EU version

„NIMBY efekt funguje. VRT přepůlí obec,” varují. Zrychlení místním nevysvětlíte

„NIMBY efekt funguje. VRT přepůlí obec,” varují. Zrychlení místním nevysvětlíte
foto: RAILTARGET/Josef Soumar a Libor Vondráček v předvolební debatě RAILTARGET
29 / 09 / 2025

Politici z Jihočeského kraje a kraje Vysočina diskutovali, zda má Česko více investovat do vysokorychlostních tratí (VRT), nebo do dálniční sítě.

Na předvolební debatě RAILTARGET v Českých Budějovicích se kandidáti z Jihočeského kraje a Kraje Vysočina pustili do ostré diskuse o VRT. Část z nich vidí v projektu cestu do budoucnosti, jiní zdůrazňují, že prioritou zůstává dálniční síť. Celou debatu si můžete pustit na konci článku.

Sen? Dostat se po VRT pohodlně do Drážďan

Václav Král (SPOLU) připomněl, že vláda přijala jasnou strategii výstavby VRT a první výstavba už začíná na Moravě. „Měli bychom mít ambici propojit velká města vysokorychlostní tratí. Chtěl bych se jednoho dne dostat pohodlně z Budějovic do Drážďan nebo Berlína,“ řekl. Dodal, že chápe skepsi ohledně VRT, protože se o stavbě mluví desítky let. Je ale přesvědčený, že současná vláda udělala vše pro to, aby došlo k realizaci.

Král připomněl, že stavby dopravní infrastruktury se neobejdou bez koncepce. Kritizoval také časté střídání ministrů dopravy, kvůli kterému se podle něj mnoho projektů zdržuje: „Za posledních dvacet let jsme měli dvacet ministrů dopravy. Kdyby se to stalo ve firmě, ta by to nerozchodila.“

Českobudějovická předvolební debata RAILTARGET / RAILTARGET

Inspiraci bychom měli hledat v Rakousku

Viktor Lavička (ANO) potvrdil, že budování VRT podporuje, stejně jako celé ANO, které se k tomu zavazuje i v programu. Považuje za nutné dívat se na věc celoevropsky, protože Česko leží na významných spojeních sever–jih a východ–západ. Podle Lavičky je proto klíčové, aby se Česko zapojilo do mezinárodní sítě a nezůstalo stranou moderních dopravních projektů.

„Když se zkrátí cestovní časy, osobní doprava se přesune na vysokorychlostní železnici a na konvenčních tratích se uvolní prostor pro nákladní dopravu,“ pokračoval s důvody, proč je VRT prioritou do budoucna. Inspiraci by si Česko mělo vzít v Rakousku, kde k přesunu na železnice skutečně došlo a významně to zlepšilo tamní dopravní situaci.

VRT nemusí narušovat charakter krajiny

Jan Půža (STAN) souhlasí, že by vysokorychlostní tratě měly uvolnit regionální koleje, kam by se přesunula část nákladní dopravy. Připomněl pozitivní zkušenost s VRT z Německa, kde po nich dokonce jezdí i nákladní vlaky, s tím se však v Česku nepočítá. Zároveň se v Německu nebo Rakousku můžeme podle Půži inspirovat i co se týče výstavby tratí v krajině, VRT ani dálnice krajinný ráz v sousedních zemích zásadně nenarušují.

Půža zároveň připomněl, že Česko je tranzitní zemí, což označil za další důvod, proč má smysl investovat do rychlých spojů. Dodal ale i osobní pohled: „Kdybych měl možnost dostat se vlakem rychle do Bruselu, asi bych toho využil namísto letadla nebo auta.“ 

Koncepce je klíč k vysokorychlostním tratím

Josef Soumar (Piráti) vnímá vysokorychlostní tratě jako příležitost, která může proměnit Vysočinu v důležitý dopravní uzel. „Pokud se bude preferovat severozápadní cesta pro VRT, Vysočina by mohla být dopravním uzlem pro Brno, Prahu a Hradec Králové. Plusem by bylo i spojení s Vídní či Bratislavou,“ prohlásil.

Soumar kritizoval praxi, kdy se s každým novým kabinetem zpochybňuje trasování VRT nebo přidávají další podmínky. Podle něj by měla být přijata jasná koncepce, kterou bude respektovat jakákoli vláda bez ohledu na složení. Výstavba tratí sice bude drahá, podle Soumara se však jednoznačně vyplatí, protože se ušetří na investicích do dálnic a na opravách silnic. 

Investice do VRT? Těžko vysvětlitelná

Libor Vondráček (SPD) zdůraznil, že Česká republika má velký dluh v dálniční síti a oproti Polsku je pozadu. Podle něj by proto měla být priorita u dokončení dálnic a modernizace současných železnic, které přinesou rychlý efekt. Dodal také, že vysokorychlostní tratě dávají smysl jen tehdy, pokud dokážou konkurovat vnitrostátní letecké dopravě. Jinak podle něj tak obrovská investice není opodstatněná.

Upozornil zároveň na obavy obcí, přes které mají vysokorychlostní tratě vést. „Nechci VRT nějak démonizovat, ale u všech velkých staveb funguje NIMBY efekt. Jeden starosta nám ukázal, jak trať doslova přepůlí jeho obec. Těžko pak takovým obcím vysvětlíte, že je to jen kvůli zrychlení cesty z Prahy do Brna,“ vysvětlil.

Tagy