EU version

Miroslav Haltuf: Nákladní vlaky jsou vlaky bez okýnek. Nemají volební právo a nejsou tak viditelné jako osobní doprava.

Miroslav Haltuf: Nákladní vlaky jsou vlaky bez okýnek. Nemají volební právo a nejsou tak viditelné jako osobní doprava.
foto: Archiv/Miroslav Haltuf
08 / 10 / 2021

Miroslav Haltuf je místopředseda Shift2rail, nezávislý odborník a projektový manažer. Specializuje se především na na mezinárodní aktivity a projekty se zaměřením na řízení provozu železničních podniků a provozovatelů infrastruktury.

Během své kariéry jste se věnoval především mezinárodním záležitostem v oblasti dopravy, jak hodnotíte spolupráci v rámci Evropské unie?

Spolupráce v rámci Evropské unie v železničním sektoru je na velmi dobré úrovni. Jsou ale části, ve kterých je stále co zlepšovat. Především je to oblast interoperability, lepší komunikace mezi jednotlivými členskými státy, mezi jednotlivými členy sektoru. A to především mezi průmyslem, který dodává technologie a těmi, kdo ty technologie využívají, tedy dopravci a manažery infrastruktury.

Do jaké míry by podle Vás mohly vysokorychlostní tratě nahradit leteckou dopravu?

Určitě do velké míry, především perspektiva je na krátké vzdálenosti, které jsou v dosahu řekněme do dvou hodin cestovní doby. Tam je perspektiva v rámci Evropy veliká. Ale nesmíme zapomenout, že vysokorychlostní železnice se rozvíjí a že můžeme počítat i s rychlostmi kolem 500 kilometrů za hodinu, možná i vyššími. A tady je perspektiva i pro velmi dlouhé vzdálenosti. Například spojení z Číny přes Rusko do Evropy, pokud by byla vysokorychlostní železnice, by bylo velmi vysoce kapacitní a mohlo by nahradit leteckou dopravu i na velké vzdálenosti.

Na svém twitterovém účtu jste zdůraznil benefity železnice v oblasti nákladní dopravy. Je podle Vás její podpora dostatečná?

Podpora nákladní dopravy samozřejmě dostatečná není. Má to své určité důvody, protože jak říkají někteří kolegové, nákladní vlaky jsou vlaky bez okýnek. To znamená, že nemají volební právo a nejsou tak viditelné jako osobní doprava. Je potřeba se zaměřit na to, že nákladní doprava podporuje především obchod a ekonomiku. Tam je potřeba se zaměřit, abychom dokázali nákladní dopravu dostat ze silnice, nebo z méně ekologicky výhodných a vhodných doprav na železnici. Tam má své místo.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace