EU version

„Nové ComfortJety prožívám i osobně, denně dojíždím,“ neskrýval nadšení nad nejrychlejšími vlaky na českých kolejích šéf SŽ Svoboda

„Nové ComfortJety prožívám i osobně, denně dojíždím,“ neskrýval nadšení nad nejrychlejšími vlaky na českých kolejích šéf SŽ Svoboda
foto: Redakce RT / public domain /Jiří Svoboda
18 / 04 / 2024

Jiří Svoboda pro RAILTARGET komentoval nejen nové ComfortJety Českých drah, ale i to, jak se Správa železnic snaží oslovit mladé lidi. Velmi atraktivní jsou pro ně například české vysokorychlostní tratě.

Setkáváme se na konferenci v Pardubicích, která se koná na Dopravní fakultě. Je to pro Správu železnic zajímavá spolupráce a kooperace se studenty, kteří si tady mohou vyzkoušet řadu technických novinek, které stojí venku před aulou? 

Určitě ano, jsem velice rád za tyto akce. To, jaká generace přijde po nás je důležité vědět, ale i to, kde shánět budoucí železničáře. Je fajn, že se zde můžeme prezentovat. Je zde i železniční průmysl, a proto je žádoucí seznamovat studenty s tím, co všechno se děje na železnici. Myslím si, že máme co nabídnout. 

Jaká byla reakce na VRTky a další jednotlivé stavby Správy železnic, které se tady představily? 

VRTky jsou takové vděčné téma. Je to tak padesát na padesát. Někde jsme vítáni, někde tomu je naopak. Ale u mladé generace spíše vidíme, že o to mají velký zájem a chtěli by se už svézt. To ale myslím odlehčeně. Takže vnímáme zájem i pozitivní reakce.

Tento týden je opravdu ve znamení nejrůznějších železničních akcí. V úterý představily České dráhy nejmodernější vlak na české železnici, nový ComfortJet. Jak se Vám vlak líbil? Jste rád, že po kolejích, které spravuje Správa železnic, už jezdí i tyto moderní kousky?

Tak přiznám se, že to opravdu prožívám i osobně, protože denně dojíždím z Ústí nad Orlicí do Prahy. Těším se na další obnovy vozového parku. Myslím si, že komfort je přesně to, co přitáhne opět občana od individuální dopravy do dopravy veřejné.

ComfortJet dodává konsorcium Siemens Mobility a Škoda Transportation. Vím, že dodávají nová vozidla i Správě železnic. Můžete specifikovat, o jaká vozidla se jedná a jaký budou mít úkol?

My jsme se v rámci branže připojili k soutěži a vysoutěžili jsme s Českými drahami dva vagóny i pro Správu železnic s tím, že se přestaví na diagnostická vozidla. Už nyní se musíme zabývat tím, jak měřit stav infrastruktury ve vyšších rychlostech. Proto jsme do toho také šli.

A co konkrétně budou tato vozidla měřit?

Měří geometrickou polohu kolejnic a vůbec stav infrastruktury i z pohledu kvality koleje jako takové. To už je dneska standardem také, ale ne na vyšší rychlosti. Proto jsme do toho šli.

 

Tagy