EU version

Ministr Bartoš: Na železniční dopravu není v ČR kladen dostatečný důraz, rozvoj infrastruktury je daleko za naším očekáváním

Ministr Bartoš: Na železniční dopravu není v ČR kladen dostatečný důraz, rozvoj infrastruktury je daleko za naším očekáváním
foto: Ivan Bartoš/Facebook/Ivan Bartoš
10 / 05 / 2022

Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s ministrem pro místní rozvoj, Ivanem Bartošem, který je zároveň předsedou Pirátů. Jaký je jeho vztah k železnici a co si myslí o podpoře železniční dopravy?

Měl jste možnost si prohlédnout unikátní vlak, legendu československých železnic, Slovenskou strelu. Jaké byly Vaše dojmy z tohoto vlaku?

Legendární vlak "Slovenska strela" je krásně obnovený do podoby, jakou měl v roce 1936, když poprvé vyjel trasu Praha-Bratislava. Byl to tehdy nejrychlejší spoj na československých kolejích. Dnes je Slovenská strela Národní kulturní památkou. Takže, když jsem se mohl usadit do sedadla, byl to úžasný pocit. i když jsme nikam nejeli :-). Cítil jsem se hned jako malý kluk, který se chodil dívat na projíždějící vlaky a snil o tom, jak v nich jednou budu jezdit na výlety. To se mi posléze splnilo, vlakem jsem se něco najezdil ještě s tátou třeba do slovenských tater a pak na svých cestách po Evropě samozřejmě v kombinaci s autostopem. :-)

Proslýchá se, že na Vás návštěva muzea Tatra Kopřivnice nechala tak hluboký dojem, že plánujete koupi vláčkových modelů, pod záminkou, že jsou pro Vašeho syna. Je to tak?

No jasně. To by mě zajímalo, kdo to na mě prásknul. Ale myslím, že i syn pak někdy bude mít nějaký z těch vláčků doma na starosti. Každopádně si Bertík chodí hrát do "Herničky" kde mají ty dřevěné.

 Jezdíte Vy sám rád vlakem, máte rád železniční dopravu?

Jak už jsem se zmínil, vlakem jezdím rád. Je v tom přece kus romantiky, když můžete koukat jen tak z okna, sledovat krajinu a přemýšlet si o všem možném... Železniční doprava ale také šetří životní prostředí, proto, pokud můžu, volím vlak jako dopravní prostředek ke svým cestám, bohužel moc často nemůžu neboť moje denní agenda vyžaduje rychlé přesuny na místa, kde to je přece jen od vlakové zastávky či nádraží daleko.

Železniční doprava je považována za jediný udržitelný způsob dopravy. Myslíte, že má v České republice dostatečnou podporu?

Na železniční dopravu není v ČR kladen dostatečný důraz, rozvoj železniční infrastruktury je daleko za naším očekáváním. Naším programovým cílem je rozvíjet nové kapacity pro nákladní železniční dopravu, aby bylo možné na ni převést významnější část dopravy kamionové, a také zamezit zbytečným zdržením zejména právě v nákladní železniční přepravě. Dlouhodobě vyvíjíme tlak na výstavbu vysokorychlostních železnic, které představují kvalitativně vyšší způsob dopravy než dálnice a také možnost přilákat zpět cestující do hromadné dopravy.

Na nedostatečnou podporu železnici jsme v minulém volebním období upozorňovali průběžně. Jedním z charakteristických aspektů Babišovy vlády bylo, že resort dopravy, sám o sobě velmi složitý a promítající se do řady dalších témat, vedl "na půl plynu" dvojministr Karel Havlíček.

V červenci 2020 se ministr Havlíček vymlouval, že za sérií nehod na železnici nestojí systémová pochybení, ale chyby jednotlivců. 

Přitom nejen dle profesních odborů je tlak na strojvůdce enormní a často čelí přepracování. Důkazem toho je i fakt, že dosluhující vláda přijala před koncem svého mandátu novelu zákona o drahách, která umožňuje elektronický monitoring zahájení a ukončení jízdy.

Velmi diskutovaným tématem je výstavba vysokorychlostních železničních tratí, jedná se dokonce o jednu z vládních priorit. Je podle Vás dobře, že mají VRTky takovou podporu?

Jednoznačně ano. Nám Pirátům nejde o líbivé obrázky vlaků svištících krajinou, ani o penězovody z fondů EU - jde o myšlenku železnice jako funkčního systému; ocelové páteře, která spojuje národy. Chceme být srdcem, ne dírou uprostřed Evropy.

V koaličním programu jsme navrhovali kombinovanou výstavbu vysokorychlostních tratí. Přímo spolu s výstavbou sítě VRT budou budovány další relevantní sítě (velmi vysoké napětí, data, ...) i projekty lokálního významu, a to resorty napříč pro maximální synergii využití kapacit.

Cíle spojené s výstavbou VRT se promítly i do programového prohlášení vlády. Konkrétně výstavba vysokorychlostních tratí jako vládní priorita. Důležitou součástí celkové koncepce rozvoje železniční infrastruktury bude vedle hlavních větví VRT také moderní rychlé napojení krajských měst.  Půjde konkrétně o spojení Praha – Plzeň – SRN, Praha – Liberec, Praha – Benešov – České Budějovice – AT, Brno – Slovensko, Brno – Přerov a odbočku z drážďanské VRT na Most. Výrazně pokročíme s přípravou klíčových staveb prvních částí vysokorychlostních tratí z Prahy do Drážďan, z Prahy do Brna, z Brna do Ostravy a z Brna do Vídně.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace