foto: Archiv/Náměstek Nejezchleb: Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má z infrastrukturního pohledu otevřenou náruč
Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy v rozhovoru pro RAILTARGET přiblížil plánovanou modernizaci železničního uzlu Česká Třebová a prozradil, jaká železniční trať je jeho srdeční záležitostí.
Můžete v krátkosti přestavit modernizaci dopravního uzlu Česká Třebová?
Jedná se v podstatě o komplexní rekonstrukci železničního uzlu Česká Třebová. Je to další z železničních uzlů, které chceme modernizovat. Aktuálně jsme ve stadiu zpracování argumentace pro stavební povolení. Máme pravomocné územní rozhodnutí a navážeme s Českou Třebovou, jakmile skončí uzel Pardubice. Stav infrastruktury obecně v České Třebové proti Pardubicím je horší, takže z infrastrukturního pohledu to má otevřenou náruč. Samozřejmě není to o takovém pohybu cestujících a o takovém propojení třeba na městskou dopravu jako v Pardubicích.
Ráda bych se zeptala na projekt ETCS a rok 2025, který má být takovým milníkem tohoto poměrně finančně velkorysého projektu. Stihne se to včas v termínu?
Tak je to z části o vybavení hlavní sítě TEN-T. Určitě na ETCS pracujeme, ty hlavní koridorové tratě jsou pokryté. Budou pokryté i v takové míře, aby byla zachována bezpečnost a jinak ty termíny podle plánu moderního zabezpečení české železnice jsou někde i v roce 2026 a snažíme se v tom pokračovat. Ale chtěl bych zdůraznit, že ten rok, o kterém mluvíme, je vyloženě záležitost těch vybraných evropských koridorů s tím, že z našeho pohledu je velmi důležité, aby byli vybaveni i dopravci. To znamená nahnat si vozidla, protože bez vybavení a interakce mezi vozidlem a infrastrukturou to nebude fungovat.
Dílčí škrty ve státním rozpočtu se samozřejmě logicky dotkly i Správy železnic. Není to na úkor různých projektů na vyšší zabezpečení těch tratí? Mluvím například o přejezdech a tak podobně.
Tak určitě na úkor bezpečnosti to není. Každopádně my jsme teď v pozici, že určité projekty, třeba zabezpečení přejezdů, kde jsme jeli na nějaká čísla, každý rok se něco zabezpečilo, tak teď jsme byli nuceni trošku rozvolnit. Ale je to jenom o posunu v čase, o bezpečnosti provozu to není.
Správa železnic realizuje každoročně celou škálu různých infrastrukturních projektů. Jaký z těch projektů je taková Vaše srdcová záležitost, jaký je ten nejoblíbenější?
Je to možná zvláštní, mně se líbí projekty, které postupně chystáme na trati Brno – Havlíčkův Brod – Kolín. Je to krásná trať, kde teď je vedena odklonová doprava při uzavření trati na Českou Třebovou. Je to postupná realizace mezistaničních úseků a železničních stanic. Rádi bychom pokračovali. A z důvodu charakteru té tratě a toho, že by měla i do budoucna sloužit bezproblémově pro nákladní dopravu, tak se tyto projekty hodně snažím tlačit a rád bych, aby se nám to podařilo zejména s ohledem na finance udělat.