foto: Archives/Poslanec Kolovratník: Jsem ekonomickým patriotem České republiky a českého průmyslu. Účast českých firem na projektu VRT by měla být podmínkou
Redakce RAILTARGET přináší sérii rozhovoru z českého veletrhu Rail Business Days, který se minulý týden uskutečnil v Brně. Na otázky nám v interview odpověděl i poslanec, místopředseda Hospodářského výboru a člen Podvýboru pro dopravu, Martin Kolovratník.
Nacházíme se na veletrhu Rail Business Days v Brně, kde probíhá mimo jiné i prezentace jednotky TGV. Ráda bych se Vás zeptala, jak se Vám na tomto veletrhu líbí a jak se Vám líbí vysokorychlostní jednotka?
V obou případech odpovím kladně, tedy líbí se mi a dávám velmi dobré hodnocení a referenci. Nejdříve k tomu veletrhu, je to vlastně nová akce a zasvěcení lidé z oboru ví, že historicky navazuje na Rail Days v Ostravě, které skončily. Tato akce v Brně, i v podobném termínu, navazuje na předešlou ostravskou tradici a přesouvá setkání železničářů a řekněme, železničního byznysu právě do Brna. Myslím si, že velkou výhodou je právě areál Brněnského výstaviště – i to, co je teď asi v našem záběru na videu vidět za námi, nejen tedy vlak TGV, ale i další, které zde jsou. Zkrátka, že je tady možnost té stojánky, takže když to hodně odlehčím, diváci prominou, tak bychom to mohli nazvat trošičku takovým mikro InnoTransem, takovou malou verzí slavného, berlínského veletrhu, který byl také přerušen covidem a teď se už snad vrátí. Tam je to samozřejmě v úplně jiných parametrech, ale myslím si, že mít tady stojánku železniční techniky není možná až tak důležité pro odbornou veřejnost, protože ta je zná, ale především pro širokou veřejnost, pro občany, tatínky s dětmi, rodiny, školy nebo studenty, aby viděli, v čem ten náš železniční svět je, co používáme za pracovní nástroje, a to dává velký smysl. Co se týče samotného TGV, tak jsem zaznamenal na sociálních sítích občas ty zlé jazyky, které tvrdí, jak je to hrozné, jaká je to stará jednotka, jaké to je muzeum, které jsme přivezli do České republiky. Nicméně to si zaslouží dvě stručné odpovědi: za prvé, každý, kdo je profesionál na železnici a trochu tomu rozumí, nejen pouze kritizuje, tak ví, že všechny současné moderní vlaky, ať jsou to německá IC, francouzská TGV, španělské či italské vlaky, jsou v každodenním provozu – zkrátka musí pracovat, musí být mezi lidmi a není možné je vypůjčit jen tak na týden – to je ten provozní důvod. A za druhé, to není žádné muzeum, ale funkční jednotka. Momentálně nejezdí 300 km/h, je totiž certifikovaná na 160 km/h a v plném provozu a také speciálně určena, aby si na ni lidé sáhli, viděli tu technologii a princip ucelené soupravy s dvěma hnacími jednotkami na koncích s vagony uprostřed. Tím, že se mohou podívat i dovnitř, jak vypadá, to přesně splňuje ten účel. Za mě ve všech směrech pozitivní reference.
Psali jsme
Sila Paríža spočíva predovšetkým v jeho metre, ktoré zaujme nielen vizuálne upravenými vstupmi, ktoré sú charakteristické štýlom art deco, ale najmä…
Je podle Vás tato prezentace TGV, správnou cestou pro propagaci VRT v Čechách, jak u odborné veřejnosti, tak u veřejnosti široké a fanoušků železnice?
