foto: RAILTARGET/8. konference ŽESNAD.CZ
Již 8. ročník konference ŽESNAD.CZ nabídl odborné diskuse představitelů železničních společností i politických zástupců. Nechyběly debaty o aktuální evropské krizi nákladní dopravy nebo o možnostech, jak přilákat mladou generaci k práci v železničním sektoru.
Ve Špindlerově Mlýně proběhl 8. ročník tradiční konference Sdružení železničních nákladních dopravců (ŽESNAD.CZ). Účastnili se jí nejen nákladní společnosti, ale i top manažeři či političtí zástupci, mezi nimiž nechyběl ministr dopravy Martin Kupka. Konference nabídla bohatý program, v rámci něhož se diskutovalo nejen o aktuální krizi železniční nákladní dopravy, ale i o způsobech, jak se z této krize dostat.
Konference ŽESNAD.CZ: Jak nalákat mladé lidi na železnici
Úvodní diskusní panel nesl název „Řemeslo má zlaté dno. Tak proč to mladá generace nevidí? A jak jí to říct?“ Panel moderoval David Philipp ze školicího střediska City Rail. Mezi hosty byli Milan Vácha, radní pro školství Středočeského kraje, Martin Malo, výkonný ředitel společnosti Grafton Recruitment, a Jan Kovář, ředitel střední školy v České Třebové.
Diskutující probírali zejména téma, jak přilákat mladou generaci k práci v železničním sektoru. Došlo ale i na téma proměny pracovního prostředí na železnici v souvislosti s digitalizací, automatizací a vývojem nových technologií.
ETCS a další projekty EU na konferenci ŽESNAD.CZ
Odpolední blok pokračoval druhým diskusním panelem „Železniční nákladní doprava v Evropě“, o jehož odbornou garanci se postaral Tomáš Tóth, 1. předseda ŽESNAD.CZ a předseda představenstva společnosti ČD Cargo.
Hlavními tématy 2. bloku konference byly transformace železniční ekonomiky, implementace systému ETCS a další projekty EU. Diskutující zmínili také nové evropské směrnice: o přístupu na infrastrukturu a o kombinované dopravě, rozměrech a váhách.
Diskutujícími byli Jindřich Kušnír, ředitel odboru železniční dopravy Ministerstva dopravy, Radek Čech, ředitel odboru mezinárodních vztahů Správy železnic, René Neděla, vrchní ředitel sekce energetiky Ministerstva průmyslu a obchodu, Martin Bělčík, generální ředitel VUZ, a Tomáš Novotný, předseda představenstva a zakladatel ResInvest Group.
EU: Příležitost, nebo hrozba?
Závěrečný třetí panel s názvem „EU – příležitost, nebo hrozba pro českou železnici, a jak si vzít to dobré“, který odborně zaštítil Martin Hořínek z METRANS Rail. Vystupujícími byli ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Jedním z témat byl podobně jako v rámci druhého bloku systém ETCS a jeho vývoj v České republice. Došlo i na diskuse o krizi v železniční dopravě a možnostech přesunutí silničních přeprav zpět na železnici.
Závěrečné slovo si vzal zmiňovaný Tomáš Tóth a Oldřich Sládek, výkonný ředitel ŽESNAD.CZ. Po odborné diskusi následoval společenský večer s rumovou degustací a dalším doprovodným programem. Souběžně s konferencí probíhalo také zasedání předsednictva a valná hromada sdružení ŽESNAD.CZ.
Sdružení ŽESNAD.CZ usiluje o rozvoj nákladní železniční dopravy. Mezi jeho členy patří společnosti nejen z České republiky, ale i z dalších zemí Evropy včetně zástupců ze Slovenska (PSŽ), Německa (DB Cargo) nebo Polska (PKP Cargo).