EU version

Poslanec Kolovratník: Rok 2025 je pro výstavbu VRT klíčový. Budu bojovat za to, abychom plán udrželi a začali stavět pilotní úseky

Poslanec Kolovratník: Rok 2025 je pro výstavbu VRT klíčový. Budu bojovat za to, abychom plán udrželi a začali stavět pilotní úseky
foto: Archiv/Poslanec Kolovratník: Rok 2025 je pro výstavbu VRT klíčový. Budu bojovat za to, abychom plán udrželi a začali stavět pilotní úseky
20 / 05 / 2022

V rozhovoru redakce RAILTARGET s poslancem a velkým propagátorem železniční dopravy Martinem Kolovratníkem se dozvíte více o novém stavebním zákonu i legislativní přípravě pro vysokorychlostní tratě.

Můžete nám v krátkosti představit nový stavební zákon a změny, které čekají v tomto ohledu železnici?

Jsou to dvě velká témata navzájem propojená. Nový stavební zákon, tak jak je k dnešku platný, říká, že celá stavební správa a celé řízení se sloučí do jedné instituce. Velmi zjednodušeně, je to podobné jako třeba u katastrálního nebo finančního úřadu, který působí a má své pobočky v krajích po celé zemi. Ve stavební správě je to dodnes jiné. Každý z nás, kdo stavěl, si to pamatuje, že na obcích jsou ty malé stavební úřady. Tohle všechno by se mělo sloučit a sjednotit. Co se týče železnice, tak změna by neměla být až tak velká, protože pro vyhrazené železniční stavby by mělo být partnerem jedno místo, a to zatím podle platné právní úpravy tak, jak byla přijata před rokem. Měl by to být právě onen Nejvyšší stavební úřad. Co se ale teď mění z informací, které máme, je, že nová koalice chce ten zákon demontovat a udělat v něm úpravy. Chtěla by právě tuto gesci železničního světa společně také s ŘSD nebo s vodními stavbami – jednoduše státní infrastrukturní stavby jako vyhrazené převést pod speciální stavební úřad. Tím tedy zachovává jedno místo, ale mění to, co se týká občanů a normálních stavebníků. Pro ně by platila paralelně jiná struktura. My jako tehdejší koalice, nynější opozice, to vnímáme negativně. Na druhou stranu musíme respektovat to, že vláda teď má nějaký počet hlasů ve sněmovně. Abych odpověď uzavřel a zjednodušil, tak pro železničáře a pro investory ve světě železnic by se snad podle slibů moc měnit nemělo, protože i nová vládní koalice říká, že změny, které plánuje, by se železnice neměly dotknout a mělo by platit, že od 1.7.2023, to znamená za rok, bude tento speciální stavební a odvolací úřad pro železnice jako jedno místo.

Nový stavební zákon získal také velmi prestižní ocenění Zákon roku. Jaký je to pocit?

Vnímám to s pokorou, se zadosti učiněním a samozřejmě radostí. Jakoukoliv cenu, kterou vyhrajete, tak z ní máte radost a potěší vás. Teď možná trochu neskromně povím, že jsem tento pocit zažil již podruhé, protože už jednou jsem se stal vítězem této velmi prestižní soutěže díky liniovému zákonu – novele zákona 416 o výkupech pozemků. Už tehdy, když jsme novelizovali liniové výkupy, tak jsme říkali, že tohle je fáze nula, nebo chcete-li fáze jedna, kde pomáháme liniovým stavbám v momentu majetkoprávní přípravy, jako jsou výkupy pozemků, vyvlastňování a podobně. Ale musíme dotáhnout i ten druhý krok a fázi, což je právě otázkou územního řízení a stavebního povolení. To jsme udělali právě v tom stavebním zákoně. Povedlo se to a vyhráli jsme soutěž. Jenom rychle připomenu, že v nominační radě jsou opravdu prestižní právníci a odborníci. Je tam místopředsedkyně Nejvyššího správního soudu, zástupci z řad Transparency International, svazu měst a obcí a ekonomičtí novináři. Ti vybrali z více než 530 norem 5 finalistů, už to byla výhra a pak široká veřejnost vyslala tento vzkaz. Zaprvé je to radost, zadruhé je to silný vzkaz vládní koalici, ať na zákon nesahá a neničí tuto dobrou věc, spíše ať si sedne s námi ke stolu a zkusí najít nějakou shodu na vylepšovacích a pozměňovacích návrzích, ale ať naši konstrukci nedemontuje. Já za sebe veřejně do médií říkám, že na diskusi a spolupráci jsem připraven.

Možná to do třetice všeho dobrého bude zákon, který se bude potom týkat vysokorychlostních železničních tratí. I to je další věc, která se bude muset řešit. Chtěla bych se ještě zeptat, jestli vy osobně cítíte tu podporu napříč politickým spektrem pro železnici, protože poslední dobou s oblibou používáte sousloví, že železnice není politickou otázkou, ale odbornou.

Já jsem zaznamenal, že Ministerstvo dopravy má tady věcný záměr zákona o vysokorychlostních tratích oficiálně v legislativním plánu prací. Snad do konce tohoto roku, jestli se nepletu, bychom měli vidět nějaký věcný záměr, teze, myšlenky. Není to ještě sepsaný koncept. Kvituji pozitivně, že nová vláda to dala nejenom do vládního prohlášení nebo nějakých marketingových výstupů, ale i jako skutečný úkol a plán. Zatím cítím, že podpora ve sněmovně je široká a nezaznamenal jsem zatím žádné negativní ohlasy. Když kolegové poslanci vidí, že se kreslí projekty a už nejsou jenom čáry v mapě, ale i reálná čísla a reálné studie proveditelnosti a ekonomické hodnocení, tak cítím, že už nikdo tento projekt nezpochybňuje. Teď už opravdu začíná přicházet debata o financování, která koneckonců byla řešena i na dnešní konferenci. Všichni cítíme, že bez speciálního zákona s financemi budeme mít extrémní problém. Velmi jednoduše, problém nebo odpor zatím necítím, dále kvituji, že ministerstvo s takovým návrhem přichází a já chci určitě s panem ministrem Martinem Kupkou o tomhle hovořit. Mám chuť i tuhle akci urychlit a akcelerovat ji, takže by to nemusel být ani vládní návrh zákona, ale to už je na naší domluvě. Tento návrh by mohl být poslanecký a iniciovali by ho poslanci třeba napříč politickým spektrem. Pro mě je klíčové datum rok 2025. Kdy teď mluvím jako místopředseda správní rady Správy železnic. My máme jako firma i generální ředitel v úkolech hodnocení a ve svých strategických plánech, že do roku 2025 musíme začít stavět pilotní úseky. Je to ten první Běchovice-Poříčany, což je východní výjezd z Prahy. Toto datum beru za nepřekročitelné a budu bojovat za to, abychom ho opravdu udrželi. Sám cítím, že abychom k tomuto datu začali stavět, musíme mít právě ten zákon, který zajistí i financování.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace