EU version

Nadýcháš, nejedeš: CZ LOKO má první lokomotivu s alkoholovým imobilizérem

Nadýcháš, nejedeš: CZ LOKO má první lokomotivu s alkoholovým imobilizérem
foto: RAILTARGET/Představení lokomotivy CZ LOKO s alkoholovým imobilizérem
10 / 06 / 2025

Společnost CZ LOKO představila na veletrhu Rail Business Days v Ostravě první českou lokomotivu vybavenou alkoholovým imobilizérem. Nová technologie přináší do železniční dopravy technologii prověřenou miliony kilometrů v MHD. Jejím cílem je výrazné posílení bezpečnosti provozu nad rámec požadavků EU.

Společnosti CZ LOKO, GX Corpfin a SafeLock představily na veletrhu Rail Business Days v Ostravě horkou novinku, která mění pravidla bezpečnosti na železnici. První česká lokomotiva s alkoholovým imobilizérem se ani nerozjede, pokud strojvedoucí nadýchá.

CZ LOKO doporučuje alkoholový imobilizér jako volitelnou výbavu pro všechny nové i modernizované lokomotivy. Dodatečně lze také novou technologii implementovat i do již provozovaných vozidel.

Nové bezpečnostní opatření vyzkoušeli v tramvajích

Zkušební provoz imobilizéru proběhl v MHD, kde technologie úspěšně zvládla miliony kilometrů provozu. Tramvaj ČKD T3R.EV vybavená alkoholovým imobilizérem v rámci pilotního projektu Dopravního podniku Ostrava (DPO) najezdila 15 000 km. Postupně se imobilizéry rozšířily i do dalších vozů DPO, konkrétně do typu Vario LFR.E, které s novou technologií najezdily více než 8,7 milionu km.

Po Ostravě zavedl alkoholové imobilizéry také Dopravní podnik města Olomouc, a to od roku 2024. Poté, co se nová technologie osvědčila ve městech, přichází postupně také na delší železniční tratě.

Partnerství pro posílení bezpečnosti na tratích

Díky partnerství s CZ LOKO můžeme ukázat, že technologie prověřená milióny kilometrů v kolejových vozidlech městské hromadné dopravy může pomoci výrazně zvýšit bezpečnost i na železnici,“ uvedl Jan Slováček, jednatel společnosti SafeLock.

Naší motivací je nejen absolutně bezpečný provoz našich vozidel, ale také určitá ochrana strojvedoucích, kteří naše vozidla obsluhují. Když se budeme bavit upřímně, tak např. zbytkový alkohol u řidiče nebo strojvůdce je něco, co se prostě stát může a reálně se to i děje. A toto zařízení je další stupeň ochrany, který zabrání ztrátě zaměstnaní provinilce nebo případným škodám na majetku či ztrátách na životech. Proto chceme imobilizér nabídnout všem našim zákazníkům jako volitelnou, ale velmi doporučenou výbavu nových i modernizovaných lokomotiv. Lze jimi dodatečně vybavit i starší lokomotivy, “ doplňuje Jan Kutálek, obchodní ředitel CZ LOKO.

Potřeba systémových řešení bezpečnosti na železnici je aktuálním tématem, které podtrhují sice vzácné, ale závažné incidenty. Příkladem je srážka vlaků v Praze-Libni v roce 2024, kdy jeden ze strojvedoucích nadýchal téměř 2 ‰ alkoholu. Srážka vlaků se obešla bez ztrát na životech, ale vyžádala si zranění 35 osob a škody přesahující 31 milionů Kč.

Ač mohou dechové zkoušky u strojvedoucích působit oproti silniční dopravě jako méně významné, opak je pravdou. Jak ukazuje výše uvedený případ, ohrožení životů a finanční ztráty mohou být v případě železniční dopravy násobně vyšší než na silnicích.

Při pozitivním testu strojvedoucí nikam nejede

Samotný alkoholový imobilizér funguje tak, že strojvedoucího před nastartováním lokomotivy vyzve k dechové zkoušce. Pokud je výsledek negativní, může strojvedoucí zahájit jízdu, v opačném případě je vozidlo zablokováno. Imobilizér dokáže odolat teplotám v rozsahu od −40 °C do +85°C. Součástí přístroje je i možnost namátkových testů kdykoliv během směny. Všechna data jsou navíc ukládána do šifrovaného cloudu, do něhož může nahlížet dispečink.

Příprava na zavádění alkoholových imobilizérů v nových osobních automobilech je v evropské legislativě stanovena již od roku 2022. U kolejových vozidel však žádná podobná povinnost z nařízení či směrnic Evropské unie nevyplývá. Nová technologie v lokomotivách CZ LOKO tak představuje zásadní posílení bezpečnostních opatření v rámci prevence nehod na železnici způsobených pod vlivem alkoholu.

Zdroj: Tisková zpráva CZ LOKO

Tagy