EU version

Po železnici přepravujeme i autobusy, uvádí člen představenstva ČD Cargo Logistics, Vít Mikolášik

Po železnici přepravujeme i autobusy, uvádí člen představenstva ČD Cargo Logistics, Vít Mikolášik
foto: RAILTARGET/Vít Mikolášik
24 / 10 / 2024

Na veletrhu InnoTrans nám poskytl rozhovor a náhled na budoucnost intermodální dopravy ve světě člen představenstva ČD Cargo Logistics, Vít Mikolášik.

Setkáváme se na veletrhu InnoTrans.  Jsou takové velké veletrhy příležitostí pro ČD Cargo Logistics? Vyhledáváte možnost různých konferencí a veletrhů k tomu, abyste prezentovali své služby zákazníkům?

Veletrhy podobného typu jsou velmi vítanou příležitostí pro ČD Cargo Logistics, abychom se zúčastnili. Jak můžete vidět jsme na stánku VÚŽ, který tady máme v rámci skupiny České dráhy. Naši kolegové tady prezentují novou techniku a technologie. A my se snažíme také se přiučit něco nového. Nejen z techniky a technologie, ale oslovujeme i nové zákazníky a hledáme nové trendy v železniční dopravě.

InnoTrans je bezesporu největším evropským veletrhem v oblasti dopravy a železnic. Je to jediný veletrh, který v tomto roce navštěvujete nebo už jste navštívili i nějaké další veletrhy?

S kolegy na ČD Cargo Logistics se snažíme účastnit veškerých důležitých, nejen, železničních veletrhů. V letošním roce jsme se zúčastnili veletrhu Transport Logistic v Šanghaji, vystoupili jsme na konferenci SpeedCHAIN, momentálně jsme tady, a ještě připravujeme účast na dalších veletrzích v průběhu podzimu.

To, že se účastníte veletrhů jak v Evropě, tak v Asii, mapuje to obchodní aktivity ČD Cargo Logistics a portfolium Vašich služeb?

Ano, mapuje. Naším hlavním trhem je nejenom Česká republika, ale obecně Evropa. Ale nebráníme se ani dalším trhům, kam lze dojet vlakem. A vlastně nejen vlakem v rámci kontinentu, takže určitě i přepravy z Číny a obecně Asie, ať už po moři anebo po železnici po Hedvábné stezce, jsou vítanou aktivitou pro ČD Cargo Logistics.

Ve Vašem claimu máte, že jste poskytovatel logistiky s železnicí v srdci. To odkazuje k Vaší mateřské společnosti ČD Cargo, ale když by si Vaši klienti měli představit Vaše služby a portfolio, co byste vyzdvihl, co je Vaší vlajkovou lodí?

Jelikož naše mateřská společnost ČD Cargo nabízí primárně dopravní služby, nejen v České republice, ale i ve všech okolních zemích, tak ČD Cargo Logistics, se snaží nabízet dodatečné servisy. Ať už jsou to první a poslední míle, nebo zajištění skladovacích prostor. Dále ČD Cargo Logistics má ve svém porfoliu i čtyři produktové vlaky do polských Malaševic, respektive běloruského Brestu, do ukrajinského Čopu, do rumunského Kurtiči a do belgických Antverp. A na těchto vlacích nemusí být klient, který zaplní celý vlak, nicméně může přijít s jakýmkoliv druhem zboží, které lze naložit do železničních vagónů nebo můžeme toto zboží přepravit v rámci intermodalu.

Přeprava zboží, komodit – to není jen o cestě samotné a plánování cest, ale je to samozřejmě i o celních deklaracích a další administrativě, komunikaci a dokumentaci, kterou je nutné vykonat. Jak si stojíte v této oblasti?

Ano, veškeré tyto služby zákazníkům samozřejmě zajišťujeme na pravidelné bázi. To je přesně jedna z těch přidaných hodnot nad rámec mateřské společnosti ČD Cargo, která jak jsem řekl nabízí primárně tu samotnou dopravu zboží z bodu A do bodu B a naše společnost k tomu dodává ještě dodatečný servis s výraznějším informováním zákazníka o tom, co se děje. Zajišťujeme zákazníkovi komunikaci s železničními dopravci, podáváme nákladní listy a zajišťujeme veškeré další služby.

Když bychom se podívali ještě jednou na služby, které nabízíte, tak na Vašem webu jsem se dozvěděla, že mimo jiné přepravujete i takzvané mimořádné zásilky. Co si pod tímto pojmem mám představit?

Ano, paleta přepravovaného zboží je opravdu velmi široká a mimořádné zásilky jsou jedny z těch vůbec nejzajímavějších přeprav. Protože mimořádné zásilky jsou ty přepravy, které jsou nějakým způsobem buď velmi těžké, nebo velmi rozměrné.

Můžete uvést nějaký příklad mimořádné zásilky?

Ano jsou to například tramvaje, autobusy, armádní technika a těžké transformátory. Dále například tady na veletrhu InnoTrans zajišťujeme návoz vlakových souprav na tyto typy veletrhu. Stejně tak zajišťujeme přepravy jednotek nových vlaků na okruh ve Velimi v rámci Výzkumného ústavu železničního.

Z toho je cítit opravdu velká synergie v rámci celé skupiny Českých drah. Já bych se ráda zeptala na trendy v dopravě. V čem Vy vidíte budoucnost a co je to, na co Vy se v rámci nastavení Vašich obchodních vztahů aktuálně nejvíce soustředíte?

V současné době se nejvíce zajímáme o budoucnost železnice. Protože železnice je momentálně založena především na přepravách tradičních komodit jako je uhlí nebo železo. Nicméně přepravy těchto tradičních komodit obecně klesají z obecných důvodů. Odkloňujeme se od fosilních paliv a tak dále. Tím pádem železnice musí najít své nové místo na trhu.

Tímto novým místem na trhu identifikujeme intermodální přepravy. A intermodální přepravy si můžeme rozdělit do dvou segmentů. Jsou to námořní přepravy kontejnerů, kde víceméně ty přepravy jsou již rozebrané a to, co má smysl, na železnici v tuto dobu už je. Nicméně velkou příležitost vidíme v kontinentální kombinované dopravě, kde se bavíme o přepravách nad například 700 kilometrů, kde bychom rádi nabídli našim zákazníkům servis z České republiky, třeba do zemí Beneluxu.

Tagy