foto: Archiv/Ministr dopravy, Martin Kupka
RAILTARGET přináší rozhovor s ministrem dopravy o vlaku TGV, který bude tento týden prezentován široké i odborné veřejnosti. V Praze proběhlo slavnostní zahájení tohoto týdne pro podporu VRT, který organizuje Správa železnic. Podle ministra dopravy se díky této akci podařilo získat pro projekt VRT potřebnou pozornost. Zároveň citoval staré české přísloví: "Lépe jednou vidět, než stokrát slyšet". Více se dozvíte v rozhovoru.
Již před oficiálním začátkem této prezentace TGV se tady tísní stovky lidí, kteří si chtějí vlastně prohlédnout tu soupravu TGV. Jsou tady i všechna důležitá média. Je to z vašeho pohledu ta správná propagace a reklama, kterou VRTky potřebují?
Já jsem moc rád, že se podařilo i díky tomuto počinu soustředit pozornost veřejnosti i médií na vysokorychlostní tratě, které v České republice potřebujeme vybudovat a já pevně věřím, že do budoucna bude možné ukázat i nejmodernější soupravy, ale to, že začínáme historickým vozidlem, které před 40 lety svezlo první cestující, ale pořád ještě na francouzské železnici se s ním běžně setkáte, tak pokládám za důležitý prvotní počin. Důležité je a říká se to i ve starém českém přísloví, že je lépe jednou vidět než stokrát slyšet.
Tento vlak podle všeho sebou přináší i řadu zvučných jmen, řadu osobností s SNCF anebo i francouzské politiky. Na veletrhu Rail Business Days má proběhnout klíčové jednání právě mezi těmito francouzskými odborníky, kteří mají již zkušenost s vysokorychlostní železnicí a jejich českými protějšky. Je to podle vás ta správná přidaná hodnota tohoto projektu?
Ano, nám jde o to, abychom dokázali vytěžit zkušenosti z Francie, vytěžit onu know-how, ale zároveň je otevřít českým inženýrům, českým projekčním kancelářím, českým zhotovitelským firmám, aby na základě znalosti těch zkušeností, na základě i nezbytných technických parametrů, dokázaly připravovat, projektovat a následně realizovat vysokorychlostní tratě na českém území.
Psali jsme
Francouzský vysokorychlostní vlak TGV bude největším lákadlem expozice Správy železnic na nadcházejícím veletrhu Rail Business Days v Brně. Nebude…
Právě k českým firmám mířila moje další otázka, protože v současnosti se hodně diskutuje o výhodách pro osobní přepravu, výhodách pro nákladní přepravu v souvislosti s VRTkami. Takže i české firmy mají Vaši podporu, budete připravovat nějaký třeba speciální program pro jejich zvýhodnění?
Budeme především připravovat další nástroje financování výstavby vysokorychlostních tratí a samozřejmě, že ta možnost účastnit se všech tendrů bude otevřená. A já jsem moc rád za to, že se opravdu daří zviditelňovat ty jednotlivé kroky vlády směřující k tomu, abychom opravdu vysokorychlostní tratě postavil.
Vy jste minulý týden přebíral takovou pomyslnou štafetu v rámci evropské dopravy, což souvisí vlastně s předsednictvím České republiky v EU. Zároveň se tento týden rovnou koná mezinárodní akce, česko- francouzská, která má evropský význam. Chtěla bych se zeptat, na co se budete zaměřovat v rámci této nové role.
To asi vlastně není náhoda, naopak je to významná symbolická souvislost. Budeme směřovat zejména k dohodě. Ohledně budoucí podoby sítě Ten-T v rámci Evropské Unie, aby to bylo úplně srozumitelné, tak jde také o peníze dokonce v první řadě o to, aby se podařilo zajistit financování těch hlavních dopravních spojení v rámci sítě Ten-T a Česká republika v tomto směru má velkou ambici. My opravdu budeme potřebovat podporu pro vybudování těch vysokorychlostních tratí.
Psali jsme
Dopravný podnik Bratislava (DPB) nakúpi 10 nových obojsmerných nízkopodlažných električiek. Projekt „Električky pre Bratislavu“, s cieľom obstarať…