EU version

Modernější MHD a zdarma? Konference RED hledala odpovědi

Modernější MHD a zdarma? Konference RED hledala odpovědi
foto: Sdružení dopravních podniků ČR/Efektivita MHD
03 / 02 / 2025

O budoucnosti městské hromadné dopravy diskutovali odborníci oboru na konferenci RED, která se konala začátkem prosince. Bude MHD zdarma?

Ve středu 4. prosince se konala konference RED, která byla zameřena, jak už zkratka napovídá, na téma rozvoje, efektivity a dostupnosti městské hromadné dopravy. Akce se také nesla v duchu rozumné a ekologické dopravy. Jednalo se o druhý ročník konference zabývající se MHD. Představili se přední čeští odborníci, kteří se v oblasti hromadné doprahy pohybují již několik let. Akce proběhla v Rudolfově slévárně na Pražském hradě a postaralo se o ni Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Celou konferenci posvětil ministr dopravy Martin Kupka.

Dopolední program konference RED

Konferencí hosty provedla Kateřina Boušková společně se Slavojem Dolejšem. Program byl rozdělen do tří bloků: Rozvoj, Efektivita a Dostupnost. Úvodního slova se ujal Kupka a předseda SDP ČR Tomáš Pelikán.

Po krátkém přivítání začala část zaměřena na rozvoj MHD. První etapa konference se zabývala třemi otázkami: „Jakým směrem se bude ubírat rozvoj technologií v MHD? Stíhají výrobci reagovat na nové požadavky EU? Budou mít dopravní podniky dostatek financí na obnovu svých vozových parků a infrastruktury?“ K otázkám promluvil již zmíněný Kupka a také Pelikán. Na pódium se k nim přidal předseda Národní rozpočtové rady Mojmír Hampl a obchodní ředitel IVECO BUS Jan Kimla.

Česká republika vykazuje z hlediska výdajů na veřejnou dopravu vůči HDP nejvyšších hodnot v rámci Evropy, i to je důvod, proč je úroveň MHD u nás tak vysoká. Je potřeba ale motivovat veřejnost, aby si této vysoké úrovně vážila, aby ji měla jako předmět národní hrdosti,“ uvedl ministr dopravy.

Výrobci autobusů jsou na dodávky elektrobusů pro dopravní podniky připraveni, investují do technologií a výrobních linek Pokud by ale nyní přišel pokyn, že se máme opět zaměřit na výrobu autobusů na diesel, bylo by to velmi složité. Cesta zpět existuje, ale byla by velmi nákladná,“ řekl obchodní ředitel Iveco Bus Jan Kimla. Podle něj dává elektrifikace smysl v centrech větších měst nebo v menších městech. „Ovšem nabíjet přes noc v Praze tisíc elektrobusů není moc reálné,“ dodal Jan Kimla. 

Efektivita byla částečně zaměřena na financování: „Jak jsou financovány projekty na rozvoj MHD v našich obcích a městech? Jak můžeme zvýšit efektivitu dopravních podniků a veřejné dopravy obecně?“ K tématu se vyjádřil Jan Rafaj, který působí jako prezident Svazu průmyslu a dopravy. Slovo dostal také místopředseda představenstva ČD Michal Kraus a člen předsednictva SDP ČR Daniel Morys. V neposlední řadě vystoupil František Lukl, předseda SMO ČR.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odpolední program konference RED

V odpoledních hodinách čekala hosty poslední část programu. Tématem byla dostupnost MHD. Především se mluvilo, zda je aktuální infrastruktura dostačující v metropolích i menších městěch. Řeč byla také o atraktivnosti aktuální MHD nebo zda je nutné její podobu změnit. Jedním z velice zajímavých úvah byla také otázka, zda si Česká republika může dovolit mít MHD zdarma. K zajímavým otázkám promluvil z Ministerstva dopravy Ondřej Michalčík nebo také místopředseda předsednictva SDP ČR Miloš Havránek. Nechyběl ani ženský hlas, a to v podobě Veroniky Rút, která působí jako designérka specializující se na kultivaci veřejného prostoru. Před hosty vystoupil také jednatel společnosti CITYA Dominik Janík.

Zbytek dne byl pro zúčastněné připraven volitený program. Po skončení konference byl připraven oběd, po kterém hosty čekaly toulky hlavním městem. Prvním bodem byla uzavřená prohlídka Pražského hradu, na kterou navazovala vyhlídková jízda historickou tramvají. Po skončení konference následoval společenský večer.

Zdroje: konference.sdp-cr.cz

Tagy