Tak já připomenu, že my jsme na Správní radě Správy železnic debatovali o těch takzvaných KPI, tedy o indexech manažerského hodnocení nejenom pro generálního ředitele, ale i pro jeho tým, jeho náměstky a právě jedním z těch ukazatelů s velkou váhou, který jsem osobně prosazoval, je komunikace Správy železnic s veřejností, aby začala ukazovat o čem je systém vysokorychlostních tratí, jak bude fungovat, kde budou fungovat terminály, jaký bude provozní koncept, za kolik a jak rychle budeme jezdit, takže prezentace formou ukázky TGV je právě správnou cestou. Taková malá zajímavost, před chvíli jsem se ptal pracovníků Správy železnic, jaký byl ten dnešní den tady v Brně a jaký byl včerejšek v Praze a potvrdili má slova. Říkali, že za tyto dva dny vyvrátili stovky mýtů a dali tisíce odpovědí. Ty mýty často byly až neuvěřitelné. Prý tyto vlaky dojedou do terminálu Nehvizdy a odtamtud se bude pokračovat do centra Prahy autobusovou dopravou – až takové extrémy mezi lidmi zazněly. Nebo že se to vyhne regionům a ty nové tratě nebudou propojeny se stávajícími. To vše lidem vysvětlujeme, to přesně potřebujeme, ukázat široké veřejnosti, jak je to vymyšlené a jak to bude celé fungovat.
Veletrh Rail Business Days v Brně je samozřejmě i o firmách a VRT jsou právě velkou příležitostí pro české firmy. Vidíte v tom potenciál pro jejich podporu?
Já se tím netajím a rád to řeknu, že jsem ekonomickým patriotem České republiky a českého průmyslu. Je to z důvodu, že české firmy dávají práci českým lidem a jejich rodinám a do ekonomiky, protože české firmy jsou ty, co zde odvádí daně a jsou zdrojem příjmů našeho státu, tedy služeb pro nás pro všechny. Proto budu vždy nahlas říkat, že musíme propagovat naše české firmy. Zažívám to i z pohledu místopředsedy Hospodářského výboru při zahraničních cestách. Byli jsme ve Spojených státech, Španělsku, Itálii, či Indii– v každé z těch zemí, ať už blízké nebo vzdálené, tak místní politici říkají my vašim firmám dáme práci, ale chceme, aby to bylo spojení, tedy aby dávali práci těm firmám místním. My to říkáme opačně, to znamená, že budeme rádi, když do České republiky přijde evropská technologie anebo firmy ze zahraničí, německé, francouzské, výrobci vysokorychlostních jednotek nebo i stavební firmy, ale vždy budu bojovat za to, aby podmínkou byla účast českých firem a českého know-how na výstavbě vysokorychlostních tratí. Poslední věc, existuje ACRI – Asociace železničního průmyslu – a je to ode mě taková výzva, aby ACRI byla aktivnější u politiků, lobbovala napříč politickým spektrem právě za pozici českých dodavatelů a firem. Osobně budu toto podporovat, musím však dodat, že jsem opozičním poslancem a mé slovo má určitou váhu a je potřeba mluvit s vládou a vládní koalicí v tomto směru.
Psali jsme
Podívejte se na exkluzivní video sestřih z veletrhu Rail Business Days v Brně. Akce, která se konala minulý týden měla velký ohlas…
Na dnešní konferenci zazněla i tématika financování celého projektu VRT, té výstavby. Co si o tom myslíte Vy?
Budu upřímný, začínám mít velké obavy, protože za předchozí vlády jsme celý projekt odstartovali a udělali přípravu. Zde připomenu březen 2017, kdy jsem byl jedním ze třech autorů toho historického usnesení Poslanecké sněmovny, která dala úkol vládě, ať systém připravuje. Tehdy se vše povedlo, úkolem to dostala Správa železnic, ta založila projektový tým a shodou okolností jsme na poslední Správní radě oficiálně schválili vznik nové organizační jednotky se zkratkou SSVRT, tedy Stavební správa VRT, takže vše probíhá. Dále probíhá i to, co jsme nastavili v minulém roce čili rozpočet, financování na letošní rok pro projektovou přípravu VRT, něco přes 500 milionů korun s tím, že na příští rok je v plánu 1 miliarda. Potud je to dobré, ale, bohužel, musím být opět upřímný, když vidím draft státního rozpočtu pro příští a následující rok s výhledem do roku 2025, tak resort dopravy přichází o velké peníze kvůli ohromným škrtům a my proti nim vidíme ne stejnou potřebu, ale mnohem vyšší potřebu peněz – tady připomínám námi nastavené tempo celého projektu, kdy se počítalo s tím, že výstavba pilotních úseků VRT Polabí a Moravská brána začnou v roce 2025. Najednou Ministerstvo dopravy začíná říkat, že možná tato stavba proběhne až v roce 2026 nebo i později z důvodu nedostatečného financování, takže tady jsem kritický a vidím velký problém. Na jednu stranu mohu kvitovat, že současná vládní koalice reprezentována v dopravě panem ministrem Kupkou mluví o systému rychlých spojeních pozitivně a politicky ho podporuje, ale bohužel nemohu nevidět jako člen Hospodářského výboru tu realitu, že vláda nemá peníze, nezajistila je. Mohu potom předestřít, že toto bude pro mě silné téma jak politicky, tak odborně, na půdě Hospodářského výboru, kde se návrh rozpočtu schvaluje, to projednání bývá během září každého roku, a pokud těch peněz na VRT bude pro Správu železnic málo, tak mohu veřejně divákům přislíbit, že budu určitě osobně bojovat za prosazení navýšení rozpočtu pro Správu železnic.
