EU version

Na našich kolech jezdí vysokorychlostní vlaky TGV i metro v New Yorku, říká generální ředitel BONATRANS GROUP, Jakub Weimann

Na našich kolech jezdí vysokorychlostní vlaky TGV i metro v New Yorku, říká generální ředitel BONATRANS GROUP, Jakub Weimann
foto: Redakce RAILTARGET/Jakub Weimann
22 / 03 / 2024

Na kolech od české společnosti BONATRANS jezdí vlaky po celém světe. Budou na nich jezdit i naše vysokorychlostní vlaky? Ptali jsme se v rozhovoru generálního ředitele a člena představenstva společnosti BONATRANS, Jakuba Weimanna.

Pane řediteli, můžete nám prozradit, kde všude se můžeme svézt na kolech, která vyrábí BONATRANS?

Dá se říci, že na kolech, která vyrábí BONATRANS se můžete svézt na celém světě. Naše firma je vysoce proexportně orientovaná. Exportujeme více než 95 procent naší produkce a máme zhruba čtyřiceti procentní podíl na evropském trhu. Takže na kolech BONATRANS se můžete svézt jak ve vlacích Českých drah, tak ve vysokorychlostní soupravě na francouzských drahách. Také je můžete najít v metru v New Yorku nebo ve Washingtonu.

Kdybyste měl vyjmenovat klíčové zakázky, které jste v poslední realizovali, jaké by to byly?

Co se týče nových vozových jednotek, jsme na lokomotivách Vectron, které vyrábí společnost Siemens. Jsme také na jeho platformě Mireo, což jsou elektrické jednotky pro meziměstský provoz. Jsme na podobné platformě Flirt u společnosti Stadler. Zároveň podporujeme český drážní průmysl a jsme na všech vozidlech, která vyrábí Škoda Transportation. Za poslední dobu můžeme říci, že to bylo metro Varšava, byly to vozy ComfortJet, které vyrábí společně se Siemens.

 

Obrovským infrastrukturním tématem jsou vysokorychlostní tratě v České republice. Plánuje se BONATRANS zapojit?

Ano, plánujeme se zapojit a budeme velice rádi, když se zapojíme. Nejdříve je tedy potřeba vybudovat infrastrukturu, vlaky přicházejí až poté. Vzhledem k tomu, že máme referenci jak z vysokorychlostních vlaků TGV, tak z vlaků ICE a z korejského KTX, tak si myslím, že jsme vhodným partnerem pro toho, kdo bude VRT na české dráhy dodávat.

Má poslední otázka směřuje k ekonomice, konkrétně tedy k modernizačnímu fondu a k emisním povolenkám. Jak by se podle Vás měly v ideálním případě čerpat prostředky z těchto fondů?

V ideálním případě by se měly čerpat tak, ať se skutečně vyčerpají ve stanoveném období. Jsou země, třeba Itálie, která je z modernizačního fondu schopna čerpat a stavět infrastrukturní projekty, realizovat investice jako jsou například nové tramvaje, nové vozové jednotky nebo další investice do železnice. Je potřeba posílit úsilí o čerpání v České republice. Vzhledem k tomu, že modernizační fond je financován z výnosů emisních povolenek, tak aby v rámci Green Deal a FitFor55, bylo cílem modernizovat ta odvětví, která jsou právě emisními povolenkami zatížena.

Tagy