foto: RAILTARGET/plzeňská předvolební debata RAILTARGET a Krajské HK v Plzeňském kraji
V předvolební debatě RAILTARGET řešili politici budoucnost nákladní dopravy, přetížené dálnice, elektrifikaci i nedostatečnou infrastrukturu.
Nákladní doprava byla jedním z klíčových témat předvolební debaty RAILTARGET v Plzni. Kandidáti se shodli, že kamiony zahlcují silnice a stát musí hledat cesty, jak více zapojit železnici. V názorech na konkrétní opatření se ale často rozcházeli.
Využije Česko zaváhání Německa?
Richard Štěpánovský (ANO) hned v úvodu zdůraznil, že kamiony ničí silnice, i kvůli tomu musí stát myslet více na přesun zboží na koleje. Připomněl situaci ve Švýcarsku, kde si občané v referendu sami odhlasovali vyšší poplatky za tranzit nákladu po silnici. Tím donutili přepravce přesunout se na železnici. Takové nástroje jsou podle něj aplikovatelné kdekoliv, tedy i v Česku.
Z návštěvy Bavorska si odnesl poznatek, že bychom se do budoucna měli více soustředit na propojení západu a východu Evropy skrz Česko. V Německu dali velký důraz hlavně na vysokorychlostní tratě a podpora tranzitu na východ Evropy zůstala stranou. „Je to naše velká příležitost. Spojení východ – západ pomůže podpořit rozvoj hospodářství,“ řekl Štěpánovský.
Za problém železniční náhradní dopravy označil i chybějící síť moderních terminálů a překladišť. Podle Štěpánovského je třeba jejich systematická podpora, jinak bude dál platit, že silnice dostávají přednost. Zmínil i nedostatečnou elektrifikaci: „Jsme ve středu Evropy. To, že máme jediný elektrifikovaný přejezd, je katastrofa.“
Psali jsme
Průzkum VCÖ a data Eurostatu mluví jasně – železniční nákladní doprava v EU ztrácí podíl na trhu, silnice posiluje. Odborníci se shodují,…
Polsko je před námi, ale ztrátu ještě můžeme stáhnout
Martin Ptáček (Piráti) navázal myšlenkou, že po útlumu přepravy uhlí vznikl na železnici prostor. Aby se ale využil, musí být ekonomicky výhodnější než silnice. Řešení vidí v emisních povolenkách. Pokud silniční doprava podraží kvůli vyšší produkci CO₂, vlaky se stanou konkurenceschopnější.
Podle něj má Polsko oproti Česku mnohem robustnější železniční infrastrukturu. „Poláci nás bohužel předběhli. Němci si pak pro tranzit raději vybírají Polsko nebo Rakousko namísto nás,“ uvedl. Spolu s Richardem Štěpánovským se shodli, že ještě není pozdě tuto ztrátu dohnat, ale Česko musí začít jednat rychle.

„Just in Time“ dodávky železnice zajistit nezvládá
Pavla Čížka (STAN) mrzí, že je nákladní železniční doprava v tak složité situaci. Podle něj je potřeba motivovat dopravce k přesunu na koleje, a to především ekonomickými nástroji. Důležité je ale postupovat systematicky a v rámci celé Evropské unie.
Za problémy železniční nákladní dopravy podle Čížka stojí také rostoucí poptávka po dodávkách „Just in Time“. Ty dnes železnice neumí spolehlivě zajistit, zatímco kamiony ano. Situaci navíc komplikuje i nízká propustnost tratí, protože přednost má osobní doprava. Řešením by mohly být vysokorychlostní tratě, které by uvolnily stávající síť právě pro nákladní vlaky.
Čížek věří, že se na řešení podaří najít širší shodu: „Vysokorychlostní tratě jsou 150 miliard ročně navíc. I tak by na tom měl být konsenzus napříč relevantními politickými stranami,“ dodal s tím, že jde o dlouhodobý projekt, který sama jedna vláda nezvládne.
Nákladní vlaky jen v noci? Nedostatečné
Pavel Karpíšek (SPOLU) vidí v přesunu nákladní dopravy na železnici velký přínos, ale upozorňuje, že to nebude hned. Podle něj je potřeba koncepční shoda, která vydrží napříč několika volebními obdobími. Stát by měl do budoucna zlepšit infrastrukturu, nabídnout dopravcům vyšší kvalitu služeb a více spojů. „V naší vesnici vede železnice k blízkému překladišti, nákladní vlaky však mohou jezdit jen v noci,“ vysvětlil s tím, že velkým problémem jsou kapacity i odpor některých obcí, kterým vadí hluk.