EU version

Kupka exkluzivně: Pokud se VRT mohou stavět za menší peníze ve Španělsku, musíme to dokázat i v ČR

Kupka exkluzivně: Pokud se VRT mohou stavět za menší peníze ve Španělsku, musíme to dokázat i v ČR
foto: Redakce RAILTARGET/Kupka exkluzivně: Pokud se VRT mohou stavět za menší peníze ve Španělsku, musíme to dokázat i v ČR
14 / 08 / 2023

Redakce RAILTARGET měla možnost promluvit si s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). Ten po schůzce s prezidentem Petrem Pavlem, která se týkala desetiletého plánu dopravy a výstavby dopravní infrastruktury v České republice přiznal, že hlavním diskutovaným tématem byly vysokorychlostní tratě. O čem přesně ministr dopravy s prezidentem republiky mluvili se dozvíte níže.

 

Pane ministře, před malým okamžikem skončilo vaše jednání s prezidentem republiky, které se týkalo desetiletého plánu dopravy a výstavby dopravní infrastruktury v České republice. Jak toto jednání probíhalo a jaké klíčové železniční projekty byly s panem prezidentem diskutovány?

Hlavním tématem byly vysokorychlostní tratě jako základní cesta k tomu vytvořit dostatečnou kapacitu i pro nákladní dopravu tím že se uvolní přetížené stávající koridory. Zmiňoval jsem ale například také zdvojkolejnění a elektrifikaci úseku mezi Velkým Osekem – Hradcem Králové a Chocní, stejně jako uvolnění těch současných „úzkých hrdel“ všech těch klíčových dopravních uzlů jako je Praha, Brno či Česká Třebová.

Aktuálně se objevují hlasy, které spekulují o cenách výstavby VRT v České republice, která má být oproti Španělsku asi tak dvakrát dražší podle aktuálních čísel. Jak se na to díváte a probíhá nějaká kontrola těchto cen?

To je věc, na kterou se zaměřujeme abychom se opravdu dostali ke srovnatelným nákladům, jaké platí v jiných státech, podíváme se na to, co vede k těm vyšším odhadům, zda to jsou třeba přemrštěné technické požadavky. Pokud to dokážou stavět za menší peníze ve Španělsku nebo ve Francii, tak to musíme dokázat i v České republice.

Moje poslední otázka směřuje k emisním povolenkám. Měli by podle vás část z těch emisních povolenek směřovat do dopravy, konkrétně například do nákupu nových železničních vozidel určených pro státní dopravce, jak se v současné diskutuje v železničním sektoru?

Tak nepochybně nejenom pro státní dopravce, my chceme těch peněz využít zejména pro výstavbu železniční dopravní infrastruktury, která představuje pořád nejekologičtější mód dopravy, a to ať už v případě nákladní dopravy nebo v přídě dopravy osobní, tam míříme a využijeme opravdu maximální množství těch prostředků abychom dokázali rozvíjet železniční síť v České republice.

Tagy