EU version

Transsibiřská magistrála: Nejdelší železniční trať na světě slaví 105. výročí

Transsibiřská magistrála: Nejdelší železniční trať na světě slaví 105. výročí
foto: Archiv/Transsibiřská magistrála
18 / 10 / 2021

Jeden z neobdivuhodnějších projektů na světě tzv. Transsibiřská magistrála přezdívaná ,,Transsib“ právě dnes slaví své 105. výročí začátku výstavby. Tato unikátní železniční trať prochází osmi časovými pásmy a dohromady měří neuvěřitelných 9 288 km přičemž spojuje ruskou metropoli Moskvu s nejvýchodnějším přístavem Ruska, Vladivostokem. Mimo jiné také propojuje Atlantský a Tichý oceán.

Počáteční výstavba, která započala za vlády cara Alexandra III. byla významně podporovaná tehdejším historicky prvním premiérem Sergeiem Wittem. I přes to, že základní stavba trvala celkem 26 let byla poslední etapa elektrifikace  dokončena teprve 25.12.2002. Důležitou roli hrála Transsibiřská magistrála zejména při rozvoji Východní části Ruska, kde se při stavbě železnice simultánně zakládala nová města a okresy.

Kuriózní projekt se stavěl z obou konců zároveň a po letech se uprostřed propojil. Zásadní změnou tratě byla elektrifikace, se kterou se začalo v roce 1929 a trvala dlouhých 73 let. díky které se zdvojnásobila i nosnost až na 6 000 tun.

Ruské dráhy, které jsou hlavním správcem této železnice v současné době nabízí základní cenu ve 3. třídě (ekonomické) již od 154 liber (v přepočtu 4 645Kč). Pro náročné cestovatele jsou k dispozici i luxusní cesty zprostředkované britskou firmou Golden Eagle Luxury Trains která nabízí i zajímavé tématické cesty jako například ,,Hedvábná stezka“, která simuluje obchodní cesty z let  130 před naším letopočtem.

Mezi nejzajímavější fakta patří:

  1. Stavba Transsibiřské magistrály vyeskalovala v  Rusko-Japonskou válku v letech 1904-1905.
  2. ,,Transsib“ protíná 16 řek včetně Volhy, Kamy, Yenisei-e aj.
  3. Při cestě na Východ se musí cestující řídit Moskevským časem
  4. Sestrou Transsibiřské magistrály je Transmongolská magistrála která pojí Moskvu a Peking
  5. Na výstavbě se podílelo odhadem 60 000 lidí, mezi kterými byste našli jak vojáky, tak dělníky ale i vězně.
  6. Nejdelší tunel na ,,Transsibu“ měří dva kilometry.
  7. Po celé délce trati leží 89 měst 

Tagy