foto: Archiv/Otevření koridoru Brno – Blansko ukazuje význam, který naše vláda dává železnici, říká ministr dopravy Kupka
RAILTARGET přináší rozhovor s ministrem dopravy, tentokrát ze slavnostního otevření koridoru Brno – Blansko, na kterém byl přítomen i premiér ČR Fiala. Tématem rozhovoru byl nejenom modernizovaný koridor, ale i zavádění ETCS nebo síť TEN-T.
Setkáváme se dnes při otevření koridoru Brno – Blansko a já bych se Vás chtěla zeptat, jak hodnotíte průběh toho otevření, toho, že tu dnes byl pan premiér a vůbec přínos této a tratě a změny, které to přináší?
I ta podoba otevření, kdy sem mohla přijít veřejnost a seznámit se nejenom s tím, jak ta rekonstrukce probíhala, ale také s tím, co chystáme v oblasti železniční infrastruktury do budoucna, včetně vysokorychlostních tratí, tak jasně ukazuje význam, který se snažíme dát jako současná česká vláda železniční infrastruktuře.
Co se týče toho samotného koridoru a té rekonstrukce, tak ta je unikátní v mnoha směrech. Jednak je to téměř dvacetikilometrový úsek kompletně rekonstruované modernizované koridorové trati, včetně kompletní opravy tunelů, ale v mnoha místech jsme měnili nejenom železniční svršek, ale i spodek, zároveň se opravovaly mosty. Na řadu let bychom měli mít v tomto směru úkol splněný. Co se týče podoby a komfortu cestování, tak se významně zlepšuje i podoba jednotlivých zastávek.
Tady v Adamově budou mít cestující nově k dispozici bezbariérové přístupy, lávku, která neznamená jenom lepší cestování vlakem, ale znamená zároveň mnohem lepší prostup v rámci samotného města Adamova a totéž platí pro Blansko, kde se v rámci rekonstrukce podařilo zmodernizovat podchod. Staví se tam nové přemostění místo přejezdu, to všechno jsou důležité změny, kdy železnice vstupuje do měst a zároveň přináší novinky, přináší lepší a pohodlnější cestování i samotným pohybem v rámci těch měst.
Správa železnic tento koridor zmodernizovala v rekordním čase, za jeden rok. Jak hodnotíte tento časový úsek? Bylo to díky tomu, že bylo možné tento úsek uzavřít? Je to trend, kterým by se dalo do budoucna jít?
Tady jsme, na druhou stranu, neměli moc jiných možností, protože bylo třeba sáhnout do tunelů a v ten okamžik by zachování železničního provozu znamenalo významné prodloužení té stavby a mnoho komplikací. Rozhodnutí zrealizovat to v co nejkratším čase, tedy během jednoho roku, ale při úplné výluce železniční dopravy nakonec znamenalo, že se tu posílila náhradní autobusová doprava, znamenalo to výpadek železnice, ale proti tomu šlo urychlení té stavby a kompletní podoba přestavby, adamovského nádraží i jednotlivých nástupišť v rámci té stavby.
Má poslední otázka opustí téma koridor Brno – Blansko, ale ráda bych se zeptala na Olomouc – Uničov, kde je vlastně první trať s plnohodnotným ETCS a chtěla bych Vás jenom poprosit o krátký komentář k této události.
Tak je to další významný krok z hlediska zavádění evropského zabezpečovače, který bude jednotný, to je důležitá zpráva i z hlediska možné obsluhy celé budoucí Evropy bez zbytečných překážek. Je to důležitý počin, my hledíme už k roku 2024, 2025 jako k dalším, kdy se významně rozšíří ETCS na českém území.
Já bych si ještě na závěr dovolila takové evropské téma, což je vlastně TEN-T a schválení, které se povedlo českému Ministerstvu dopravy i v souvislosti s vysokorychlostní železnicí. Ráda bych Vás také poprosila o krátký komentář.
Tohle je zásadní krok dopředu, velký úspěch českého předsednictví. Pokud se veřejnost někdy ptala, k čemu nám to české předsednictví bude, tak jedna z těch odpovědí je, že jsme mohli moderovat tu debatu všech členských států ohledně toho, jak bude vypadat budoucí mapa železničních spojení, ale i spojení říčních, spojení námořních, spojení leteckých, protože ta kompletní mapa TEN-T, na které jsme se dokázali dohodnout s ostatními členskými státy, znamená opravdu významný krok do budoucna a pro českou železnici znamená ukotvení celé řady klíčových ramen, těch vysokorychlostních tratí, ale i dalších koridorů i nákladních koridorů v rámci evropské sítě a samozřejmě je to důležitý předpoklad, dokonce důležitá podmínka pro čerpání evropských prostředků do budoucna.