foto: Jiří Svoboda na síti X , se souhlasem/KONFERENCE NÁDRAŽÍ
RAILTARGET se zúčastnil KONFERENCE NÁDRAŽÍ, která se konala ve Fantově budově na Hlavním nádraží v Praze. Odborníci zde debatovali o modernizaci nádraží, financování železničních projektů i rozvoji infrastruktury.
Redakce RAILTARGET navštívila KONFERENCI NÁDRAŽÍ, která se dnes uskutečnila ve Fantově budově na Hlavním nádraží v Praze. Konferenci zorganizovala společnost VIA PRO MOTION s.r.o., která letos pořádá také Rail Business Days v Ostravě a konala se pod záštitou Ministerstva dopravy, Správy železnic a Státního fondu dopravní infrastruktury.
Úvodní program KONFERENCE NÁDRAŽÍ
Úvodní blok konference začal v 9 hodin, kdy ji zahájil Ondřej Kubala jako moderátor konference. Řeč poté pronesl Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic a Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. Druhý dopolední blok se zabýval rekonstrukcemi nádražních budov a vizí financování na příštích pět let. V tomto bloku na konferenci vystoupili náměstek GŘ pro modernizaci dráhy ze Správy železnic Mojmír Nejezchleb a Jakub Červenka, ředitel SŽ Facility.
Některá česká nádraží lze označit za architektonické klenoty a mají svou historickou a kulturní hodnotu. Nejvíce nádražních budov bylo postaveno v 19. a na začátku 20. století – a dodnes tvoří neodmyslitelnou součást měst i železniční sítě. Při jejich rekonstrukci proto nejde jen o technické vylepšení, ale i o zachování jejich jedinečného rázu. Správa železnic ve spolupráci s architekty a památkáři hledá způsoby, jak skloubit moderní prvky s původní atmosférou. Právě o tom se debatovalo i na nedávné konferenci.
Téma rekonstrukce nádraží na konferenci
Rekonstrukce nádraží, výstavba vysokorychlostních tratí nebo modernizace železničních uzlů – to vše jsou finančně náročné projekty, před kterými Česká republika stojí. Správa železnic proto hledá nejefektivnější cesty, jak financování zajistit, a to ve spolupráci se Státním fondem dopravní infrastruktury a Ministerstvem dopravy.
Třetí dvouhodinový blok konference se zaměřil na téma rekonstrukcí nádraží v České republice. Tímto bodem programu provedla Správa železnic a METROPROJEKT Praha. Tématy této sekce byly:
- Příprava a realizace investičních akcí na výpravních budovách – Stavební správa Západ
- Příprava a realizace investičních akcí na výpravních budovách – Stavební správa Východ
- Železniční stanice na trati Praha – Letiště – Kladno: Právě na trati Praha – Kladno chce Správa železnic zrekonstruovat 12 nádražních budov a 6 nových postavit. Zrekonstruovaná trať má zlepšit dopravní obslužnost na velmi vytíženém úseku
- Nové přestupní terminály VRT – vysokorychlostní tratě jsou jednou z největších výzev pro českou železniční infrastrukturu do budoucna. Technicky náročný projekt s sebou přináší projektování mnoha mostů, tunelů i nádražních budov, které si budou muset poradit s kapacitou a odpovídat standardům 21. století. Do Projektu VRT ČR se nedávno připojila také společnost SAGASTA, která projektuje dopravní stavby jako českobudějovické nádraží nebo budoucí projekt stanice Batelov
- Správa a opravy výpravních budov
- Výhody přípravy rekonstrukce výpravních budov odborem projektování staveb
Oprava nádražní budovy není jen o nové fasádě a lepších kolejích. Jde také o to, jak se tam lidé cítí. Moderní stanice dnes nabízejí větší komfort, lepší navigaci, bezbariérové přístupy i moderní informační systémy. A nejen to. Okolí nádraží se často stává centrem nového městského rozvoje. Dobře to ukazuje Smíchovské nádraží v Praze, kde se chystá výstavba nové čtvrti s byty, kancelářemi a obchody. Ještě větší změny čekají Brno, kde nové hlavní nádraží promění nejen železniční dopravu, ale i celý urbanistický koncept města.
Konference představila i úspěšné projekty nádraží
Konkrétní realizace se představily v odpoledním programu konference. Hovořilo se zde o rekonstrukci výpravní budovy v Pardubicích v souvislosti s modernizací tamního železničního uzlu. Modernizaci Masarykova nádraží v Praze přiblížil Pavel Streblov z Penta Real Estate. O přechodu od rekonstrukcí k moderním dopravním terminálům mluvil Karel Volf, generální ředitel Metrostav. Luboš Križan z Institutu plánování a rozvoje Prahy představil rozvoj území kolem Smíchovského nádraží, nádraží Bubny a nákladového nádraží Žižkov. Program uzavřel Michal Sedláček, který se věnoval projektu nového hlavního nádraží v Brně.
Psali jsme
Andrej Babiš si vyzkoušel roli strojvůdce na úzkokolejce a sklidil smíšené reakce. „Montérky hezké, ale zůstaňte u dráhy,“ rýpnul si komentující.…
Zdroj: Redakce RAILTARGET