Když jsme spolu dělali poslední rozhovor, tak jsme zmínili legislativu v otázce VRT. Jaký je zde vývoj?
Nemám přesné informace, musím zde podoktnout, že jsem opoziční poslanec, tato otázka je primárně pro Ministerstvo dopravy, tedy na vládní koalici. V tuto chvíli mám zprávy takové, že kolegové z Ministerstva dopravy zvažují dvě pracovní varianty, jestli by zákon o VRT byl podán jako vládní návrh a jako samostatný nový zákon anebo jestli by byl ‚přilepen‘ či dopracován jako novela stávajícího liniového zákona číslo 416 z roku 2009. To by šlo udělat ne pouze vládním, ale i poslaneckým návrhem, který je mnohem efektivnější, protože není zatížen tolika procedurálními kroky jako návrh vládní. Zde bych připomněl, že jednu z velkých novel takzvané 416ky jsme v minulém období připravili poslaneckým návrhem napříč politickým spektrem a na ministerstvu zvažují, kterou cestou se vydat. Osobně bych rád mluvil s panem ministrem Kupkou a přikláním se spíše k variantě poslanecké novely, třeba právě vylepšením liniového zákona, tak aby to bylo hotovo do konce letošního roku. Z pozice opozice nabízím vstřícnou ruku a chtěl bych spolupracovat s vládní koalicí, doufám, že o to bude zájem.
Poslední otázka míří ke Správní radě Správy železnic, jejíž jednání před malým okamžikem skončilo. Můžete prozradit, co bylo tématem jednání?
To mohu prozradit, dnes to bylo poměrně krátké, hodinové jednání, které probíhalo nedaleko v pojízdném pracovním voze Správy železnic. V zásadě jsme se věnovali kontrole plnění úkolů, kdy generální ředitel informoval o nedostatku financí, které mu zkrátka chybí a vidí tu budoucnost, dále jsme probírali majetkové vyrovnání s Českými drahami týkajících se pozemků pod kolejemi – tady mohu prozradit, že je to ohromný problém a není dohoda mezi Správou železnic a Českými drahami, ale není to úkol pro Správní radu. To je ovšem věc pro Ministerstvo dopravy a za sebe říkám, aby tak učinili co nejdříve. Poslední téma se týkalo zprávy interního auditu, která potvrdila, že Správa železnic jako celek fungovala v loňském roce podle předpisů, zákonů či svých směrnic, ač je to skutečně velká, robustní organizace. Z 99 % bylo vše opravdu v pořádku. To může být odpověď různým bulvárním serverům píšícím o dopravě a snažícím se někdy za každou cenu kompromitovat Správu železnic, protože mohu se vší vážností konstatovat, jako člen Správní rady, že interní i externí audit opravdu dal jedničku s vyznamenáním, takže Správa železnic pracuje jako státní organizace naprosto precizně a na výbornou.
Psali jsme
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) odporúča cestujúcim využiť na trase Štúrovo/Nové Zámky – Bratislava a späť vnútroštátne spojenia. Dôvodom…