EU version

Nechceme mít na vlacích graffiti. Pro nás jsou to mazanice, ne umění, říká náměstek Ješeta

Nechceme mít na vlacích graffiti. Pro nás jsou to mazanice, ne umění, říká náměstek Ješeta
foto: Redakce RAILTARGET/Nechceme mít na vlacích graffiti. Pro nás jsou to mazanice, ne umění, říká náměstek Ješeta
23 / 06 / 2023

Problém sprejerství trápí provozovatele vlaků každým rokem více a více. Přijímají řadu opatření, která je stojí mnoho času, energie a především peněz. České dráhy ve spolupráci se Středočeským krajem a dalšími partnery zahájily kampaň "Společně za čisté vlaky", která má veřejnosti ukázat, kolik úsilí stojí odstranění graffiti. Více o nástrahách graffiti exkluzivně pro RAILTARGET řekl Jiří Ješeta, náměstek generálního ředitele Českých drah.

 

Jaké jsou roční náklady na odstranění graffiti? Kolik času zabere jejich odstranění a s jakými komplikacemi se při jejich odstraňování nejčastěji setkáváte?

Roční náklady se pohybují v desítkách milionů korun. Jen v Praze a Středočeském kraji činily v roce 2022 přibližně 10 milionů korun. Také v letošním roce jsme v posledních 5 měsících, kdy se zintenzivnila činnost sprejerů, investovali do úklidu přibližně 10 milionů korun. Kvůli tomu přijímáme mimořádná opatření, protože nikdo z nás nechce jezdit v posprejovaných vlacích. Chceme tento problém vyřešit, ale musíme také odstranit příčinu, tedy vandaly, kteří nám to dělají opakovaně a za týden posprejují více vlaků, než jsme schopni vyčistit.

Existují statistiky, které ukazují, ve kterých částech Čech je největší problém se sprejerstvím vlaků a které vlakové jednotky posprejováním nejvíce trpí?

Máme přesné statistiky. Nejvíce trpí vlaky v Praze a Středočeském kraji, Brně a Jihomoravském kraji. Pak jsou tu větší aglomerace, jako je Ostravsko nebo Plzeňsko. Nejčastějšími oběťmi sprejerství jsou vlaky typu 471, známé jako CityElefant. Tyto vlaky poskytují sprejerům největší plochu k provozování jejich tzv. „umění“. Pro nás jsou to mazanice, které ve vlacích nechceme a budeme bojovat za to, aby se tam nedostali.

Jaká opatření kromě pravidelného úklidu přijímají České dráhy k eliminaci sprejerství? S kým ČD při těchto opatřeních nejvíce spolupracují?

Nejčastěji spolupracujeme s Policií ČR a s klienty, jako je Středočeský kraj a Praha. Přijímáme konkrétní opatření posílením ostrahy našich dep a parkovacích míst ve zpátečních stanicích pro vlaky, které nocují v Benešově na Berounsku, odkud ráno odjíždějí do Prahy. Zavádíme bezpečnostní hlídky se psy. O uplynulém víkendu se bezpečnostním hlídkám se psy podařilo chytit dva sprejery. Například v pražském depu plánujeme postavit bezpečnostní ochrannou zeď, která zabrání sprejerům ve vstupu do areálu. Vlaky zabezpečíme speciálními nátěry a antigraffiti fóliemi, které usnadní a urychlí jejich následné odstraňování. Zavedeme kamerové systémy, abychom zvýšili ochranu jednotlivých vlaků a jejich interiérů. Všechny vlaky CityElefant budou vybaveny kamerami, díky nimž budou případní vandalové viditelní zvenčí i zevnitř, což nám poskytne důkazy pro policii, aby mohla podniknout další kroky.

Tagy