EU version

Ohlédnutí za konferencí k DAC v Bratislavě: Když se všichni nedomluvíme, spřáhlo může vést k hromadné katastrofě

Ohlédnutí za konferencí k DAC v Bratislavě: Když se všichni nedomluvíme, spřáhlo může vést k hromadné katastrofě
foto: Archiv/Ohlédnutí za konferencí k DAC v Bratislavě
29 / 12 / 2022

Digitální automatické spřáhlo je téma nákladní železniční dopravy tohoto roku, proto není na škodě se se k tomuto tématu vrátit a připomenout si informace z konference k DAC, která se letos v listopadu konala v Bratislavě v sídle ZSSK CARGO. Mezi přítomnými byli například zástupci ŽESNAD.cz, AROS RAIL SK, ČD Cargo, ZSSK CARGO nebo ZVKV.

Tohoto semináře se zúčastnil například ambasador DAC Libor Lochman, šéf ERJU Carlo Borghini a technický ředitel ÖBB Mark Topal-Gökceli.

Na semináři se hovořilo o aktuálním stavu zavedení digitálního automatického spřáhla (DAC) v Evropě, čemu se věnuje program EDDP, komu je určený, o jaký technický typ spřáhla jde a jaký je časový plán. Bylo zde představeno financování vybavení vagonů a lokomotiv spřáhlem a pohled slovenského železničního sektoru na plán zavedení DAC v Evropě.

Libor Lochman jakožto první prezentující pronesl, že když se všichni nedomluvíme, spřáhlo může vést k hromadné katastrofě, neboť náklad bude přenesen na silnice, a to nikdo nechce.

Po Lochmanovi hovořil Carlo Borghini o inovačním programu Europe's Rail, který má zajistit digitalizaci, automatizaci a konkurenceschopnost. Podle něj je nezbytné v dalších dvou letech dokončit vývoj 4. a 5. typu spřáhla, aby se mohli v dalších letech soustředit na testování DAC v terénu, a tudíž bylo možné jej následně implementovat do nákladních vlaků do roku 2030. 

Následoval technický ředitel ÖBB Mark Topal-Gökceli, jenž v úvodu své prezentace vyzdvihl důležitost toho, abychom spolu všichni spolupracovali, protože to je jediná cesta, jak dosáhnout toho, že DAC bude zavedeno. Snahu přesvědčit ostatní o této železniční technologii demonstroval na někdejším přechodu na chytré telefony. Podle něj se implementace DAC nijak neliší od jiných modernizací, kterými si lidstvo již prošlo. 

Oldřich Sládek ze ŽESNAD.cz spolu se zástupci ČD CARGO v rámci diskuze zareagoval na migrační plán "Big Bang", který však na semináři nebyl dostatečně zmíněn, a vyjádřil své obavy, že to nebude fungovat. 

Jan Biznár, prezident AROSU vyjádřil svůj obdiv vůči lidem, kteří se podílí na vývoji DAC a rozhodně souhlasí s jeho zavedením. 

Roman Sklenář za ZSSK Cargo v závěru představil slovenský pohled na implementaci DAC. Uvedl, že Slováci již mají zkušenost s používáním spřáhla SA-3 na trati Užhorod – Košice, která je dlouhá 87 km. 

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace