foto: ČD/České dráhy
Ačkoli se výlet autem na středověký hrad jeví jako jednoduché trávení volného času, návštěvu českých památek lze skloubit i s pohodlnou, ekologickou a romantickou cestou po kolejích. Například v obci Předhradí honosící se hned několika pamětihodnostmi, mohou cestující nastoupit a vystoupit na nově opravené zastávce.
Letošní sezonu mohli turisté z Pardubic a Chrudimi využít víkendový vlakový spoj s názvem Rychmburk. Cesta ze zastávky na stejnojmenný hrad zabere svižnou chůzí sotva půl hodiny.
„Když se otevíral hrad Rychmburk turistům, zajímalo mě, jaké možnosti dopravního spojení návštěvníci mají. Zajel jsem se proto podívat na nejbližší vlakovou stanici. Zastávka Předhradí sice prošla ještě před otevřením značnými úpravami, avšak její stav vyhovující rozhodně nebyl. Po usilovné práci se konečně posouváme dál. První etapou je výměna kolejových polí v délce nástupiště za koleje s betonovými pražci, vybudování nového osvětlení a zvýšeného nástupiště. Navíc už máme vypracovaný projekt na zvelebení prostoru v okolí zastávky,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš. Plánuje se zdokonalit zázemí pro turisty a zahrnout do něj posezení, informační turistické tabule, stojany na kola nebo parkovací místa. „Díky rekonstrukci se zvýší nejen komfort všech cestujících, ale navíc se bude moci zvýšit frekvence spojů a návštěva hradu tak bude ještě o něco jednodušší,“ dodal Kortyš.
Projektový manažer hradu Petr Tejkl dodává: „Dostupnost hradu Rychmburk železniční dopravou je velkou výhodou, nejsme odkázáni pouze na návštěvníky, kteří přijedou svým vozem. Pro ně totiž musíme společně s obcí zajistit možnost parkování v blízkosti hradu. Další výhodou kolejové dopravy je samozřejmě i její ekologická přátelskost. Víme, že České dráhy v dohledné době nasadí na trať modernější vozidla. To bude společně s možnou vyšší frekvencí spojů pro návštěvníky jak hradu, tak i širšího turistického okolí, velmi lákavé.
Správa železnic se krom oprav některých vlakových zastávek v Pardubickém kraji věnuje i stavbě nových, třeba v Orli na Chrudimsku, kde vlak nikdy nestavěl, pouze projížděl a místní obyvatelé museli docházet do jeden a půl kilometru vzdálených Slatiňan.
Tagy