EU version

Politici se střetli kvůli dopravě v Ústeckém kraji. Sliby, kritika a drahý provoz

Politici se střetli kvůli dopravě v Ústeckém kraji. Sliby, kritika a drahý provoz
foto: Foto RAILTARGET/Krajská debata v Ústeckém kraji
22 / 08 / 2024

V úterní debatě o dopravě v Ústeckém kraji se politici střetli v hodnocení aktuálních investic a plánů v oblasti dopravy. Zatímco ČSSD Čistý kraj kritizovala vysoké náklady, ODS se chlubila snížením ceny dopravy. SPD a STAN přidali své názory na potřebu lepší spolupráce a efektivity. Piráti vyzvali k důslednější kontrole. Kdo v debatě zazářil a kdo v očích voličů propadl?

O aktuálních otázkách dopravní infrastruktury diskutovali zástupci jednotlivých kandidujících krajských koalic a stran. Přítomni na debatě Krajské volby v dopravě, organizované redakcí RAILTARGET a Hospodářskou komoru ČR byl Jan Růžička (KDU-ČSL), kandidující na kandidátce ODS, Jaroslav Foldyna, lídr kandidátky koalice SPD, Trikolora, PRO, a Jiří Baudis, zastupitel a kandidát na třetím místě za Piráty. Mezi řečníky zasedl i  náměstek hejtmana Jiří Řehák, který je dvojkou na kandidátce Spojenců pro kraj. Pozvání přijal rovněž starosta České Kamenice a lídr kandidátky Starostové pro Ústecký kraj. O dopravních tématech na pódiu debatovala i lídryně ČSSD Čistý kraj Elvíra Hahnová, krajská zastupitelka.  Nechyběl ani zástupce  Krajské hospodářské komory v Ústeckém kraji a gestor za dopravu Ing. Jiří Aster, 

„Mně se nejvíce líbí, že doprava v Ústeckém kraji propojuje železniční a silniční dopravu, čímž podporuje cestovní ruch a regiony. Rodiny s dětmi mohou cestovat a užívat si krásy Ústeckého kraje,“ řekla na začátku debaty lídryně ČSSD Čistý kraj. Uvedla také, že ji příliš netěší vysoké náklady na provoz, které představují jednu z nejdražších položek rozpočtu kraje, a kritizovala vedení kraje za to, že k tomu nepřistupovalo zodpovědně.

Jan Růžička, čtyřka na kandidátce ODS, si následně vzal slovo a na úvod zmínil, že se během uplynulých čtyř let podařilo snížit cenu dopravního výkonu v autobusové dopravě, především díky nákupu nových autobusů. „Podařilo se nám také investovat do oprav povrchů a strategických mostů, například v Roudnici nad Labem, nebo v rámci krajského mostu v Ústí nad Labem,“ upřesnil. Dodal, že i když tyto opravy mohou způsobit dopravní omezení, jsou nezbytné. Rovněž zmínil důležitost vlakových páteřních linek a spolupráci se státem.

Náměstek hejtmana Jiří Řehák pochválil minulé vlády. „Je na čem stavět,“ řekl a ocenil, že se podařilo dobře propojit dopravu s turistickými trasami. Podle něj se za současné vládní koallice podařilo integrovat silniční, železniční a lodní dopravu. Poukázal také na kontroverzní témata, jako například VRT, a zmínil, že vyhrocená diskuse byla důsledkem špatné komunikace. „Ústecký kraj pak hasil vzniklé problémy,“ dodal.

Jaroslav Foldyna, lídr kandidátky SPD, ve svém úvodním projevu vyzdvihl, že náklady na budování dopravního podniku jsou vysoké, i když efektivita není vždy podle očekávání. „Tím nikoho nekritizuji, pouze říkám, že je potřeba hledat východiska,“ dodal s tím, že je třeba více integrovat dopravu s Libercem a Karlovarským krajem a některá místa je potřeba zkapacitnit.

Jan Papajanovský, lídr kandidátky Starostové pro Ústecký kraj (STAN), oponoval s tím, že by byl opatrný v hodnocení vysokých investic do dopravy. Přidal se ke chvále Ústeckého kraje v oblasti dopravy, ale poznamenal, že paradoxně žádný z vychvalovaných politiků nebyl radním za dopravu. „Pan radní za dopravu nebyl nejaktivnější, a pokud byl aktivní, jak jsme viděli v nedávné kauze, tak v oblastech, kde to nebylo žádoucí,“ dodal. „Investice do dopravy a rozvoj cestovního ruchu hodnotím pozitivně,  stejně jako rozseknutí Kozí dráhy. Absenci vidím ve strategickém vedení dopravy a vyjednávání se státem, zejména v oblasti VRT.“

Jiří Baudis, kandidující na třetím místě za Piráty, zdůraznil, že do budoucna je potřeba kontrolovat Správu železnic, zda plní své závazky. Dále podtrhl klíčovou roli komunikace mezi jednotlivými dopravními institucemi.

Dalším městem v serii debat bude debata v Plzeňském kraji. 

Tagy