EU version

Nejsilnější opoziční strana navrhne nulovou sazbu DPH na veřejnou dopravu, komentuje výsledky polských voleb předseda Dopravní sekce HK ČR Sechter

Nejsilnější opoziční strana navrhne nulovou sazbu DPH  na veřejnou dopravu, komentuje výsledky polských voleb předseda Dopravní sekce HK ČR Sechter
foto: Archiv / Jan Sechter/Předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Jan Sechter
17 / 10 / 2023

RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s předsedou Dopravní sekce Hospodářské komory ČR, Janem Sechterem, který dlouhodobě působil jako diplomat v Polsku. Naše redakce se ho proto zeptala, jak hodnotí výsledky polských parlamentních voleb a jaký dopad budou mít na železniční sektor.

Jak hodnotíte výsledky voleb v Polsku?

Výsledek odpovídá náladě ve společnosti, která navzdory nezpochybnitelným úspěchům dvou volebních období současné vlády politické strany Práva a spravedlnost zvolila většinou politickou změnu. Výsledek odpovídá i předvolebním průzkumům a nálada společnosti ke změně se odrazila i ve vysoké volební účasti.

Co teď čeká Polsko?

Nejprve se pokusí z Právo a spravedlnost přece jen sestavit vládu. Jako vítězná strana by měla obdržet pověření od prezidenta. Muselo by pak z nesourodého tábora opozičních stran oslovit programově někoho blízkého – například Polskou stranu lidovou. Další pokus je podle polské ústavy svěřen parlamentu – novému Sejmu, kde se pokusí sestavit většinu sdružení tří politických formací – Občanská koalice, Třetí cesta a Nová levice. Třetí pokus pak má opět prezident a nepodaří-li se sestavit vládu s podporou v Sejmu, budou nové volby. Tři politické formace v čele s nejsilnější stranou Občanská platforma si ale příležitost nenechají ujít. Cítí, že všechny tři i jednotlivé součásti tří formací získaly mandát od voličů k tomu odstranit od vlády Právo a spravedlnost. Těžší ovšem bude tak složitý konglomerát stran a hnutí sestavit do vládní formace a najít společný program. Hlavní úkol bude mít Donald Tusk jako předseda Občanské platformy a nebude to mít jednoduché. Programy jednotlivých stran jsou často protichůdné. Co stačilo na společnou kampaň, nemusí stačit na dobrý program a na efektivní vládnutí. V Senátu budou mít tyto strany 58 ze 100 křesel.

Jaké změny lze očekávat v dopravní politice?

V dopravě se opoziční strany přihlašují ke Green dealu jako k šanci na modernizaci hospodářství a dopravy. Programy jednotlivých stran a hnutí sdružených ve stranách jsou značně nesourodé. Nejsilnější opoziční strana Občanská platforma navrhne nulovou sazbu DPH na veřejnou dopravu. Státní rozpočet bude čekat jistě revize a priority bude muset mezi sebou nová koalice vzhledem k různosti postojů velmi důkladně prodiskutovat. Podle mého názoru zůstane i nadále konsensus ve výstavbě strategické dopravní infrastruktury, v přípravě vysokorychlostních železnic, modernizace přístavů a dokončení dálniční sítě. Toto téma bylo jednou z vizitek předchozích vlád, je na co navázat a také programy opozičních stran velké změny neslibují.

Tagy