EU version

Náměstek Ješeta: Chceme zůstat klíčovým hráčem v regionální dopravě, ČD mají ambici své výkony obhájit a rozšiřovat

Náměstek Ješeta: Chceme zůstat klíčovým hráčem v regionální dopravě, ČD mají ambici své výkony obhájit a rozšiřovat
foto: Archiv/Náměstek Ješeta: Chceme zůstat klíčovým hráčem v regionální dopravě, ČD mají ambici své výkony obhájit a rozšiřovat
17 / 06 / 2022

RAILTARGET dnes přináší rozhovor s náměstkem generálního ředitele a členem představenstva národního dopravce ČD, Jiřím Ješetou. Interview, natočené na veletrhu Rail Business Days, který proběhl v Brně minulý týden, se zaměřuje na regionální i mezistátní přepravu a také modernizaci vozového parku Českých drah.

Jaké změny připravují České dráhy pro regionální přepravu?

V regionální dopravě teď nasazujeme do provozu zcela nové elektrické vlaky RegioPantery. Například v Jihočeském kraji uvádíme do provozu 10 těchto nových vlaků a celkově jich v tomto regionu bude v provozu už 14. Podobné vlaky připravujeme na podzim také v Olomouckém kraji, postupně budou jezdit i v Moravskoslezském a v dalších krajích České republiky.

A jak je to se zahraničními linkami? Plánují se i zde nějaké změny, případně obměna stávajícího vozového parku?

V mezinárodní dopravě jsme od 12. června spustili nové spojení do severoněmeckého Flensburgu, což je na hranicích s Dánskem a je to vlastně turistická destinace a vstupní brána do Skandinávie. Připravujeme i další linky v mezinárodní dopravě  Investujeme také do nákupu moderních vlaků pro mezinárodní dopravu, které vyjedou v letech 2024 a 2025. Díky tomu můžeme připravovat i další linky v mezinárodní dopravě.

Chtěla bych se ještě zeptat, protože jsme na veletrhu Rail Business Days, jak se Vám tento veletrh líbí a jak se Vám líbí prostředí Brna?

Je to velmi zajímavé, dá se tu velice dobře skloubit výstavní část s tou konferenční. Je to místo, kde se setkávají odborníci ze železnice jak z oblasti techniky, tak obchodu, rozvoje a vůbec moderních inovací. Rezonuje tu i téma vozidel na alternativní pohony -  vodíkové nebo bateriové vlaky, takže za sebe hodnotím celý veletrh velmi pozitivně. Jedná se o ideální místo, kde lze propojit techniku, byznys a vše, co se železnicí souvisí.

A moje poslední otázka míří k Českým drahám a plánům do budoucna, jaké soutěže, jaké zakázky vás čekají, na jaké přepravní cesty?

Nám se teď podařilo uspět v několika větších zakázkách, například začátkem června rozhodla rada Plzeňského kraje o provozním souboru Plzeňsko a Český les, kdy České dráhy obhájily svoji pozici, podobně nedávno i ve Zlínském kraji provozní soubor A a C. Obhájili jsme také dálkovou linku R27 Olomouc – Krnov – Opava a další soutěže a obhajoby jsou před námi. Prakticky asi nikdy tento proces neskončí. Řešíme teď nabídky pro Moravskoslezský, Jihomoravský a Ústecký kraj. Všude je několik souborů, které končí během následujících tří let a České dráhy mají stále ambici své výkony obhájit, případně rozšiřovat tak, abychom v regionální dopravě zůstali klíčovým hráčem, jako jsme dnes. 

Tagy