EU version

Náměstek Ješeta: Humanitární vlaky ČD zachránily sto tisíc lidí, na Ukrajinu odvezly více než 200 tun materiálu

Náměstek Ješeta: Humanitární vlaky ČD zachránily sto tisíc lidí, na Ukrajinu odvezly více než 200 tun materiálu
foto: Archiv/Náměstek Ješeta: Humanitární vlaky ČD zachránili sto tisíc lidí, na Ukrajinu odvezly více než 200 tun materiálu
24 / 04 / 2022

RAILTARGET přináší rozhovor s Jiřím Ješetou, který je náměstkem pro osobní dopravu a členem představenstva Českých drah. Největším společenským tématem poslední doby je válka na Ukrajině. Česká republika je jednou z předních zemí, které válce zmítané zemi a jejím obyvatelům pomáhají, a to nejen po stránce finanční, ale také v oblasti humanitární. Národní dopravce se do pomoci Ukrajině zapojil hned po vypuknutí války. Kolik uprchlíků bylo díky Českým drahám zachráněno a jaké jsou další formy pomoci v režii národního dopravce? Více v rozhovoru.

Kolik lidí jste díky humanitárním vlakům již zachránili z válečné oblasti?

Nejen humanitárními vlaky, ale i běžnými pravidelnými vlaky přijíždí uprchlíci z Ukrajiny do České republiky, a to jak přes Polsko, tak přes Slovensko. Dnes se to číslo pohybuje kolem sto tisíc lidí na příjezdu do republiky. Ale v rámci celé České republiky a potom zase dál do zahraničí směrem na Německo a na Rakousko už cestovalo bezplatně ve vlacích Českých drah zhruba půl milionu lidí ukrajinské národnosti.

Máte představu, kolik humanitárního materiálu jste již odvezli na Ukrajinu?

Máme to úplně přesně, humanitárního materiálu jsme odvezli 200 tun teď aktuálně. Ale další ještě sbíráme v 63 stanicích po celé České republice a budeme v tom i dál pokračovat.

Jak vnímáte současnou uprchlickou vlnu? Je intenzita pořád stejná nebo lehce klesá?

Řekl bych, že stagnuje. Na příchodu do České republiky je to zhruba 1300 – 1500 lidí denně. Několik týdnů zpátky to bývalo třeba i pět až sedm tisíc lidí za den. Čili ta situace je z tohoto pohledu trochu lepší, nápor není tak velký. Současně roste i počet lidí, kteří tranzitují přes Českou republiku dál do Rakouska a do Německa.

České dráhy se do pomoci uprchlíkům zapojily i řadou doplňkových aktivit. Můžete je ve stručnosti představit?

Mimo již zmíněných humanitárních vlaků a bezplatné přepravy Ukrajinců se teď zaměřujeme na posilování pravidelných vlaků o dodatečné vozy. Dál je to třeba vlaková čekárna na hlavním nádraží v Praze, která je k dispozici každou noc pro lidi, kteří přijedou pozdě večer do Prahy a dál pokračují ráno směrem na Německo anebo na Rakousko. Využívají ji řádově stovky lidí denně. Ve vládním salonku na hlavním nádraží sídlí krizový štáb, který má na starosti hlavní nádraží. Naši dispečeři jsou k dispozici on-line celý týden v národní centrále pro pomoc Ukrajincům. Čili pomáháme i těmito dalšími dílčími způsoby.

Máte představu, jak dlouho ještě budete humanitární vlaky provozovat? Bude to skutečně do konce války, nebo máte nějaký střednědobý horizont, kdy již tyto vlaky nebudou potřeba?

Kapacitu pravidelných vlaků, protože ty speciální již nejezdí, přizpůsobujeme momentální situaci. Počet cestujících monitorujeme už ve výchozích stanicích v zahraničí, tj. primárně v Přemyšli a v Košicích, ale třeba i v Bratislavě nebo Budapešti. Podle toho ve spolupráci se zahraničními železnicemi operativně přidáváme příslušný počet vozů, jeden až třeba pět, tak abychom zajistili takovou kapacitu, jaká je zrovna potřeba. Poptávka je zatím stále zvýšená, takže reagujeme dnes a denně a posilujeme dál. Jak se to bude vyvíjet, ukáže čas v budoucích týdnech.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace