foto: Archiv/Ohlédnutí za konferencí k DAC v Bratislavě
Digitální automatické spřáhlo je téma nákladní železniční dopravy tohoto roku, proto není na škodě se se k tomuto tématu vrátit a připomenout si informace z konference k DAC, která se letos v listopadu konala v Bratislavě v sídle ZSSK CARGO. Mezi přítomnými byli například zástupci ŽESNAD.cz, AROS RAIL SK, ČD Cargo, ZSSK CARGO nebo ZVKV.
DAC je celoevropským tématem, které hýbá železničním sektorem. V mnohých otázkách dopravci nemají jasno, a tak jsou tyto semináře provázeny vždy i dynamickou diskusí. První seminář k DAC se konal v červenci na zasedání ZVKV. V říjnu se konala konference DAC DAY v Praze a nyní v listopadu se konal seminář pro Česko-slovenský prostor v Bratislavě.
Na semináři v Bratislavě byl naprosto stěžejním bodem harmonogram zavádění DAC, který prezentoval ambassador DAC Libor Lochman a Carlo Borghini, výkonný ředitel ERJU. Čeští a slovenští manažeři byli detailně seznámeni s milníky zavádění DAC v EU, přičemž konečným datem zavedení má být rok 2030.
Konání těchto seminářů obzvláště kvůli odborným diskusím mají ohromný přínos jak pro dopravce, tak pro speakery z EU. Právě výměna názorů mezi těmi, kteří spřáhlo zavádějí ve smyslu legislativy, a těmi kteří ho budou v reálu používat ve svých flotilách, je naprosto zásadním bodem pro úspěšné zavedení DAC v Evropě.
Velmi významnou otázkou v souvislosti s DAC nejsou jen technické parametry, ale i otázka financování. Ta je pro řadu dopravců naprosto stěžejní. Na semináři byla zmíněno také téma návratnosti investice, která se momentálně pohybuje v horizontu 30 let. Mělo by ale dojít k jejímu snížení na 15 let.
Tagy