EU version

Při zastaveném provozu se práce stihnou rychleji, levněji a bezpečněji, říká ke koridoru Brno – Blansko ředitel SŽ Svoboda

Při zastaveném provozu se práce stihnou rychleji, levněji a bezpečněji, říká ke koridoru Brno – Blansko ředitel SŽ Svoboda
foto: Archiv/Při zastaveném provozu se práce stihnou rychleji, levněji a bezpečněji, říká ke koridoru Brno-Blansko ředitel SŽ Svoboda
18 / 12 / 2022

Redakce RAILTARGET byla při slavnostním otevření koridoru Brno – Blansko, kterého se zúčastnil premiér Fiala i ministr dopravy Martin Kupka. Přinášíme exkluzivní rozhovor k tématu modernizace koridoru Brno-Blansko, který Správa železnic otevřela v rekordním čase. K realizaci prací na trati se pro RAILTARGET exkluzivně vyjádřil generální ředitel SŽ, Jiří Svoboda.

Dnes se setkáváme na otevření koridoru Brno – Blansko, kterého se účastnil i premiér Fiala. Chtěla bych se zeptat, jak hodnotíte průběh této stavby, která proběhla v rekordním čase?

Já jsem hrozně nadšen, jak se to všechno zvládlo a přesně, jak jste zmínila, že za rok se udělal obrovský počin tří staveb, došlo k rekonstrukci tratí pro jednadvacáté století a je znát, že jestliže se zcela zastaví provoz, tak práce se dají stihnout rychleji, levněji i bezpečněji, protože je to o jiné pracovní činnosti, než když vedle jezdí vlaky, takže za mě nadšení.

Myslíte si, že je to třeba i trend, kterým by se dalo jít do budoucna při realizaci dalších modernizací?

My jsme se tím zabývali vždycky, ale je to velice těžké například pro aglomeraci jako je Středočeský kraj, protože jakmile zasáhnete do frekvence a do kapacity, tak to má obrovský vliv. Tady to vyšlo. Budeme řešit, kde je tohle možné využít i nadále, ale z dlouhodobého hlediska teď o žádné takové stavbě nevím a díky za to, že tady to šlo.

Ve své prezentaci, kterou jste dneska měl, jste zmínil, že se nejednalo pouze o ty koleje, v uvozovkách, ale že celá modernizace je spojená s nádražními budovami, s lávkami, řekněme s nějakou vybaveností, urbanismem. Můžete zmínit pár z těchto doplňkových aktivit, které provázely tu modernizaci?

My jsme využili uzavření tratě pro celé rameno Česká Třebová – Brno, takže když pominu tyto tři stavby i Blansko nebo Brno, tak zároveň se napravovaly věci, která nás dlouhodobě trápily, například snížení rychlosti u Březové nad Svitavou nebo se využila část trolejového vedení z České Třebové s výjezdem do Brna. Dále součinnost ŘSD, že se rychle začal stavět nový most, pod kterým bude dálnice 35, čili něco je vidět něco ne, ale to uzavření provozu či utlumení se dělo na maximum v jednom roce.

Díky tomu se i významně zkracují doby pro cestující. Věříte, že to přinese více cestujících do vlaků, že budou lidé více využívat tyto spoje?

Tak tady je to spíše o komfortu cestování a kapacity, rychlosti nejdou moc zvyšovat, jsou zde krátké oblouky, ale jsem přesvědčen, že nejvíce cestující veřejnost a sem téměř denodenní dojíždějící ocení tu spolehlivost a ta tady zajištěná bude.

Moje poslední otázka se nebude týkat Blanska, ale bude se týkat trati Olomouc – Uničov a ETCS, které je na této trati již plnohodnotně nasazeno. Ráda bych Vás poprosila o krátký komentář.

Jedná se o první trať v Česká republice, která má takzvaný výhradní provoz čili pouze v režimu toho evropského vlakového zabezpečovače ETCS. Je to pro nás zároveň obrovskou zkouškou a je dobře, že se zvolila nejprve regionální trať, každý den sbíráme zkušenosti, funguje to a věřím, že od toho prvního ledna, kdy se nasazují i soupravy Českých drah, čili jedno z dopravců, ty zkušenosti pak přeneseme do tratí, jako je například tato.

 

Tagy