foto: Redakce RAILTARGET/Jan Kutálek
Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní podcast s obchodním ředitelem společnosti CZ LOKO, Janem Kutálkem. Jaké plány má český tradiční výrobce lokomotiv pro tento rok a kde všude můžete potkat jeho lokomotivy?
Pane řediteli setkáváme se v rámci bilančních rozhovorů redakce RAILTARGET v předvánočním čase. Je na místě se zamyslet nad rokem 2023 a říct si cíle pro rok 2024. Proto bych se chtěla zeptat, jaký byl právě tento rok pro CZ LOKO.
Rok 2023 bych hodnotil pro CZ LOKO je úspěšný rok. Všichni víme, že rok 2022 byl pro mnoho společností, i pro CZ LOKO neúspěšný a problematický z mnoha důvodů. Takže rok 2023 bych já nazval rokem stabilizace a návratu do normálu a určitě ho hodnotím úspěšně.
Se stabilizací souvisí i to, že se do „normálu“ vrátila i řada velkých akcí, eventů a veletrhů, které se pravidelně pro železniční sektor konají. Můžete v krátkosti říct, jaké železniční veletrhy jste navštívili v uplynulém roce?
Dvakrát jsme byli ve Švédsku. V dubnu jsme byli ve Stockholmu a v září na veletrhu TRAKO. Společně jsme se zde setkali a představili lokomotivu CZ LOKO.
Můžete krátce komentovat o jaký stroj se jednalo?
Ukázali jsme veřejnosti náš Dual Shunter 2000, konkrétně tedy druhý vyrobený prototyp, protože první v současné době absolvuje zkoušky a testování. Chtěli jsme odborné veřejnosti a potenciálním zákazníkům představit co plánujeme, jak bude lokomotiva vypadat a co všechno bude umět a kde všude bude moci jezdit.
Můžete v krátkosti říct, co všechno bude umět a pro jaké trhy ji plánujete nabídnout?
Ta konkrétní mašinka, která byla v Gdaňsku je pouze pro italský trh. Je to duální lokomotiva, která vychází z našeho standardního diesela EffiShunter 1000, ale je upravená i pro provoz pod trolejovým vedením. Kromě Itálie je tu ještě Polsko a Česká republika, kde jsme o vývoji tohoto produktu ještě definitivně nerozhodli. Také ještě nevíme, jakou přesně bude mít podobu. Jaké zemi bude finálně určena a tak dál, ale intenzivně se tomu věnujeme.
To znamená, že i účast na veletrzích kopíruje jakousi obchodní strategii CZ LOKO a Vaši klientelu v jednotlivých státech. Je tomu tak?
Naše historické dobrodružství a expedice do zemí třetího světa jsme už vzdali. Chceme se skutečně soustředit na ty země, kde chceme být aktivní se vším všudy. Nic dalšího nás nezajímá, když to tak řeknu.
Velkým a aktuálním tématem je to, že výrobci hlásí že nemají kapacity a mají mnohdy problémy s komponenty, které pro výrobu potřebují a servisní dílny také nemají kapacity. Jsou zde dlouhé čekací doby. Jak je na tom CZ LOKO v této oblasti? Stíháte plnit veškeré smluvní závazky? Máte dostatek kapacit?
Tak dotaz bych rozdělil na dvě části. V té první věci bych řekl, že máme úplně stejné problémy jako všichni ostatní. Problém je v zásadě úplně všechno. Materiál, lidé, prostě všechno spojené s byznysem. Nicméně, řekl bych, že zakázky stíháme plnit. Máme velký kontrakt pro České dráhy, který dokončíme výrazně dříve, než bylo v původní smlouvě naplánováno. Takže, není to jednoduché, ale daří se to.
Dalším velkým tématem jsou pochopitelně lidské zdroje a je to věc, se kterou teď bojují všechny společnosti. Na trhu dochází k velké fluktuaci lidí a nedostává se různých odborných pracovních pozic. Jak si v této oblasti stojí CZ LOKO?
