foto: Redakce RAILTARGET/Nechceme mít na vlacích graffiti. Pro nás jsou to mazanice, ne umění, říká náměstek Ješeta
Problém sprejerství trápí provozovatele vlaků každým rokem více a více. Přijímají řadu opatření, která je stojí mnoho času, energie a především peněz. České dráhy ve spolupráci se Středočeským krajem a dalšími partnery zahájily kampaň "Společně za čisté vlaky", která má veřejnosti ukázat, kolik úsilí stojí odstranění graffiti. Více o nástrahách graffiti exkluzivně pro RAILTARGET řekl Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele Českých drah.
Jaké jsou roční náklady na odstranění graffiti? Kolik času zabere jejich odstranění a s jakými komplikacemi se při jejich odstraňování nejčastěji setkáváte?
Roční náklady se pohybují v desítkách milionů korun. Jen v Praze a Středočeském kraji činily v roce 2022 přibližně 10 milionů korun. Také v letošním roce jsme v posledních 5 měsících, kdy se zintenzivnila činnost sprejerů, investovali do úklidu přibližně 10 milionů korun. Kvůli tomu přijímáme mimořádná opatření, protože nikdo z nás nechce jezdit v posprejovaných vlacích. Chceme tento problém vyřešit, ale musíme také odstranit příčinu, tedy vandaly, kteří nám to dělají opakovaně a za týden posprejují více vlaků, než jsme schopni vyčistit.
Existují statistiky, které ukazují, ve kterých částech Čech je největší problém se sprejerstvím vlaků a které vlakové jednotky posprejováním nejvíce trpí?
Máme přesné statistiky. Nejvíce trpí vlaky v Praze a Středočeském kraji, Brně a Jihomoravském kraji. Pak jsou tu větší aglomerace, jako je Ostravsko nebo Plzeňsko. Nejčastějšími oběťmi sprejerství jsou vlaky typu 471, známé jako CityElefant. Tyto vlaky poskytují sprejerům největší plochu k provozování jejich tzv. „umění“. Pro nás jsou to mazanice, které ve vlacích nechceme a budeme bojovat za to, aby se tam nedostali.
Jaká opatření kromě pravidelného úklidu přijímají České dráhy k eliminaci sprejerství? S kým ČD při těchto opatřeních nejvíce spolupracují?
Nejčastěji spolupracujeme s Policií ČR a s klienty, jako je Středočeský kraj a Praha. Přijímáme konkrétní opatření posílením ostrahy našich dep a parkovacích míst ve zpátečních stanicích pro vlaky, které nocují v Benešově na Berounsku, odkud ráno odjíždějí do Prahy. Zavádíme bezpečnostní hlídky se psy. O uplynulém víkendu se bezpečnostním hlídkám se psy podařilo chytit dva sprejery. Například v pražském depu plánujeme postavit bezpečnostní ochrannou zeď, která zabrání sprejerům ve vstupu do areálu. Vlaky zabezpečíme speciálními nátěry a antigraffiti fóliemi, které usnadní a urychlí jejich následné odstraňování. Zavedeme kamerové systémy, abychom zvýšili ochranu jednotlivých vlaků a jejich interiérů. Všechny vlaky CityElefant budou vybaveny kamerami, díky nimž budou případní vandalové viditelní zvenčí i zevnitř, což nám poskytne důkazy pro policii, aby mohla podniknout další kroky.