foto: Archiv/Martin Hořínek
Prezident ŽESNAD.cz Martin Hořínek ve své prezentaci Železnice Pardubice 2022 mluvil o pozici nákladních železničních dopravců v měnící se době, problematice POZE, celkovém růstu nákladů a tlaku na cenu dopravy. Co podle Martina Hořínka pálí v současné době nákladní železniční dopravu nejvíce?
Vedle nešťastné situace na Ukrajině se jedná především o skokový růst cen energií, ale i nedostatek náhradních dílů. Jako příklad uvádí deficit kol k lokomotivám a vagonům. Dvě třetiny výroben se totiž nachází v Rusku nebo na Ukrajině a zbývající třetina nedokáže skokově dohnat tak výrazný výpadek. „Naši členové, držitelé vozů musí řešit i ten problém, že budou zřejmě odstavovat vozy, protože po revizích nebudou moci udělat výměnu kol,“ zaznělo v Hořínkově projevu. Zároveň setrvávají potřeby nutných investic, potřebným stále se navyšujícím výdajům však stojí v cestě rostoucí propady.
U cen trakční energie ve srovnání s loňskem hovoříme o 81% nárůstu, zdražují i navazující činnosti v logistice jako skladování, překládka, rozvozy v posledních stanicích. Nejvýraznější rozdíl cítí dopravci u aktivit vyžadujících pohonné hmoty. Dlouhodobý problém přinášejí i výluky, které však Hořínek popisuje jako stav, na který si dopravci zvykají. „Víme, že opravovat a modernizovat se musí. Diskutujeme se Správou železnic, aby to bylo koordinované, abychom mohli i my nákladní dopravci jezdit,“ dodal.
Náklady podle Hořínka nelze porovnávat pouze s inflací, jejich skutečná hodnota je mnohem vyšší kvůli nárůstu cen trakční elektřiny. Řada zahraničních klientů navíc na výslednou cenu pohlíží optikou finanční situace v jejich domovině, kde se nemusí jednat o tak dramatické výkyvy. I proto Hořínek zabrousil do stále živého a aktivního tématu POZE. „My jako ŽESNAD bojujeme o nějakou úlevu ve formě slevy na poplatcích za obnovitelné zdroje, protože provádíme dopravu ekologickou, pokud jedeme v elektrické trakci,“ vysvětlil snahy o podporu nákladních železničních dopravců. V současnosti existují dvě podpory. Z té, která slouží jako částečná kompenzace dopadů pandemie, dopravci obdrželi plnění za rok 2020, pro ten loňský však neexistuje příslib. „Máme signalizaci z Ministerstva dopravy, že to zřejmě nedostaneme, protože v rozpočtu se s tím nepočítá,“ dodává.
Další podporu představuje zrušení POZE. Navzdory novele zákona, který osvobozuje drážní dopravu od poplatku, se poplatky účtují dál. Pro nákladní dopravce, kteří ceny počítají bez POZE, to znamená zásadní problém.
V závěru panelu se prezident ŽESNAD.cz věnoval nákladní dopravě v rámci Evropské unie. „Velice problematické jsou aktivity Evropské unie vedoucí opět k dalším obrovským výdajům pro dopravce,“ kritizuje Hořínek některá nařízení, kam aktuálně patří digitální automatické spřáhlo, kde je hodnota jedné přestavby odhadována na asi 750 milionů korun.
„Někdy si děláme víc práce, než musíme, a to jsou opět zase ataky z Evropské unie, která nás nutí, abychom si evidovali, jestli jme odjeli a přijeli včas a zaměstnává to desítky lidí u dopravců,“ uzavřel prezident ŽESNAD.cz Hořínek svou prezentaci.