EU version

Kdo nastoupí, neprohloupí! V nových vlacích ComfortJet problémy se signálem řešit nebudete, říká generální ředitel ČD Krapinec

Kdo nastoupí, neprohloupí! V nových vlacích ComfortJet problémy se signálem řešit nebudete, říká generální ředitel ČD Krapinec
foto: Redakce RT / public domain /Michal Krapinec
30 / 04 / 2024

ComfortJety mají hned tři nej. Jsou nejmodernější, nejrychlejší a nejluxusnější vlaky na českých kolejích. České dráhy spustily revoluční investice do vozového parku. Na jaké změny se mohou cestující těšit?

Dnes byl představen nový ComfortJet. Je to nejmodernější vlak na české železnici. Jaké hlavní přednosti nabízí cestujícím?  

My věříme, že je to hlavně vysoká rychlost. Je to tlakotěsnost soupravy. To znamená, že vlak je velmi tichý, a to i v případě, že cestující prochází mezi vozy. Je to také standardní bistro vůz, který bude nabízet širokou paletu občerstvení tak, jak jsou cestující zvyklí. Je tam jedna rarita, a to je nová technologie oken, která jsou lépe propustná pro mobilní signál. To znamená, že už cestující nebudou narážet na problémy například se svým telefonem.  Byla místa s horším signálem, bez signálu. Věřím, že technologie propustných oken by to mohla vyřešit. 

Kolik takových vlaků bude na české železnici jezdit a na jakých tratích je plánujete nasadit? 

Ze 180 vozů, které jsme objednali, sestavíme 20 devítivozových souprav. Nejdříve je vyzkoušíme na trati Praha – Ostrava, Ostrava – Praha – Františkovy Lázně, potom ComfortJet začne zajíždět do Berlína. Jsou to vozidla primárně určená pro mezinárodní dálkovou dopravu, tedy Praha – Berlín – Hamburk, Praha – Vídeň – Graz, Praha – Bratislava – Budapešť. Jako novinku plánujeme i trasu Praha – Kodaň.  

A kdy vyjedou poprvé na české železnice?  

Předpokládáme, že na trase z Prahy do Ostravy se cestující poprvé svezou ComfortJetem v průběhu letošního léta.  

Je to určitá revoluce na české železnici. Plánují České dráhy další modernizaci svého vozového parku? 

Samozřejmě. My jsme začali, takže určitě nekončíme. Letošní rok je významný v tom, že nakoupíme a nasadíme nové vlaky s 22 tisíci sedačkami. Za poslední dva roky České dráhy na koleje nasadí více souprav, jednotek a vozů než za poslední dekádu, takže je to opravdu revoluční rok.

Myslíte, že se sedačky obsadí? Že skutečně vzroste obliba i tím, že jezdí moderní vlaky po české železnici a cestující tak budou raději cestovat vlakem než autem? 

Já jsem o tom absolutně přesvědčen. 

 Historicky, kdybychom se měli podívat na výsledky z posledních let, vzrůstá počet cestujících na železnici?

Je to tak. My věříme, že to je díky modernizaci. Když se budeme bavit o nějaké konkrétní relaci, tak když se nasadily InterJety, čili takový menší a skromnější bratr právě ComfortJetu, tak na trase Praha – Plzeň – Cheb nám vzrostl počet cestujících až o desítky procent. Věříme, že tento trend bude pokračovat i v nasazování nových souprav dálkové dopravy. 

Kdybychom se měli ještě zaměřit na finanční stránku věci. Jaká je celková vize investic do modernizace vozového parku? Můžete zhruba nastínit, jaký finanční objem prostředků do tohoto směřuje?

My jsme za dva roky významnou část proinvestovali. V příštích deseti letech se jedná o částku 160 miliard korun právě do vozů. 

A moje poslední otázka směřuje k takovému přání. Co byste Vy přál novým ComfortJetům na českých kolejích? 

Já bych jim chtěl popřát spoustu milionů spokojených kilometrů, spoustu milionů spokojených zákazníků a co nejmíň provozních trápení. Například na přejezdech, nebo s neukázněnými občany, řidiči nebo zvěří. 

Tagy