EU version

Piráti mají svého kandidáta do dozorčí rady ČD. Ministr Kupka je velmi schopný člověk a tlaku lobbistů je schopen čelit, říká Ondřej Polanský

Piráti mají svého kandidáta do dozorčí rady ČD. Ministr Kupka je velmi schopný člověk a tlaku lobbistů je schopen čelit, říká Ondřej Polanský
foto: Alice Houserová- redakce /Ondřej Polanský
02 / 02 / 2022

Povolební politické změny se zřejmě odrazí ve složení dozorčích rad státních podniků. Momentálně se nejvíce diskutuje o personálních změnách u Českých drah. Právě z dozorčí rady ČD by měli být odvoláni její dlouholetí členové Vojtěch Kocourek a Jan Vrátník. Jejich nástupci by měli podle serveru zdopravy.cz být Petr Šlegr s vazbami na starou ODS a Tomáš Vrbík, letos v lednu jmenovaný náměstek ministra dopravy. Právě kandidaturu Šlegra nám v rozhovoru potvrdil Ondřej Polanský z řad Pirátů. Otazník však stojí i nad křeslem samotného šéfa státního dopravce. Ve hře je podle informací redakce kandidát František Bureš, který je známý jako „Bazalův muž“.

Redakce RAILTARGET na aktuální situaci zeptala politiků. Jaký je jejich názor na možné personální změny u národního dopravce (psali jsme zde a zde), o kterých Vás redakce RAILTARGET informovala jako první (čtětezde)? Přinášíme Vám exkluzivní rozhovor s exposlancem Pirátů a velkým propagátorem vysokorychlostní železnice, Ondřejem Polanským z řad Pirátů.

Momentálně se v železničním sektoru diskutuje o možných personálních změnách v Českých drahách, potažmo v ČD Cargo, které vznikají v důsledku politických změn nové vlády. Myslíte si, že je dobře, že lidé, kteří mají za sebou dobré výsledky mají být vyměněni?

Státní podniky mají to zvláštní postavení, že je řídí politici. Politik, který za ten daný resort odpovídá, tak odpovídá vlastně i za tu firmu, ať už to jsou dráhy nebo jiná společnost. Proto samozřejmě musí mít nějakou kontrolu nad personáliemi v té dané firmě, to je asi logické. Otázkou je, aby tam nepřišel jako velká voda a jednal citlivě. Vždy musí být vyvážená kontinuita a zodpovědnost toho konkrétního člověka, který se vlastně střídá.

Pokud se podíváme do zahraniční, napadá mě například Německo, tak zde existují dlouhodobé plány a cíle, které jsou dodržovány napříč politickým spektrem, pakliže dojde k politické změně, pořád se v klíčových otázkách pokračuje v kontinuitě. Pokud dojde k výměně manažerského vedení, nehrozí podle Vás riziko, že se přeruší dosavadní nastavený proces plánu, naruší se právě ta kontinuita a vše bude muset začít znovu, což v konečném důsledku není ani efektivní?

Ano, to je vždycky riziko. Ale k tomu je třeba říci i to, že v Německu mají velmi dobře udělaný systém vlastnické politiky státu. Já jsem ve své politické kariéře zažil několikrát situaci, nesouvisí to tedy s resortem dopravy, ale resortem financí, který má pod sebou mnoho důležitých státních firem, například ČEZ a podobně, a o co jde je, že v Německu má každá firma má nastavenou veřejně kontrolovatelnou strategii a vymezení toho, co k čemu tam je, co dělá, na co má dohlížet, apod. U nás toto není. Když jsme se to snažili v minulém volebním období dostat do zákona jako povinné nastavení vlastnických politik u těchto státních organizací, tak to minulá vláda tehdy smetla. Takže  ano, určitě máte pravdu, riziko hrozí. Na straně druhé Němci to mají nastaveno tak, že je na tom konsensus a je to transparentní. To ministerstvo financí, když se vrátím k tomu příkladu, na dotazy ČEZU vlastně vůbec nereagovalo, když to přeženu, chovalo se tak jako by ho vůbec nevlastnilo.

V médiích se diskutuje i o konkrétních jménech, která by se měla ve vedení Českých drah, potažmo ČD Cargo objevit. Řada těch jmen má politické vazby na starou ODS, Topolánkovu vládu, premiéra Nečase, TOP 09. V neposlední řadě bych zmínila i vazby vedoucí k bývalému šéfovi ČD a ČDC Bazalovi, který byl podezřelý z přelévání peněz ČD Cargo do jiné společnosti. Myslíte si, že je dobře aby lidé s těmito vazbami mířili do těchto pozici? Neměli by tam být lidé s čistým štítem?

Existuje v České republice někdo, kdo by byl kompetentní kvalitativně jít například do představenstva Českých drah se všemi těmi finančními problémy, které se tam teď dějí a podobně, a přitom neměl vazby na nikoho jiného z dopravy v Česku? V těchto oblastech jsou všichni spolužáci nebo bývalí zaměstnanci nebo současní kolegové.  A není to tak jenom v tomto sektoru, osobně mám zkušenosti z lesnictví, tam je to stejné. To je jedna věc. Druhá věc je, že samozřejmě není možné, aby byli nominování lidé, kteří mají nějaký prokazatelný problém. Jedna věc je mít čistý štít, druhá věc je být trestně stíhaný. To by byla stopka, to si myslím, že se ani dít nemůže a že se nic takového neděje. Nikdo tam lidi, kteří by měli takovýto problém ani nenavrhuje. Ke konkrétním jménům Vám toho tolik úplně neřeknu. My jako koaliční strana máme možnost nominovat za sebe lidi do dozorčích rad, aktuálně se mluví pouze o dozorčí radě Českých drah. Naším nominantem je  kolega Petr Šlegr. To je jediná nominace, ke které se mohu vyjádřit.

Myslíte si, že se mohl pan ministr Kupka ocitnout pod nějakým tlakem, právě v rámci rozhodování o jmenování do funkcí do státních podniků?

S panem ministrem jsem se od voleb viděl jednou. Nemám informace o tom, co se na ministerstvu dopravy a kolem obsazování děje. Nicméně ze všech kontaktů a jednání, které jsem s panem ministrem měl, tak jsem přesvědčený, že je to velmi schopný člověk a je schopen těm tlakům velmi dobře čelit, když by na to přišlo.

Zmínil jste, že víte o jedné nominaci Pirátů do dozorčí rady ČD. Chtěla bych se zeptat, zda se nemluví alespoň mezi Piráty o změnách na Správě železnic. Plánují se nějaké personální změny i tam? Právě Správa železnic je vzhledem k výstavbě vysokorychlostní tratě, kterou jste i vy sám prosazoval, pro Piráty asi klíčová.

Ano je to přesně tak.  Jestli jsou moje informace správné, tak bychom jako politická strana měli mít nárok třeba na obsazení jednoho člověka do správní rady, což je kontrolní orgán Správy železnic. Do managementu jako takového, tam určitě žádnou možnost zasahovat nemáme. To je plně v kompetenci generálního ředitele SŽ, kterého dosazuje ministr. Ale myslím si, že ve správní radě, která je politicky jmenovaná, tam by to tak mohlo být. Ale oficiálně se zatím ještě nic neřeší.

Nabízí se otázka, na začátku rozhovoru jste zmínil, že je český železniční rybníček poměrně malý, všichni se mezi sebou znají. Neuvažujete i vy o tom, že byste se právě prostřednictvím správní rady SŽ vrátil k železniční problematice? Není i tato varianta na stole u Pirátů?

Na stole to je určitě, nicméně pokud jde o resortní tým u Pirátů, který se věnuje dopravě, tak vím minimálně o dvou lidech, které bych tam viděl raději než sebe, protože jsou ještě daleko kompetentnější než já. Jména ale prozradím až ve chvíli, kdy přijde oficiální informace, že bychom měli někoho nominovat. Momentálně ani nevím, zda na to budeme mít nárok, popřípadě kdy se to bude řešit. Nebudu zatím prozrazovat kandidáty pro pozici, která zatím neexistuje.

 

 

 

Tagy