy a zavádění EDDP.

Podle organizace Europe's Rail byl generální plán DAC revidován v prosinci 2024, čímž se nasazení vlaků Pioneer DAC posunulo z roku 2026/27 na rok 2027/28 z důvodu prodloužených časových lhůt vývoje v rámci 5. rámcového programu. Toto bylo transparentně komunikováno v rámci procesu Sounding Boards, který zajišťuje vstupy a podporu celého odvětví.

Celoodvětvový dialog, zpětná vazba v reálném čase

Organizátoři ocenili akci za podporu  skutečného dialogu na rovnocenném základě mezi zúčastněnými stranami. Zástupci držitelů vozů, dílen, přepravců, sdružení a veřejných orgánů poskytli na místě zpětnou vazbu, která bude začleněna do evropského plánu DAC .

Klíčovou roli při formování zavádění DAC hrají tzv. Sounding Boards (Zkušební komise), vytvořené za účelem podpory transparentnosti a oboustranné spolupráce. Jak vysvětluje Europe's Rail, tyto komise shromažďují zpětnou vazbu ze všech oblastí odvětví, kterou následně vyhodnocuje konsorcium FP5 - TRANS4M R a předkládá ji programové radě EDDP. Registrovaní členové jsou zváni k účasti na těchto setkáních dvakrát ročně, a to buď virtuálně, nebo osobně.

Širší program akcí VPI

Živá akce DAK byla součástí  dvoudenního programu pořádaného společností VPI v Berlíně . Po demonstracích DAK 17. června se v hotelu Nhow konalo valné shromáždění VPI, které bylo zakončeno  networkingovým setkáním Get Together by the Spree. 18. června se pozornost přesunula na 25. ročník Technického informačního dne VPI, který se zabýval údržbou vozů v intermodální dopravě a jehož panelové diskuse a prezentace navazovaly na téma inovací. VPI označila akci za obrovský úspěch a poznamenala, že si její týmy odnesly cenné impulsy přímo z praxe„Akce, jako jsou tyto,“ poznamenala VPI. „Jsou klíčem k propojení budoucích technologií s provozní realitou.“

Zdroj: VPI; Evropská železnice

Tagy