foto: RAILTARGET/debatující v pražské předvolební debatě RAILTARGET 2025
Pražská předvolební debata magazínu RAILTARGET otevřela téma liberalizace železnice. Kandidáti chválí přínosy, ale varují před nízkou kvalitou a pozdě vypisovanými tendry. Celou debatu si můžete pustit ve videu na konci článku.
Moderátor Jan Sechter, předseda dopravní sekce Hospodářské komory ČR, představil liberalizaci osobní železniční dopravy jako nejdůležitější politické téma. Podle Sechtera je hlavním důvodem to, že úspěšnost procesu zásadně ovlivní úroveň komfortu ve vlacích i cenu jízdného. Díky větší konkurenci na tratích totiž kraje získají lepší nabídky od dopravců nebo výrobců kolejových vozidel. Vyšší počet vlakových spojů zase přispěje ke snížení počtu automobilů na českých silnicích a dálnicích. To ve výsledku prospěje i přírodě.
Na to ostatně upozornil i kandidát za ANO Stanislav Berkovec: „Železniční spoje do Prahy denně ušetřily 120 tisíc aut a podle průzkumů sedí v autě v 80 % případů jen jeden člověk,“ uvedl a zdůraznil důležitost dalšího rozšiřování vlakových spojení do Prahy. K tomu má přispět právě liberalizace, která je podle Berkovce nutná, ale musí být férová, aby byl zajištěn co nejlepší poměr ceny a kvality. Jako další dobrý příklad v této oblasti zmínil kandidát za ANO současné aktivity Ústeckého kraje.
Psali jsme
V úvodních dotazech pražské předvolební debaty RAILTARGET se politici zaměřili na železniční a silniční dopravu – řešili VRT, dálnice, legislativu…
Liberalizace železnice zlepšuje služby, ale někde je auto stále rychlejší
Kandidát za Motoristy sobě Igor Červený překvapil informací, že na debatu dorazil vlakem. Ten má totiž podle něj při cestě do hlavního města zásadní výhodu: „My do Prahy nechceme jezdit autem, protože v dopravní špičce se táhnete hodinu a třičtvrtě do centra,“ uvedl. Liberalizace považuje Červený za dobrou iniciativou, která již přinesla pozitivní výsledky – konkrétně zmínil zlepšení úrovně služeb u Českých drah poté, co na trh vstoupili další dopravci. Červený rovněž upozornil, že liberalizace by se neměla týkat jen velkých krajských měst, ale měla by být v rámci zvyšování komfortu pro cestující rozšířena i na menší regionální tratě.
Opačnou zkušenost s cestami vlakem má Jaroslav Komínek, kandidující za hnutí Stačilo, pro kterého je cesta z Chomutova do Prahy o více než polovinu kratší autem v porovnání s vlaky. „Je to hrůzostrašné zjištění, když železnice nefunguje všude tak, jak by měla. Bavíme-li se o všech ekologických nařízeních, tak co je ekologičtější než železnice?“ zdůraznil Komínek. V otázce liberalizace se pozastavuje nad tím, proč České dráhy jako státní dopravce nedokážou nabídnout zákazníkům lepší cenu v porovnání se soukromými dopravci.
Schweigstill: Liberalizace je nastavená dobře, tarify je třeba zjednodušit
Podle Milana Schweigstilla (STAN) je aktuální systém, kdy ministerstvo objednává dálkovou a kraje regionální dopravu, nastavený dobře. Uvedl také, že je v pořádku posuzovat nabídky především podle ceny s tím, že by měly být jasně stanoveny parametry objednávaných vozidel. Zásadní problém však Schweigstill vidí v tarifech krajů i jednotlivých dopravců, které považuje za zbytečně složité. Jako odpověď proto nabízí po vzoru Švýcarska systém jedné jízdenky pro různé dopravce. Tuto myšlenku podporuje i Jaroslav Komínek (Stačilo!), Milan Urban (SPD) a Jiří Slavík (SPOLU).
.jpg)
Právě Slavík zmínil dva zásadní tendry, které liberalizace osobní železniční dopravy přinesla. Jedná se především o změny u tzv. západních rychlíků a expresů z Prahy do Chebu a Klatov – linky totiž bude od prosince 2028 obsluhovat společnost Arriva vlaky, která zde vystřídá České dráhy. Výsledek napadly České dráhy u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, který však vítězství Arrivy potvrdil. Druhý tendr pokrývá soubor pěti rychlíkových linek na severovýchod, například trati Pardubice – Liberec nebo Praha – Tanvald. Zde pro změnu po Arrivě převezme obslužnost tratí RegioJet.
Kandidát za SPD Milan Urban hovořil o nutnosti větší spolupráce mezi kraji – jako konkrétní příklad zmínil Prahu a Středočeský kraj. „Proč například výbory pro územní rozvoj v hlavním městě a Středočeském kraji nesedí společně? To samé se týká výboru pro dopravu, energetiku a podobně. Chovejme se jako aglomerace,“ vyzval Urban. Zmínil také, že je třeba zjednodušit legislativní procesy, aby bylo možné stavět rychleji a efektivněji.
Vislous: Liberalizace zlevní jízdné, ale je třeba myslet na kvalitu
Václav Vislous (Piráti) liberalizaci osobní železniční dopravy vítá – přináší podle něho větší konkurenci a ve výsledku levnější jízdné pro cestující. Vislous zmínil dvě priority při zadávání tendrů, a to včasné vypisování a důraz na kvalitu. „Když se tendr vypíše na poslední chvíli, může to být problém, jelikož se potom počítá pouze s vlaky, které už existují. Tím pádem se omezí možnost některých konkurenčních nabídek,“ řekl Vislous. Dodal, že cílem Pirátů je, aby alespoň polovinu hodnoty kontraktu tvořila kvalitativní kritéria. V České republice totiž stále převládá důraz na cenu nabídky, který v mnoha případech představuje jediné hodnotící kritérium při posuzování nabídek.
Psali jsme
Václav Vislous, 1. místopředseda krajského sdružení Pirátů Praha, podporuje vysokorychlostní tratě i férové podmínky mezi dopravci. V rozhovoru…
Vislous navázal na zmínky předchozích debatujících o systému jednotné jízdenky: „Liberalizace přinese výrazné oslabování síťových jízdenek. Náš návrh na vyřešení tohoto problému je vytvoření roční celosíťové jízdenky za cenu okolo 15–20 tisíc, která by zahrnovala veškerou veřejnou dopravu,“ uvedl Vislous. Možnost bezproblémového cestování napříč různými prostředky veřejné dopravy by tak motivovala cestující k volbě ekologičtějších variant k individuální silniční dopravě.