Tak co se týká fluktuace, tak tam vnímáme lehké zlepšení. Co se týká toho náboru, tak nechci říkat, že je to nějaké zhoršení, ale ta situace je stále velmi problematická. Požadujeme velmi odborné profese, které na tom trhu nejsou dostupné. Musíme si ty lidi sami vychovávat, takže to je velký problém, který nás zatěžuje. Ovlivňuje to i přímo tu podobu byznysu.
A můžete třeba v krátkosti říct a pro jaké dílny CZ LOKO hledáte zaměstnance? V jakých konkrétních městech?
Řekl bych zjednodušeně, že hledáme všechny a všude. Akorát, kdybych měl vypíchnout jednu profesi, tak elektronik/elektrikář. Tahle profese je velmi nedostatková.
Hledáte tedy do České Třebové a do Jihlavy?
Do České Třebové hledáme, a hlavně do našeho hlavního závodu v Jihlavě.
Můžou si například zájemci o práci v CZ LOKO někde prohlédnout aktuální nabízené pozice? Můžete pozvat na nějaký personální web?
Máme svůj personální web, který se jmenuje milujemelokomotivy.cz. Tímto bych rád pozval všechny, koho CZ LOKO zajímá, tak aby se na něj šel podívat a najde tam mnoho pozic, ať už technického charakteru, obchodního nebo i mnoho dělnických profesí. Máme i vlastní program pro studenty. V mnoha profesích je potřeba si zaměstnance vychovat, je velmi problematické někde „koupit“ hotového člověka.
To znamená, že jste otevřeni i mladým lidem, kteří mají rádi lokomotivy, ale nemají ještě dostatek zkušeností? Nabízíte jim tedy možnost nějakého vzdělávání?
Chceme, aby si vybudovali nadstandardní vztah a nebrali to pouze jako zaměstnání a měli určitý vztah s tou firmou.
A pokud se podíváme do vnitřní struktury CZ LOKO a věcí, které se Vám podařily v roce 2023, tak je to i část výroby dvojkolí a reprofilace dvojkolí. Můžete krátce komentovat čeho se to přesně týká?
V rámci CZ LOKO bych to možná trošku zjednodušil. V zásadě jsme vybudovali úplně nový provoz, nazýváme ho kolovka. Je to provoz určený pro výrobu dvojkolí, opravy a všechno s tím spojené. Takže v zásadě jsme jako CZ LOKO totálně soběstační a máme relativně velkou kapacitu. Umíme nabídnout ven na trh pro opravy komponentů.
Teď se vlastně dotýkáme novinek. Zmínili jsme Dual Shunter a teď zmiňujeme výrobu dvojkolí. Jsou ještě další technické novinky, které byste představil? Možná rovnou navážu na ten Dual Shunter a elektrický pohon. Navážu i na další ekologická řešení lokomotiv, například vodík.
Vodík ano, ten je u nás hodně. Nicméně máme určité studie proveditelnosti vodíku, a věnovali jsme se tomu. Nicméně docházíme k tomu, že toto řešení nebude příliš atraktivní. Chápeme, že emise musíme všichni řešit, nemůžeme zničit planetu. Samozřejmě určitě všichni s tím souhlasíme, nicméně to řešení a ta aplikace toho Power Packu do naší standardní tisícovky by bylo tak drahé a nenávratné, že si na rovinu nedokážu představit, že by si to někdo koupil. Samozřejmě je relativně velká možnost veřejné podpory pro tento typ projektů, ale jako CZ LOKO chceme vyvíjet něco, co má tržní potenciál a na tom trhu je chtěné a pokud je podpora, tak je to příjemný bonus. Nicméně náš názor je, že ta vodíková lokomotiva má smysl pouze v případě, že bude podpora. Nechceme investovat desítky až stovky milionů do něčeho, když ta podpora může za pět let skončit a my budeme mít rozpracovaný produkt, který bude neprodejný. Takže to je asi ten hlavní důvod.
