foto: RAILTARGET/ministr dopravy Martin Kupka
Debaty Hospodářské komory České republiky na téma Dopravy se zúčastnil také Martin Kupka, ministr dopravy a lídr kandidátky koalice SPOLU ve Středočeském kraji. Redakce RAILTARGET s panem ministrem hovořila o novinkách v oblasti vysokorychlostních tratí (VRT), proměnách nákladní přepravy a stavu českého železničního průmyslu.
Pane ministře, setkáváme se na půdě Hospodářské komory, kde právě proběhla debata ne téma Dopravy. Jak debatu hodnotíte?
Byla věcná, tak se možná lišila od velké řady předvolebních debat, které jsou obvykle vyhrocené a více politikaří. Tady šlo o konkrétní vize, konkrétní řešení pro další rozvoj české dopravy.
Velkým tématem železnice jsou vysokorychlostní tratě. Můžete zmínit nějaké novinky v této oblasti?
Jsme ve fázi systematické přípravy jednotlivých ramen. Nejdále jsme v případě VRT Moravská brána, kde už jsme schopni dohlédnout i na to, kdy by mohlo proběhnout další řízení, povolování záměru. Připravujeme zároveň podmínky pro koncesionáře, tak, abychom mohli co nejrychleji vysoutěžit. Podobně probíhá příprava vysokorychlostní trati na Jižní Moravě. Pracujeme intenzivně a cizelujeme mezistátní smlouvu s Německem ohledně Krušnohorského tunelu. Takže na vysokorychlostních tratích, na jednotlivých ramenech, je v tuto chvíli opravdu čilý ruch.
Psali jsme
Z debaty politiků o dopravě vyplývá několik bodů, které přispějí k vyšší transparentnosti veřejných zakázek na železnici a férovým…
Velkým tématem je také krize nákladní železniční dopravy. Jak tuto situaci vnímáte a jak si myslíte, že by měl reagovat trh, nebo jak reaguje?
To je téma na několikaminutovou úvahu, co všechno s tím je možné a potřebné udělat. To, co my jsme spustili, a co se promítá do dnešní práce dopravců, je zlepšení podmínek na straně infrastruktury, aby byla pružnější. Do KPI managementu Správy železnic se promítá změna přípravy výluk, promítá se tam také systematická práce s odstraňováním pomalých jízd, se zvyšováním kapacity. Tímto směrem hledíme i v případě odstraňování úzkých hrdel na české železnici.
Důležité je, abychom dokázali vytvořit co nejpružnější podmínky pro zajištění nákladní železniční dopravy. To, s čím teď bojuje nákladní doprava na železnici, je absolutní změna poptávky. V oblasti některých komodit, jako je například hnědé uhlí, se proměnila zásadně, a není tu žádná naděje na zlepšení. To nutně znamená i proměnu chování nákladních dopravců. Troufnu si tvrdit, že ti čeští procházejí touto proměnou opravdu velmi zdatně. Ukazuje se, že pokud analyzujeme jednotlivé segmenty, tak roste kombinovaná doprava v segmentu kontejnerové dopravy. Zde je samozřejmě prostor i pro co nejužší spolupráci se silnicí. Pracujeme na tom, abychom do budoucna vytvořili prostor pro co nejsnazší překládku, aby nemusela probíhat jenom ve velkých terminálech. Chceme, aby, například v případě nakládkových kolejí, bylo s minimální nezbytnou investicí možné rozšířit celé spektrum konkrétních možností pro rozvoj nákladní dopravy.
Pane ministře, je za námi velký železniční veletrh Rail Business Days, kterého jste se také účastnil. Jak hodnotíte současné aktivity českého železničního průmyslu?
Železniční průmysl v České republice roste – to je podstatná pozitivní zpráva. Věřím, že i díky ETCS a dalším počinům, bude mít větší a větší prostor na evropském a globálním trhu. Ukazuje se, že i technologická ambice českých firem je v zahraničí oceňována větším objemem objednávky. Na tom může růst další úspěch nejenom železničního průmyslu v České republice, ale i české ekonomiky.
V souvislosti s ETCS, které jste zmiňoval: Velkým momentem veletrhu bylo představení lokomotivy od CZ LOKO, která je vybavená alkoholovým imobilizérem. To znamená, že lokomotiva se nerozjede do chvíle, dokud strojvedoucí neprovede dechovou zkoušku. Vnímáte to také jako nový krok k bezpečnosti na české železnici?
Vnímám to jako další pozitivní krok. Ve výsledku již dnes celá řada dopravců organizuje namátkové testy pro strojvedoucí. Tohle je samozřejmě jistota, že se vlak nerozjede se strojvedoucím, který předtím požil alkohol a mohl by být pod vlivem.