foto: Redakce/Martin Kupka
Ministr dopravy Martin Kupka poskytl redakci RAILTARGET exkluzivní rozhovor po tiskové konferenci, kde byly prezentovány personální změny v Českých drahách. Hlavní zprávou byla informace o rezignaci dosavadního šéfa Českých drah Ivana Bednárika. Přijdou další změny? Jaké jsou úkoly pro nové vedení? Kdo navrhoval politické nominace? I na to jsem se ptali ministra dopravy Martina Kupky (ODS).
RT: Máte představu, kdy vlastně skončí personální změny v Českých drahách? Odkdy bude nové složení Českých drah kompletní a začne pracovat?
S vyhodnocením výběrového řízení. Já předpokládám, že opravdu v tomto týdnu se podaří výběrové řízení vyhlásit, že se podaří jím projít v průběhu měsíce března a že v dubnu budeme znát už nového silného generálního ředitele Českých drah.
RT: Jaké hlavní úkoly by nový generální ředitel z Vašeho pohledu ministra měl plnit?
Vypořádat se se závažnými problémy z těch předchozích let. Jde tady například o majetky pod kolejemi. Další důležitá věc je opravdu vytvořit přehlednou a srozumitelnou strukturu celých Českých drah. Jako další důležitý požadavek vůči generálnímu řediteli pokládám opravdu postupnou obnovu vozového parku a zkvalitňování služeb pro cestující tak, aby se potkávali s moderními vozy, čistými vozy a aby v tomto směru kultura cestování na železnici dál rostla.
RT: Plánujete nějaké podobné personální změny také ve vedení ČD Cargo?
Neplánuji, jsem přesvědčený o tom, že ČD Cargo tak, jak je v současné době řízeno opravdu zajišťuje pro další léta a pro další perspektivu této důležité dcery opravdu stabilní vývoj.
RT: Jedním z nových členů dozorčí rady Českých drah je pan Jiří Minka, okolo kterého se stále objevují spekulace. Vy jste zmínil v jednom z rozhovorů, že se jedná o politickou nominaci, ale žádná z politických stran se k panu Minkovi nepřihlásila, naopak k panu Šlegrovi se třeba otevřeně hlásí Piráti. Kdo nominoval pana Minku do dozorčí rady?
Koalice SPOLU a jmenovitě TOP 09, ale pokládám za důležité, a to ve všech případech, že jde opravdu o relevantní odborníky. Ekonomickou kompetenci Miroslava Zámečníka nikdo nemůže zpochybnit. Jeho zkušenosti ze světové banky, z celé řady dalších státních organizací. Odbornou kompetenci jak pana Minky, tak pana Šlegra podle mého přesvědčení opravdu nikdo zpochybnit nemůže.
RT: Takže i v rámci personálních změn obecně je pro vás prioritou odbornost, aby byli skutečně zastoupeni odborníci?
Je to patrné ze všech kroků, které dělám. Je důležité, aby lidé, kteří budou zastávat klíčové pozice, byli kompetentní a byli schopni svým rolím odevzdat maximum včetně energie a včetně nezbytných znalostí.
RT: V médiích se dostává do souvislosti právě to, jak jste řekl, že jsou to politické nominace. Takže nikoli politika, ale odbornost je to hlavní v rámci nominovaných kandidátů?
Ty věci je potřeba spojit. Já se nechci smířit s tím, že když je někdo politik, tak nemůže být zároveň relevantním odborníkem v oblasti dopravy, v oblasti železnice, v oblasti škol. Tak to přece nefunguje. Co potřebujeme, aby i s příslušným politickým rozhledem v dozorčí radě byli lidé, kteří opravdu budou kompetentní a budou mít možnost dobře kontrolovat fungování Českých drah jako důležitého národního dopravce.