To znamená, že vlajkovou lodí, je teď pro CZ LOKO Dual Shunter?
Není to tak úplně vlajková loď. Tou je náš standardní EffiShunter 1000, který vyrábíme v relativně velkých počtech a v následujících letech připravujeme i automotiv facelift, kde bychom chtěli instalovat silnější motor, nový řídící systém a několik změn s tím souvisejících.
Zajímalo by mě, jestli vy jako výrobci lokomotiv vnímáte tlak na zvýšení komfortu pro strojvedoucí?
Ano vnímáme, samozřejmě je to jeden z nejdůležitějších věcí, co potenciální zákazníci řeší. Samozřejmě, komfort je důležitý. Bezpečnost je dána normou a tak dál, ale myslím si, že možná i ten důvod bude výrazně jednodušší, že ten strojvedoucí chce jezdit v hezké lokomotivě. A když je ten dopravce nemá, tak on prostě půjde jezdit k jinému dopravci.
Kromě těchto modernizací, které jsme zmínili, realizujete i opravy starších historických lokomotiv. Můžete to krátce rozvést?
Úplně historických bych neřekl. Ukončili jsme náš program oprav původních lokomotiv v Čechách. Nejsou díly a personál už to neumí. Mladí lidé to neznají. Takže co se týká opravárenského programu, poskytujeme vlastně full maintenance program pro své klienty. Je to na klientovi, jestli si zvolí, zda chce všechno dělat sám anebo chce údržbu u nás. Co se týče těch historických vozidel, tak občas pomůžeme nějakým spolkům dostat se k dílům. Ale nebral bych to jako byznys.
To znamená, že Vaši zákazníci můžou dostat balíček full servisu, kdy si od Vás koupí lokomotivu a o servis se přímo postaráte Vy. Včetně držení náhradních dílů na Vašich skladech, takže tam pak odpadají problémy s tím, že je nedostupnost dílů.
Je to přesně tak, jak říkáte. Asi nemám co dodat.
Zeptám se vás ještě na takové TOPy CZ LOKO, protože CZ LOKO je známé tím, že lokomotivy jsou schopny zdolat extrémní výkyvy i v rámci počasí. A vím, že vaše lokomotivy jezdí i za polárním kruhem.
Ano, máme lokomotivy ve Finsku. Nebo lokomotivy ve Švédsku, kde aktuálně teď v prosinci je téměř -40 stupňů, takže dostávají zabrat. No a pak máme opačný extrém. Tureckou ocelárnu, v jižní části Turecka na hranicích se Sýrií, kde je v létě +40, ne-li více. Takže máme 80 stupňů teplotního rozdílu pro provozování našich vozidel.
Jaké jsou další TOP pro CZ LOKO? Protože vím, že Vaše lokomotivy jezdí i v tunelech pod Bosporem.
Ano, to je určitě TOP. Pokud máme vytáhnout pár nějakých TOPů, tak to je určitě jeden z nich. Už několik let máme v provozu dvě lokomotivy v tunelem pod Bosporem, kde slouží jako záchrana v případě nějakých problémů. Takže vlastně záchranářská divize.
Přestože jste velká firma s mezinárodním přesahem, máte pořád rodinné zázemí rodiny Bártů, která vlastní CZ LOKO.
Ano je to tak, je to takový TOP a taková v dnešní době velmi už neobvyklá věc, kdy velká společnost je v rukou původního vlastníka. 51 % je v rukou pana Josefa Bárty, 49 % potom vlastní Zeppelin CZ, což je český dealer motoru Caterpillar a dalšího vybavení Caterpillar. V České republice a v dalších zemích, takže s tím se opravdu člověka moc nesetká. Obzvlášť u takto velkých společností.
A máte představu, když se bavíme o lokomotivách, o tom, kde všude jezdí. Jaké je nejzvláštnější použití Vaší lokomotivy? Existuje nějaká zvláštní úprava? Speciální vozidlo, které byste rád zmínil?
Takový lehce zákeřný dotaz, ale určitě si na něco vzpomenu. V minulosti jsme měli hodně speciálních projektů. Možná bych zmínil teď aktuální projekt, kdy jsme předali jedno speciální vozidlo MUV 75 společnosti JARO Česká Skalice, která dělá postřiky tratí pro Správu železnic. Takže to je možná netradiční případ použití našich vozidel.
A když jste zmínil Správu železnic, dodávali jste nějaká další vozidla? Přímo i Správě železnic?
Ano, dodávali. Ani přesně nevím, kolik. Řekl bych zhruba 100, v různých variantách. Dělali jsme měřící vůz na 200 km za hodinu. Ve spolupráci s dalšími dodavateli a znám je i náš DJ, což je defektoskopická jednotná diagnostická jednotka pro defektoskopii kolejí. To je taková ta známá žlutá tří vozová souprava, co se pohybuje v Česku. To je taky náš produkt.
Máte ještě další přezdívku, kterou byste prozradil našim posluchačům?
Tak přezdívek je mnoho. Notoricky známé vozidlo v Čechách je Brejlovec. To není úplně náš produkt, ale je to původní vozidlo ČD. A dělali jsme několik desítek modernizací, takže Brejlovce zná každý.
Ráda bych se zeptala na ETCS, což je vlastně téma, které hýbe českým nejenom železničním, ale i politickým světem. Česká republika se zavázala, že od roku 2025 bude mít výhradní provoz. A jak se na to díváte očima výrobce lokomotiv?
No tak my jako výrobce samozřejmě chápeme, proč se to dělá. Samozřejmě si myslím, že v tom se shodneme všichni. Určitě budeme mít výhrady k tomu, v jakých termínech se do toho jde a v jaké připravenosti nebo respektive nepřipravenosti obecně výrobců, ať už výrobců vozidel, zařízení, infrastruktury, legislativy a tak dál. Takže možná bych to shrnul prostě. Jde se do toho příliš po hlavě, je to nutné, ale možná bych trošku brzdil a více se věnoval té technice, protože v zásadě všichni výrobci řeší určité technické problémy. Ten zásah do vozidel je tak velký, že to ovlivňuje úplně všechno. V tom vozidle se dostáváme často do situace, že všichni udělali všechno správně, jenom to nefunguje tak, jak má. Takže ETCS obecně pro CZ LOKO, je obrovský problém. A ty problémy s tím spojené nás strašným způsobem ovlivňují a mají velmi negativní dopady. Je to nutné, ale k té formě, jakou se to dělá, máme určitě relativně velké výhrady.
Chápu a ono vlastně ETCS bude i velkým tématem příštího roku, kdy SŽ a dopravci plánují velké testování ETCS na koridorové trati. Ráda bych to využila jako oslí můstek k roku 2024 a plánům a obchodní strategii a možná i technickým novinkám, které CZ LOKO v následujícím roce bude připravovat.
Tak co se týká novinek, tak už tady padlo mnoho. V zásadě bych řekl, že to Dual Shunter je asi jediná novinka, protože my se skutečně chceme koncentrovat na byznys a omezit vývoj. Protože je to velmi nákladné, velmi náročné. Je s tím spojeno mnoho projektů, kde chceme vsadit na tento typ produktu. Takže že bych teď řekl, že ukážeme další čtyři řady různých hybridů a vodíků a nevím, čeho všeho to určitě nenastane.
