foto: Archiv / Jan Sechter/Předseda Dopravní sekce Hospodářské komory ČR Jan Sechter
RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s předsedou Dopravní sekce Hospodářské komory ČR, Janem Sechterem, který dlouhodobě působil jako diplomat v Polsku. Naše redakce se ho proto zeptala, jak hodnotí výsledky polských parlamentních voleb a jaký dopad budou mít na železniční sektor.
Jak hodnotíte výsledky voleb v Polsku?
Výsledek odpovídá náladě ve společnosti, která navzdory nezpochybnitelným úspěchům dvou volebních období současné vlády politické strany Práva a spravedlnost zvolila většinou politickou změnu. Výsledek odpovídá i předvolebním průzkumům a nálada společnosti ke změně se odrazila i ve vysoké volební účasti.
Co teď čeká Polsko?
Nejprve se pokusí z Právo a spravedlnost přece jen sestavit vládu. Jako vítězná strana by měla obdržet pověření od prezidenta. Muselo by pak z nesourodého tábora opozičních stran oslovit programově někoho blízkého – například Polskou stranu lidovou. Další pokus je podle polské ústavy svěřen parlamentu – novému Sejmu, kde se pokusí sestavit většinu sdružení tří politických formací – Občanská koalice, Třetí cesta a Nová levice. Třetí pokus pak má opět prezident a nepodaří-li se sestavit vládu s podporou v Sejmu, budou nové volby. Tři politické formace v čele s nejsilnější stranou Občanská platforma si ale příležitost nenechají ujít. Cítí, že všechny tři i jednotlivé součásti tří formací získaly mandát od voličů k tomu odstranit od vlády Právo a spravedlnost. Těžší ovšem bude tak složitý konglomerát stran a hnutí sestavit do vládní formace a najít společný program. Hlavní úkol bude mít Donald Tusk jako předseda Občanské platformy a nebude to mít jednoduché. Programy jednotlivých stran jsou často protichůdné. Co stačilo na společnou kampaň, nemusí stačit na dobrý program a na efektivní vládnutí. V Senátu budou mít tyto strany 58 ze 100 křesel.
Jaké změny lze očekávat v dopravní politice?
V dopravě se opoziční strany přihlašují ke Green dealu jako k šanci na modernizaci hospodářství a dopravy. Programy jednotlivých stran a hnutí sdružených ve stranách jsou značně nesourodé. Nejsilnější opoziční strana Občanská platforma navrhne nulovou sazbu DPH na veřejnou dopravu. Státní rozpočet bude čekat jistě revize a priority bude muset mezi sebou nová koalice vzhledem k různosti postojů velmi důkladně prodiskutovat. Podle mého názoru zůstane i nadále konsensus ve výstavbě strategické dopravní infrastruktury, v přípravě vysokorychlostních železnic, modernizace přístavů a dokončení dálniční sítě. Toto téma bylo jednou z vizitek předchozích vlád, je na co navázat a také programy opozičních stran velké změny neslibují.
Tagy