EU version

Pro modernizaci a výstavbu tratí jsou klíčové finance z EU, uvedla poslankyně polského Sejmu Paulina Matysiak

Pro modernizaci a výstavbu tratí jsou klíčové finance z EU, uvedla poslankyně polského Sejmu Paulina Matysiak
foto: Redakce RAILTARGET/Paulina Matysiak
23 / 11 / 2023

RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s polskou političkou Paulinou Matysiak, která je členkou strany Lewica Razem a zároveň i poslankyní polského Sejmu. V rozhovoru jsme se zaměřili na témata veřejné dopravy. Poslankyně Matysiak se však vyjádřila i k budoucí spolupráci mezi Polskem a Českou republikou.

Blahopřeji k výsledkům voleb do Sejmu a také Vaší straně, která nyní vstupuje do koaličních rozhovorů směřujících k sestavení nové vlády v Polsku. Věnovala jste se především veřejné dopravě, co plánujete zlepšit ve veřejné dopravě v Polsku a jaké změny můžeme očekávat ve spolupráci s Českou republikou?

Konkrétně mohu uvést to, co máme připraveno v koaliční smlouvě. Pro všechna uskupení, která budou tvořit budoucí vládu, je doprava a veřejná doprava velkou prioritou. Klíčové bude využití evropských financí, ale v případě modernizace a výstavby železničních tratí také národních rozpočtových prostředků. Chceme vytvořit jednotný systém pro prodej cestovních dokladů, integrace do jednotné jízdenky a jednoho vyhledavače dopravních spojení. Budeme proto potřebovat novelizaci zákona, abychom mohli sjednotit různé již existující systémy slev, protože nemáme jednotné slevy na železnici a ve veřejné autobusové dopravě. Chceme řešit také velký problém v regionech a místech, kam veřejná doprava vůbec nejezdí. Velmi se na místní veřejné dopravě negativně podepsala pandemie, především na té autobusové.

Je ale potřebné pozitivně zhodnotit dosavadní vládní programy, ve kterých chceme pokračovat. Máme centrální fond pro veřejnou autobusovou dopravu, v němž budeme pokračovat. Ve spolupráci s místními samosprávami běží vládní program „Železnice +“, který umožňuje na základě žádostí samospráv a jejich finanční spoluúčasti revitalizovat úseky regionální železniční infrastruktury. Program běží, jsou podepisovány první smlouvy a myslím si, že budeme pokračovat.

Vaše strana vnesla do veřejného diskursu pojem vyloučení občanů z důvodu nedostatečné mobility. Neobáváte se, že v důsledku realizace Green Dealu bude doprava ještě více nedostupná nebo naopak věříte, že bude možné refinancovat dopravu z výnosů emisních povolenek?

Velmi jsme o tématu vyloučení občanů z železniční či autobusové dopravy diskutovali. V uplynulém volebním období jsem jako poslankyně vytvořila poslanecké a expertní fórum proti dopravnímu vyloučení. Toto fórum znovu nový Sejm svolá a opět v něm budou pracovat poslanci napříč politickými stranami, kteří mají k tématu blízko. Klíčové bude neobávat se Green Dealu, ale využít jej jako šanci pro utváření lepší veřejné dopravy. V Polsku je to tak, že absence veřejné dopravy v mnoha místech Polska vytváří nutnost disponovat vlastním automobilem nebo dokonce dvěma, aby mohli rodiče jezdit každý do své práce, odvézt děti do školy nebo do zájmových kroužků. Takhle v žádném případě nemohou občané žít. Jsme přesvědčeni, že přístup k veřejné dopravě představuje jednu ze základních veřejných služeb, která vůbec umožňuje využívat práva zakotvená v Polsku v ústavě. Proto veřejná doprava představuje klíčovou otázku.

Vaše strana ve volební kampani požadovala „povolební úklid“ po dosud vládnoucí straně Právo a spravedlnost. Co je v této věci největším problémem. Zůstanou na programu vysokorychlostní železnice a proběhne inventarizace projektu?

Ano. Myslím, že se podíváme na již uzavřené smlouvy a na smlouvy připravované.  Jako Levice jsme jasně deklarovali, že v rámci projektu CPK (Centralny Punkt Komunikacijny, letiště + síť vysokorychlostních železnic), chceme rozvíjet síť železniční. V koalici jsme dospěli k názoru, že nebudeme podporovat projekt nového letiště. Nicméně ve veřejném diskursu se objevuje čím dál více nových argumentů. Já osobně nemám vyhraněný postoj, možná že to není špatné přemístit letiště mimo Varšavu. Co je ale jasné, tak že Polsko potřebuje síť vysokorychlostních železnic, aby se lidé mohli rychle dopravovat mezi velkými polskými městy. Tento typ železniční infrastruktury existuje v mnoha státech Evropy i mimo Evropu. Poláci si vysokorychlostní železnici zaslouží, stane se prvkem modernizace naší země a věřím, že se dočkám, a že se takovým vlakem svezu.

Existují dvě plánovaná propojení z Polska do České republiky, proto jsem se ptal na pokračování projektu.

Spojení předpokládáme i do dalších zemí, např. Rail Baltica. Máme tyto úseky zařazené do evropské dopravní sítě TEN-T. Potřebujeme nyní postupovat rozvážně, vzájemně spolupracovat ve střední Evropě a uklidnit diskusi po volbách, protože ve vztahu k projektu CPK ji doprovázela řada emocí.

Přeji Vám úspěšný přechod z opoziční role do vládní a děkuji za rozhovor.

Tagy