Takže téma je prostě Dual Shunter 1000 co se týká novinek. Co se týká těch našich obchodních aktivit, tak nám začíná stagnovat v italský trh, ale řekl bych, že se tam pohybujeme v tom standardním hospodářském cyklu, že jednou je to nahoře, podruhé zase dole. Takže holt teď máme pokles zakázek, naproti tomu, rozvíjí se nám Švédsko a Skandinávie. Určitě nejdůležitější projekt příštího roku bude právě dodávka velké série vozidel pro švédského klienta. A samozřejmě máme kontrakt s ČD Cargo, takže ten projekt musíme dokončit. Je tam také mnoho technických problémů spojených právě s ETCS a se změnou dodavatele, takže to je takový ten hlavní cíl na příští rok.
Jste průkopníky i řekněme, v online a elektronické komunikaci se zákazníky a zmíním systém My LOCO, což je vlastně aplikace, kterou si Vaši zákazníci mohou nastavit spolu s lokomotivou, kterou si vybrali. Prozradíte, jak to funguje? Co si pod tím můžu představit jako běžný uživatel? Jaké údaje se dozvím z aplikace?
Aplikace My LOKO je něco, co přišlo, protože to bylo nutné, aby to přišlo. S každou lokomotivou, kterou uvedeme do provozu, se nám otevírá sekundární problém. Musíme se o ni umět nějakým způsobem starat třeba dalších 30 let a těch lokomotiv už je samozřejmě v provozu hodně po celé Evropě. Takže už to nejde dělat standardním způsobem přes emaily a tak dál. Proto jsme začali vyvíjet aplikaci My LOKO, která slouží zákazníkům. Má více funkcí, ta základní je v zásadě komunikace s CZ LOKO, aby ten klient mohl online a v online čase komunikovat. Teď se něco stane, tak aby teď hned mohl řešit. Abychom mohli poskytnout nějaké poradenství, pomoc, radu a tak dál. Plánovat servisní zásahy, plánovat náhradní díly, sdílet dokumentaci. To je primárně náš záměr. Můžete také sledovat, kde lokomotiva zrovna je, jestli jede, nebo stojí, jak rychle jede. Nebo kolik otáček točí motor a tak dál. Můžete také sledovat různé provozní stavy vozidla, teploty na motoru.
To je velmi zajímavé a možná i netradiční řešení, protože já sama jsem se nikdy nesetkala ve svém profesním životě s žádnou podobnou aplikací. Po dobu covidu se i lokomotivy prodávaly ve virtuálním světě a mělo to dobré ohlasy od vašich klientů.
Tak my jsme úplně neměli e-shop s lokomotivami, on to úplně nebyl záměr. Ten primární záměr byl spíš takový profesionální konfigurátor pro zájemce. Prostředí pro online školení, online technické poradenství. Bohužel se to nedostalo úplně do fáze, ve které bychom to potřebovali. Takže teď je to u ledu, a je to jedna z výzev pro rok 2024. Znovu rozvinout technickou online část.
Můžete nás ještě v krátkosti pozvat na veletrhy, které plánujete navštívit v roce 2024? Kde si můžou zájemci prohlédnout Vaše lokomotivy?
Tak příští rok je sudý, takže na Innotrans určitě budeme. Budeme vystavovat, budeme tam ukazovat některého z našich Dual Shunterů. Je to za rok, tak asi neumím ještě přesně říct, který přesně a pro koho, ale určitě tam nějaký bude. V červnu je to v Ostravě veletrh Rail Business Days, kde také budeme. Zde také budeme vystavovat lokomotivu. Na příští rok máme v plánu mnoho vozidel pro privátní klientelu, primárně stavební firmy, různé malé dopravce a tak dál. Takže jednu z těch lokomotiv určitě veřejnosti ukážeme.
Moc děkujeme za tuto pozvánku a přejeme Vám a CZ LOKO nejlepší vítr do plachet v roce 2024 a ať se Vám i nadále takhle skvěle daří. Budeme se těšit na viděnou na některém z těch veletrhů, které jste zmínil. Děkuji.