foto: RAILTARGET/RBD 2025
Mezinárodní železniční veletrh Rail Business Days je v plném proudu. Ostravské Trojhalí Karolina se otevřelo pro odborníky v oboru i zájemce z řad široké veřejnosti. Součástí veletrhu jsou debaty s politiky a vrcholovými manažery předních železničních společností. Nechybí ani představení nových kolejových vozidel ve venkovních prostorách.
Mezinárodní železniční veletrh Rail Business Days je v plném proudu. Ostravské Trojhalí Karolina se otevřelo pro odborníky v oboru i zájemce z řad široké veřejnosti. Součástí veletrhu jsou debaty s politiky a vrcholovými manažery předních železničních společností. Nechybí ani představení nových kolejových vozidel ve venkovních prostorách.

Po oficiálním odstartování akce následovaly proslovy k aktuální situaci v železniční dopravě u nás. Úvodní slovo si vzal ministr dopravy ČR Martin Kupka, který zmínil několik významných železničních projektů včetně probíhajících rekonstrukcí železničního uzlu Česká Třebová, Masarykova nádraží a Smíchova nebo modernizaci trati Praha-Ruzyně – Kladno.
Psali jsme
Trojhalí Karolina v Ostravě už brzo ožije špičkovou železniční technikou, debatami a novinkami z celého světa. Od 10. do 12. června 2025…
Rail Business Days: Podpora nákladní dopravy i autonomních vlaků, VRT, ETCS
Došlo i na zmínku o výstavbě VRT, ETCS či krizi nákladní dopravy. „Správa železnic a stát budou dělat vše pro to, aby bylo možné nakládkové koleje využívat pružněji,“ uvedl Kupka a dodal, že příležitostí pro nákladní dopravu jsou nové energetické materiály, převoz odpadů a kombinovaná doprava.
AŽD: Autonomní vlak bez strojvůdce
Ministr Kupka hovořil také o autonomnímu vlaku od společnosti AŽD, o němž jsme psali v samostatném článku. Na Kupku navázal generální ředitel AŽD a místopředseda předsednictva ACRI Zdeněk Chrdle: „Dopravci jsou zatěžováni stále větší administrativou, přitom se jedná o nejméně zatěžující způsob dopravy pro životní prostředí. Rád bych někdy v budoucnu viděl i bateriová letadla, protože právě letadla nejvíce zatěžují životní prostředí,“ uvedl Chrdle.
Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic, se přidal k podpoře VRT a posunutí tratí na vyšší rychlost. Michal Krapinec, generální ředitel ČD, hovořil o vyhlídkách pro národního dopravce: „Naším úkolem je, aby železnice byla první volbou cestujících, a aby to byly právě České dráhy,“ uvedl Krapinec a předeslal, že ČD budou mít do konce roku roku 14 nových jednotek ComfortJet.

BEMU, pokřtění knihy ACRI
Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu, se zmínil o diskutovaném tématu BEMU: „K nákupu BEMU nás popohanalo ETCS, protože se starými soupravami by se tu jezdit nedalo,“ uvedl Podstawka a dodal: „Uvítal bych spíše větší elektrifikaci, BEMU beru jako přechodné období.“
Na závěr došlo k pokřtění encyklopedie Dvě století na české železnici od Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Křtu se ujala generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská a předseda předsednictva Tomáš Ignačák. Kniha je encyklopedií, která vás provede dvěma stoletími na železnici. Dobové i současné fotografie, obrázky, schémata a srozumitelný stručný text. Od koněspřežky až po super-vlaky. Je určena pro všechny fanoušky železnice bez ohledu na věk. Čtenáři si budou moci prohlédnout cestu, která vedla od barevného koše k dnešnímu návěstidlu a další zajímavosti.