EU version

Konference o budoucnosti Výtoňského mostu: Dostaňme dopravu do 21. století, zaznělo

Konference o budoucnosti Výtoňského mostu: Dostaňme dopravu do 21. století, zaznělo
foto: Iniciativa Nebourat / Public domain/Výtoňský most
08 / 11 / 2023

V prostorech Českého rozhlasu dnes proběhla tisková konference iniciativy Nebourat na téma Technologie místo betonu. Hovořilo se o budoucnosti kontroverzního železničního mostu pod Vyšehradem, který je od roku 2004 chráněnou kulturní památkou.

Iniciativa Nebourat nechala jako první prověřit nutnost třetí koleje na železničním mostě mezi Výtoní a Smíchovem. Představena byla nová dopravní studie, podle které není zapotřebí vybudovat třetí kolej. Studii vypracoval se svým týmem profesor Jiří Pospíšil, odborný asistent z ČVUT. Počítají s výstavbou zastávky pro oblast Výtoně i Albertova a s plánovaným provozem linky Smíchov – Vršovice.

Úvodem se slova chopil zakladatel iniciativy Nebourat Pavel Štorch, který uvedl celý případ týkající se Výtoňského železničního mostu. V kauze se dle jeho slov zrcadlí přístup státu k infrastruktuře, protože jej Správa železnic jako majitel nechává chátrat a ohrožuje tak dopravu. Architektonická studia, která se účastnila soutěžního dialogu dostala dokumenty s požadavky na přestavbu mostu s tím, že požadované řešení celé situace pod Vyšehradem musí mít tři koleje.

Redakce RAILTARGET

Národní památkový úřad již v březnu tohoto roku apeloval na prověření nutnosti třetí koleje. „Proč tu sedíme je důkazem toho, že občanský sektor supluje práci státu,“ konstatovala Ina Koldová, členka iniciativy Nebourat.

Při prováděné studii musel tým Jiřího Pospíšila prověřit technická řešení kapacity mostu. V současné době dokáže železniční most převézt 11 vlaků za hodinu ve špičce. Denně to pak dělá 315 vlaků v obou směrech. Výhledově by to do roku 2035 mohlo být 16 případně 17 vlaků za hodinu a až 480 vlaků jedoucími oběma směry.

Díky modernizaci tratě a zabezpečovacího zařízení lze zvýšit kapacitu současné tratě. Dle studie je nedostatečná kapacita zapříčiněna nevhodným rozmístěním návěstidel a špatnou zábrzdnou vzdáleností. V současné době jsou v úseku Praha Hlavní nádraží a Praha – Smíchov pouze čtyři návěstidla. Navrhují doplnění těchto návěstidel, aby jich bylo alespoň sedm.

Po rozmístění nových semaforů a po modernizaci celé tratě bude umožněno převézt až 20 vlaků za hodinu. „Na trati budeme schopni provést tolik vlaků, kolik je potřeba,“ říká Jiří Pospíšil, spoluautor studie. Provoz na Výtoňském železničním mostě bude navýšen po dobu třiceti let. Počítá se s tím, že do roku 2055 bude pod Prahou zprovozněno tunelové spojení linky S, které ulehčí dopravně vytíženému mostu.

Správa železnic společně s Ministerstvem dopravy mají dostatek odborníků na to, aby dokázali prověřit výpočty, které dnes představili. Zástupci iniciativy Nebourat vyzvali Správu železnic k tomu, aby předložila výpočty, které zdůvodňují nezbytnou potřebu tří kolejí. „Z mnoha stran slyšíme, že pro rozvoj železniční dopravy pod Vyšehradem je nutné zavést třetí kolej. Díky výpočtům, které jsme ukázali vyplývá, že do budoucna není nutné mít tři koleje,“ uvedl Pavel Štorch. „Pojďme tímto dostat dopravu do 21. století,“ uzavřel.

Autor: Jana Pavlovová

Tagy