EU version

Příchod polských firem na český trh může snížit ceny českých infrastrukturních staveb, řekl ministr dopravy Kupka

Příchod polských firem na český trh může snížit ceny českých infrastrukturních staveb, řekl ministr dopravy Kupka
foto: Redakce RAILTARGET/Martin Kupka
21 / 11 / 2023

Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Interview bylo na točeno v rámci Dne polské logistiky. Právě Polsko bývá poslední dobou označováno za vzor v oblasti infrastrukturních staveb. Ve srovnání s Českou republikou se tam totiž staví nejenom rychleji, ale i podstatně levněji. Co si o tom myslí ministr dopravy?

Pane ministře, setkáváme se na konferenci na polském velvyslanectví, která nese název “Den polské logistiky”. Vy jste zmínil klíčovou spolupráci s Polskem, možnost podpisu memoranda v oblasti dopravy. Můžete to krátce komentovat?

Jde o to, abychom dokázali spojit síly, například v jednání s evropskými institucemi pro získání většího objemu finančních prostředků. Záleží nám na tom, abychom dokázali dobře propojit vysokorychlostní budoucí trať na české straně, konkrétně v moravské části – Moravskou bránu I, Moravskou bránu II a další úsek mezi Ostravou a Kotovicemi.

Chtěla bych se zeptat, na konferenci zde zaznívá, že v Polsku se staví poměrně rychle, efektivně a levně. Vy sám jste to několikrát uvedl jako příklad v různých politických debatách. Proč je tomu tak, proč to nejde i v České republice?

Nám scházela pružnější legislativa, což se daří napravovat v posledních letech. Samozřejmě, že je důležité také konkurenční prostředí. Zdá se, že se polské stavební firmy budou snažit uplatnit i na českém území, i to může přinést další snížení cen. Je také pravda, že výstavba v Polsku je z hlediska charakteru krajiny objektivně snazší a tím samozřejmě také méně nákladná. A co je potřeba rovněž zmínit je to, že dostupnost stavebních materiálů, včetně kameniva, byla zatím v Polsku jednodušší. Tady bude opravdu záležet na tom, jak se podaří, i díky nové legislativě, zpřístupňovat ložiska materiálu pro výstavbu klíčových strategických staveb.

Vy jste se ve své řeči dotkl i lodní dopravy, konkrétně splavnění Odry. Jaké jsou zde plány?

My chceme velmi úzce spolupracovat s tím, jak bude postupovat polská strana z hlediska přípravy splavnění Odry směrem k Bohumínu. Na českém území by připadaly do úvahy jednotky kilometrů splavného budoucího kanálu a tady platí, že na prvním místě musí být rozvaha. Jak to může být a vycházet ekonomicky, jak to bude vycházet z hlediska dopadu na životní prostředí i z hlediska dopravních dopadů. Odra má v tuto chvíli na celém území Polska nižší třídu splavnosti, než například české toky Labe nebo Vltava. Polsko uvažovalo o vysokých investicích do toho, aby se dokázali dostat z hlediska splavnosti na celém území v případě Odry na třetí stupeň nebolí na třídu splavnosti III. My jsme na tom lépe, na většině toku Labe máme třídu splavnosti IIIa, a proto máme v tomto směru i z hlediska naší logistiky podmínky vhodnější, máme pouze jedno úzké hrdlo na Labi před hranicí s Německem. Platí ale, že lodní doprava může hrát do budoucna významnější roli a opravdu bude záležet na té rozvaze, na tom prověření dopadů v případě, že se polská strana vydá blíž k českým hranicím, co by to znamenalo, jak by to dopadlo. Rozhodně nezasáhneme chráněná území, to je úplně zřejmé, a jednalo by se o jednotky kilometrů. Bude záležet na tom, jak ve výsledku bude vypadat rozvaha z hlediska ekologických i ekonomických dopadů.

Tagy