EU version

Křižík by plakal: Česká železnice se vrací do pravěku, běsnil politik

Křižík by plakal: Česká železnice se vrací do pravěku, běsnil politik
foto: RAILTARGET/Viktor Lavička a Jan Půža v předvolební debatě RAILTARGET
27 / 09 / 2025

Na předvolební debatě RAILTARGET v Českých Budějovicích se politici z Jihočeského kraje a Kraje Vysočina věnovali nákladní dopravě, její modernizaci i přetíženým českým dálnicím.

Nákladní doprava patřila k hlavním tématům předvolební debaty RAILTARGET v Českých Budějovicích. Kandidáti řešili, jak nastavit strategii, která by část přepravy přesunula ze silnic na železnici a zároveň ulevila obcím od tranzitu kamionů. Shodli se na nutnosti modernizovat tratě, ale na konkrétním způsobu se jejich pohledy rozcházely. Celou debatu si můžete pustit ve videu na konci článku.

Železnice je drahá, auta tolik platit nemusí

Václav Král (SPOLU) upozornil, že české i evropské prostředí je přeregulované a podnikatelé v dopravě se těžko dočkají skutečně volného trhu. Zákaz spalovacích motorů i zabezpečovací systém označil za ideologické zadání, které však již nejde bez významných postihů zrušit. Ovlivnit však můžeme to, kdo náklady spojené s těmito nařízeními bude platit. Zda přepravci, nebo stát. Svého stranického kolegu Martina Kupku zkritizoval za to, že dopravci musí platit vysoké výdaje ve spojitosti se systémem ETCS, i to je důvod, proč je nákladní doprava tak drahá.

Za tržní pochybení označil skutečnost, že zatímco železniční dopravci platí emisní povolenky, auta a kamiony je platit nemusí. Této nesrovnalosti by se budoucí vláda měla věnovat. Stejně tak se musí zaměřit modernizaci a elektrifikaci železnic. „Křižík v roce 1903 elektrifikoval první trať – z Tábora do Bechyně, dnes tam už delší dobu jezdí dieselové vozy“, pousmál se nad žalostným stavem elektrifikace Král.

V Rakousku to jde. Proč ne u nás?

Podle Viktora Lavičky (ANO) je nezbytné přesunout část kamionové dopravy zpět na železnice. „Kdo jede po dálnici D1, vidí, že celý jeden pruh je plný kamionů,“ dodal s tím, že je to dědictví doby minulé, kdy silniční nákladní doprava zavážela jen krátké vzdálenosti z překladišť. V současné době se však využívá na stovky kilometrů vzdálené cesty, které by jednoduše zvládla doprava železniční.

Jako inspiraci zmínil rakouský model, kde se velká část nákladní dopravy přesunula právě na koleje. Díky tomu se ulevilo silnicím i obcím u vytížených tahů. Podle Lavičky by se Česko mělo vydat stejnou cestou, protože by to přineslo užitek nejen lidem, ale i stavu našich silnic.

Českobudějovická předvolební debata RAILTARGET / RAILTARGET

Nákladní dopravě pomohou i vysokorychlostní tratě

Josef Soumar (Piráti) zdůraznil, že stát musí mít jasnější strategii, jakým směrem se v dopravě vydá. Podle něj je potřeba rozhodnout, zda dá přednost budování vysokorychlostních tratí, nebo spíše dálniční síti. Pokud by se investovalo do vysokorychlostních tratí, uvolnilo by to kapacitu na stávajících kolejích právě pro nákladní vlaky.

Soumar věří, že velkou část objemné přepravy lze s pomocí státu přesunout na železnici. „Nesmí to zůstat jen u toho, že chceme. Musíme ubrat byrokracii a elektronizovat volné sloty na železnici,“ vysvětlil. Podle něj by se dopravci měli díky elektronickému systému okamžitě dozvědět, že je k dispozici volný slot. To by podle něj výrazně zefektivnilo provoz a motivovalo firmy k využívání vlaků místo kamionů.

„Nedělejme budovatelská předsevzetí“

Libor Vondráček (SPD) odmítá, aby stát podnikatelům diktoval, jak mají své zboží přepravovat. „Soukromníci by nám dali, kdybychom za ně dělali nějaká budovatelská předsevzetí, že se bude nutně jezdit po železnicích,“ poznamenal. Podle něj by měl stát místo zákazů a příkazů spíše investovat do modernizace železnic, aby dopravci sami viděli smysl v přesunu části nákladu na koleje.

Zároveň zpochybnil význam vysokorychlostních tratí. Připomněl, že se o projektu mluví už deset let, ale viditelné výsledky minulých vlád zatím chybí. Podle Vondráčka by stálo za to se zamyslet, jestli v projektu vysokorychlostních tratí vůbec pokračovat. Peníze by podle něj bylo lepší nasměrovat do oprav stávajících železnic a silnic, které mají pro nákladní dopravu daleko větší význam.

Kamiony v obcích musíme řešit

Jan Půža (STAN) připomněl, že jen samotná železnice problémy nevyřeší. Podle něj je stejně důležité myslet i na chytré plánování silnic. Jako příklad uvedl průmyslovou zónu u Přibyslavic, která už více než deset let čeká na napojení na budoucí obchvat Okříšek. Proto musí kamiony stále projíždět přímo přes malou obec, což místním komplikuje život. „Pokud náklad nejde dostat na vlak, dejme ho na kamion, ale ať jezdí mimo obce,“ přeje si.

Debatu o nákladní dopravě Půža ocenil. Líbí se mu, že se v ní daří nacházet shodu napříč politickými stranami. Podle něj jde o téma, které by se nemělo stávat předmětem politických půtek. Podle Půži Česká republika potřebuje jasnou koncepci, která se bude dodržovat bez ohledu na to, kdo je zrovna u moci. Jedině v tom vidí způsob, jak nákladní dopravu posunout.

Tagy