foto: Archiv/ČD tiskové materiály/Michal Krapinec, generální ředitel a předseda představenstva ČD
RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s generálním ředitelem a předsedou představenstva ČD, Michalem Krapincem. Jaké jsou jeho priority ve funkci šéfa národního dopravce a jaké bude pokračování kauzy miliardových faktur za pozemky, které ČD vystavily Správě železnic?
Na jaká témata se budete v pozici nového generálního ředitele a předsedy představenstva ČD zaměřovat jako první?
Jako první jsem se zaměřil na zajištění finanční stability. V posledním dubnovém týdnu jsme absolvovali jednání se zástupci ratingové agentury Moodys, v rámci přípravy jsme nic nepodcenili a věřím, že příběh ČD, který jsme jim v řeči čísel představili, ruku v ruce s vnímáním role národního dopravce ze strany státu, udrží společnost ČD i nadále v rámci investičního pásma. S jistotou to však budeme moci tvrdit až se dozvíme konečný verdikt v rámci měsíce května. Toto “vysvědčení” je pro nás klíčové pro plánovanou emisi ESG bondu, jelikož bude určovat sazby, za kterých si budeme finanční zdroje obstarávat.
Psali jsme
Milan Španír plní funkciu prezidetna Mladých nezávislých železničných odborov. Našej redakcii odpovedal na otázky týkajúce sa nielen kolektívneho…
Jaká je Vaše vize pro národního dopravce na následující roky?
Mým cílem je v první řadě mít spokojené a motivované zaměstnance, jelikož bez tohoto stabilního základu se nedá silná společnost postavit. A právě jen silná společnost dokáže projít plánovaným obdobím liberalizace osobní železniční dopravy jako vítěz.
Jaké řešení má současná finanční situace Českých drah?
Řešení finanční situace položíme na stůl v momentu, jakmile dokončíme aktualizovaný výhled hospodaření společnosti pro rok 2022, na kterém již intenzivně pracujeme a který nám spolu se střednědobým výhledem ukáže naše možnosti z hlediska očekávaného budoucího vývoje.
Jak budete postupovat v kauze miliardových faktur za pozemky, které ČD vystavily Správě železnic na začátku roku?
V kauze pozemků budeme spolu se SŽ jako partneři hledat takovou cestu, která bude minimalizovat riziko pro obě strany zúčastněné v této transakci. V současné chvíli je pro posun v této věci nezbytné získat stanovisko Evropské komise, která v rámci prenotifikace posuzuje, zda je námi zamýšlená cena pro tento typ a rozsah transakce obvyklá, a tedy by případným dokončením zamýšleného převodu nedošlo k nedovolené veřejné podpoře.
Psali jsme
Podle exkluzivních zákulisních informací redakce RAILTARGET opět došlo k personálním změnám u národního dopravce. Tentokrát přišel na řadu…
Může být podle Vás řešením finanční situace ČD částečná privatizace, tedy například prodej některé z dceřiných společností ČD?
Privatizaci žádné z dceřiných společností v nejbližší době neplánujeme.
ČD Cargo v roce 2019 zavedlo tzv. Black list, na který jsou umisťováni velmi nespolehliví dodavatelé. Tuto myšlenku historicky podporoval i exministr dopravy Havlíček. Co si o black listu ČD Cargo myslíte vy?
S blacklistem ČD Cargo jsem se ještě neměl možnost seznámit, ale jsem přesvědčen, že pokud takový seznam existuje, tak se na něm žádná společnost neobjevila neopodstatněně a v rámci skupiny bychom přesně takový typ informací měli mezi sebou sdílet.
Psali jsme
V sobotu 7. května 2022 se koná na Písecku desátý ročník obnoveného turistického pochodu Švejkova padesátka. České dráhy posílí ve spolupráci…