EU version

Projekt VRT bude formovat dopravu v ČR na několik desetiletí dopředu, říká Vít Hoznour ze SAGASTY

Projekt VRT bude formovat dopravu v ČR na několik desetiletí dopředu, říká Vít Hoznour ze SAGASTY
foto: RAILTARGET/Ředitel ateliéru silničních a mostních staveb SAGASTA, Vít Hoznour
14 / 04 / 2025

Ředitel ateliéru silničních a mostních staveb ze společnosti SAGASTA, Vít Hoznour, v rozhovoru přiblížil nejen to, jak technicky náročná může být rekonstrukce mostu, ale i jaké unikátní inovace přinesla SAGASTA do stavby metra D.

Jaké jsou vize SAGASTA do roku 2025?

Naším hlavním cílem je i nadále růst – nejen v počtu projektů a zaměstnanců, ale především v kvalitě. Chceme být silným, spolehlivým a inovativním partnerem pro investory i veřejnou správu. Klíčové pro nás bude zefektivnění projektových procesů, posílení mezioborové spolupráce v rámci celé skupiny a další rozvoj talentů – ať už jde o zkušené odborníky, nebo o mladé kolegy, kteří k nám přicházejí rovnou ze škol. Dále chceme víc investovat do digitalizace, BIM technologií a udržitelného navrhování.

Jsou nějaké projekty, na které se už teď těšíte?

Rozhodně ano. Těšíme se na projekty v rámci vysokorychlostních tratí, které začínají nabírat reálné obrysy. Je to výzva nejen svou technickou náročností, ale také příležitost podílet se na budování infrastruktury, která bude formovat dopravu v ČR na několik desetiletí dopředu. Osobně se velmi těším na přípravu projektu mostu na obchvatu Plas, který bude nejvyšším silničním mostem v ČR, a věřím, že zde zúročíme dosavadní bohaté zkušenosti ze staveb realizovaných v prostředí dle žluté knihy FIDIC.

Jaké z vašich projektů budou letos realizovány?

Letos se rozbíhají nebo budou dokončeny realizace několika důležitých staveb – probíhá stavba Rekonstrukce traťového úseku Přibyslav - Pohled, Rekonstrukce ŽST Brno – Královo pole, rekonstrukce tratě mezi Libercem a Harrachovem s náročnou modernizací tunelových objektů nebo obnova historického mostu v Roudnici nad Labem. Podílíme se na realizační dokumentaci dálnice D6 a v letošním roce bude zprovozněna stavba I/36 Pardubice, Trnová – Fáblovka – Dubina, stavba, která je v režimu dle žluté knihy FIDIC my zde působíme jako hlavní projektant.  Veřejnost si často všimne až finální podoby, ale pro nás je důležité, že za každou stavbou je poctivá práce našich týmů – od geodetů, přes projektanty, až po autory dokumentací EIA nebo DUR.

Byly některé z projektů, které má již SAGASTA za sebou, skutečnou technickou výzvou?

Jmenovat zde jeden nebo dva projekty by nebylo úplně spravedlivé. Ono i rekonstrukce malého mostu často bývá skutečným technickým oříškem. Obecně jsou vždy výzvou mosty ve složitých geologických podmínkách, stavby zasahující do urbanizovaného území nebo projekty v CHKO, kde je nutné hledat velmi citlivá řešení. Přece jen zde vyzdvihnu již zmiňované projekty na vysokorychlostních tratích, kde se naši projektanti setkávají se všemi výše uvedenými aspekty návrhu a dále velmi technicky složitý a koordinačně náročný projekt podjezdu pod nádražím v Českých Budějovicích, kde v intravilánu města vzniká významná dopravní stavba. Výzvy nás ale posouvají – a přesně o to nám jde.

SAGASTA přišla také s inovativní myšlenkou pro metro D. Můžete nám tento projekt přiblížit?

Na projektu metra D jsme přišli s řešením využití geotermálního potenciálu metra. Geotermální energie využívá teplotní stabilitu podzemí a teplo, které se hromadí v tunelech. Systémy tepelných čerpadel dokážou toto teplo odebírat a využívat k vytápění nebo chlazení budov. Teplo vzniká kombinací zemské teploty, provozu vlaků a pohybu lidí. Takto získaná energie je obnovitelná, ekologická a přispívá ke snižování emisí CO₂. Důležité také bylo, že jsme mysleli na proveditelnost i bezpečnost pro budoucí cestující i provozovatele. Tato technologie se již využívá v různých podobách například v Londýně, Paříži, Montrealu.

Máte na něj nějaké ohlasy?

Ohlasy byly velmi pozitivní – a to nejen od zadavatele, ale také od odborné veřejnosti. Vnímáme, že se oceňuje náš aktivní přístup, který není jen o plnění zadání, ale o tom, jak ho posunout dál. Dostali jsme prostor prezentovat a rozvíjet tuto myšlenku dále a to je pro nás motivace pokračovat v inovacích.

Nedávno se uskutečnila akvizice VPÚ DECO PRAHA, jak tento krok vnímáte?

Je to pro nás důležitý a strategický krok. VPÚ DECO PRAHA má silnou tradici, know-how a jméno, které v oboru rezonuje. Spojení s takto zkušeným partnerem přináší synergii a zároveň nám umožňuje nabídnout klientům širší paletu služeb – od architektury, přes konstrukce až po technologické celky. Věříme, že společně můžeme realizovat ještě větší a náročnější projekty. Pro mě je to navíc velice osobní, protože tato společnost byla mým prvním zaměstnavatelem, kde jsem dlouhá léta působil a poznal mnoho skvělých kolegů a přátel. S řadou z nich se potkávám a spolupracuji dodnes.

Jaké jsou plány s VPÚ pro letošní rok?

V první řadě chceme nastavit hladkou integraci týmů a sdílení projektových metodik. Zároveň už běží společné zakázky – zejména v oblasti pozemních staveb. Chceme také společně vstoupit do výběrových řízení na velké projekty, kde bude důležitá komplexnost návrhu.

Chystáte se v roce 2025 na nějaké zajímavé veletrhy nebo akce?

Ano, plánujeme účast na celé řadě akcí – stali jsme se hlavním partnerem Odborného setkání železnice Pardubice, těšíme se na tradiční konferenci KDI v Litomyšli, Silniční konferenci.  Jsme partnery Sympozia Mosty 2025 v Brně. Dále sledujeme například Rail Business Days v Ostravě, For Infra v Praze, a mezinárodních konferencích zaměřených na železniční infrastrukturu. Pro rok 2026 vyhlížíme dění kolem TRA (Transport Research Arena) nebo InnoTrans v Berlíně – pokud se naskytne příležitost, rádi se připojíme. Akce jsou pro nás příležitostí prezentovat naše řešení a zároveň se inspirovat.

Je nějaký vysněný projekt, na kterém byste se chtěl se SAGASTA podílet?

Určitě. Kromě vysokorychlostních tratí bych si přál podílet se na návrhu zcela nové železniční stanice nebo přestupního terminálu, který by spojoval nejen funkčnost, ale i výraznou architekturu. To by byl projekt, který by spojil vše, co nás baví: techniku, odvahu i invenci.

Zdroj: RAILTARGET

Tagy