EU version

K privatizaci ČD Cargo dojde jen přes moji mrtvolu, uvedl exministr dopravy Havlíček a opřel se do personálních změn v ČD

K privatizaci ČD Cargo dojde jen přes moji mrtvolu, uvedl exministr dopravy Havlíček a opřel se do personálních změn v ČD
foto: Karel Havlíček/Facebook/NA ROVINU./Karel Havlíček
25 / 02 / 2022

Minulý týden vysílal bývalý šéf resortu dopravy Karel Havlíček svůj pravidelný pořad NA ROVINU. Co si myslí o změnách ve vedení Českých drah? A co podle Havlíčka doopravdy stojí za výměnou generálního ředitele Bednárika? Magazín RAILTARGET přináší reportáž.

„Končí vedení Českých drah. Na tom by nebylo nic mimořádného, kdyby šéf státního podniku nebyl respektovaným manažerem v oboru, který má velmi slušné výsledky,“ zní v popisu události, kterou Havlíček vysílal z poslanecké sněmovny. Ve svém projevu kritizuje změny ve vedení Českých drah, dokonce neváhá použít označení slovem „čachry“.

Na výměně by neshledával nic špatného za předpokladu, že by dosavadní šéf Českých drah vykazoval špatné výsledky a zároveň za něj existovala kompetentní náhrada. „My jsme dnes nechali odvolat klíčového člověka Českých drah v době, kdy je třeba ještě kladně finančně řídit společnost, která se nachází ve fázi, kdy se ještě nedokázala dostat z té covidové krize, ale nemáme nikoho dalšího,“ komentuje.

Ivana Bednárika shledává jako špičkového manažera s letitými zkušenostmi a člověka krizového střihu. Společnost se dostávala do silných ztrát a potřebovala silného restrukturalizačního manažera, kterým Bednárik dle Havlíčka nepochybně byl. Z Bednárikových úspěchů ve vedení Českých drah jmenuje hospodářský výsledek kolem nuly a udržení sociálního smíru.

Za jeho odvoláním shledává i přechozí vedoucí pozici v ČD Cargo a přehled v hospodaření. Podle Havlíčka se nová garnitura snaží získat veřejné zakázky Českých drah, a dokonce privatizovat jejich část, konkrétně dceřinou společnost ČD Cargo. „Stojím si za tím, že bude zprivatizována pouze přes moji mrtvolu,“ zní Havlíčkův názor na privatizaci. „Roste zájem nasát se na České dráhy tak, jak tomu bylo v minulosti a do značné míry tento státní podnik dojit,“ dodává.

Havlíček tvrdí, že se jemu i Bednárikovi dařilo držet zájmové skupiny od Českých drah dál a důsledkem svých počinů měli vytvořit transparentní prostředí. „Já si stojím za tím, že to byl kvalitní manažer, byl to apolitický člověk, my jsme nevybírali nikoho podle stranické příslušnosti, nevybírali jsme nikoho podle toho, jestli k nám má takové či onaké sympatie,“ říká bývalý šéf resortu s dodatkem, že jeho volba se řídila kvalitou daného kandidáta.

A co vzkazuje bývalý ministr svému následovníkovi Martinu Kupkovi? „Musí být tvrdší, musí být nekompromisní vůči všem tlakům, které na něj jsou, ať už ze strany stranických sekretariátů nebo různých zájmových skupin, musí umět bouchnout do stolu.“ Podle Havlíčka by měl ministr kopat hlavně za sektor, nikoli za stranu.

Tagy