foto: RAILTARGET/Tisková konference SŽ
Praha se připravuje na dopravní revoluci – Centrální komise Ministerstva dopravy vybrala ze studie proveditelnosti finální podobu projektu železničního uzlu Praha, který propojí vysokorychlostní vlaky, regionální dopravu i MHD. Projekt za 185 miliard korun zahrnuje nové tunely, zastávky a centrální dvoupatrovou stanici pod Hlavním nádražím.
Dnes dopoledne padlo finální rozhodnutí o budoucí podobě dopravy v Praze, oznámil to na tiskové konferenci Správy železnic ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Dopravní uzel Praha má zajistit efektivnější dopravu, která se střetává právě v hlavním městě. Nejde ale o projekt zaměřený pouze na Prahu. Uzel propojuje město s regionem ale díky budoucí vysokorychlostní železnici také s dalšími metropolemi.
Psali jsme
V rámci spolupráce Správy železnic a německých drah Deutsche Bahn vznikne nová vysokorychlostní trať z Prahy do Drážďan. Jak bude novinka vypadat?…
Důležitost Kupka vidí také v současném vytíženém stavu silniční dopravy. Doprava do Prahy by tak měla být lépe odbavena železniční dopravou a ulevit přetíženým silnicím. Projekt přináší do Prahy dva nové tunely, kudy budou jezdit příměstské vlaky. Hlubší z nich bude zhruba do hloubky 40 metrů, mělčí v rozmezí zhruba 15 až 20 metrů. Dvoupatrová centrální stanice bude pod Hlavním nádražím. V centru města přibydou čtyři nové zastávky: v Karlíně, na Václavském náměstí, Karlově náměstí a částečně zahloubená na Florenci. Právě Florenc a Karlovo náměstí k původnímu návrhu přibyly.

Propojení díky železničnímu uzlu
„Uzel bude představovat propojení vysokorychlostních vlaků, expresů, rychlíků a regionálních vlaků a hromadné dopravy. Novinkou bude přivedení vlaků z letiště Václava Havla po peróny hlavního nádraží. Křižovat tu budou dvě podzemní tratě,“ řekl ministr Kupka.
Psali jsme
Sousední Rakousko nezahálí a systematicky modernizuje svou železniční síť. V následujícím roce plánuje otevřít klíčový spoj, jehož součástí…
Celý projekt by podle aktuálních návrhů měl stát 185 miliard korun a v Praze přibyde 10,6 kilometrů tunelů. Vliv však bude mít na více jak 80 km trtí. Ze tří alternativ byla vybrána varianta N2, která je skromnější a vede velkou část dopravy pod zemí. Je tak šetrnější k prostředí, sníží se prašnost a hluk a přispěje to tak lepší kvalitě života v Praze. Podle Pavla Paidara z Odboru přípravy staveb na Správě železnic by se měl projekt začít realizovat v roce 2035 a hotový by mohl být v roce 2047. „Projekt bude oficiálně zahájen až v roce 2035. Některé z prací se ale budou realizovat už v aktuálně připravovaných stavbách, které budou součástí celkového řešení,“ řekl pro RAILTARGET Pavel Paidar.

„Projektová příprava teď startuje. Musíme projekt, který byl schválen ve studii proveditelnosti rozdělit do jednotlivých částí. Musíme také zrevidovat už aktuálně běžící akce, aby tu byl soulad mezi nimi a koncepcí, která z této studie vychází. Čeká nás spousta práce se zanesením nových tras do územních plánů jednotlivých městských částí a do strategických dokumentů. Bude se rozpracovávat technické řešení a prověřovat geologie,“ dodal Paidar podrobnosti o dalších plánech pro RAILTARGET.
Dlouhodobý význam železničního uzlu
Podle Kupky je projekt významný také dlouhodobým horizontem, ve kterém je plánovaný. Realizace tak komplexního projektu bude trvat roky a jeho výsledek bude mít zásadní vliv na podobu dopravy v Praze pro několik generací. Podle ministerstva i Správy železnic je dobrou zprávou také to, že na projektu se shodlo město, kraj i stát, což je pro tak dlouhodobý projekt klíčové.

„Praha je velký dopravní uzel a zefektivnění dopravy má tak vliv na celou republiku. Potřebujeme mít schopnou dopravu, která odpovídá potřebám tohoto uzlu. Nejen doprava ale také estetika by měla odpovídat 21. století,“ zdůraznil primátor města Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
Psali jsme
V neděli 15. prosince 2024 začal na železnici platit nový jízdní řád. Rozsah regionální dopravy zajišťované Českými drahami v hlavním městě vzroste…
Podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) začnou v Praze „kolejové orgie“. Realizovat se má v následujících letech metro D nebo tramvajové připojení k Hlavnímu nádraží. To vše po realizaci železničního uzlu propojí v jeden komplexní celek, který propojí dálkovou, regionální i městskou dopravu.