foto: Redakce RAILTARGET/Dariusz Mierkiewicz
V exkluzivním rozhovoru pro RAILTARGET se Dariusz Mierkiewicz, manažer pro rozvoj obchodu v přístavu Koper, podělil o své cenné poznatky o současné dynamice a budoucím potenciálu přístavu Koper. Diskuse se rozvinula na 12. ročníku konference „Železniční systémy/Intermodální fórum“, kterou pořádala skupina OLTIS v polské Wisle, na pozadí vyvíjejících se globálních logistických výzev a role intermodální dopravy.
Jelikož jste z přístavu Koper, ráda bych se vás zeptala na jeho současnou situaci. Jak je to s kapacitami a hodnotami?
Nejprve bych rád shrnul rok 2022, který byl pro všechny přístavy, zejména ty evropské, velmi náročný. Ale jsme velmi úspěšní, což znamená nárůst TEU v kontejnerech a finálních vozidlech. Nové rekordy jsou na místě, takže jsme velmi spokojeni. Ale je to díky novým investicím, které jsou již částečně realizovány, například je hotová první část kontejnerového terminálu, která nám dává mnohem větší možnosti nakládky, vykládky a skladování kontejnerů. A samozřejmě jachty připravené pro nová vozidla. To jsou z našeho pohledu určitě nejdůležitější body.
Co si myslíte o rozvoji intermodální dopravy v Polsku?
Intermodální spojení z Polska a do Polska je pro nás velmi zajímavé. Existuje mnoho projektů. Bohužel během pandemie a války na Ukrajině je mnoho projektů pozastaveno. Někde jsou, ale zatím se nerealizují v reálném životě. Co už ale máme, je jeden další železniční operátor s přímým spojením z Koperu do přístavu Gdyně a přístavu Gdaňsk. Myslím, že je zásadní zdůraznit, že v přístavu Koper patří více než 50 procent obratu železnici, takže ano, intermodální spojení určitě potřebujeme.
Kde vidíte větší potenciál pro rozvoj spolupráce se železnicí v rámci intermodální dopravy?
Především nevyzdvihujeme pouze intermodální dopravu, protože přístav Koper je velmi silný v automobilovém průmyslu. Přístavem projíždí velké množství vozidel. Takže pro nás je železnice jako taková zásadní. Jednou z výzev je v tuto chvíli doprava mimo přístav. Tím mám na mysli rekonstrukci staré trati. Druhou výzvou je, že čekáme na novou trať, která bude hotová v příštích dvou letech. To zcela pozitivně změní naši situaci, takže čekáme na tuto novou linku.
Zelená dohoda je velké téma. Jak bychom mohli udělat přístavy zelenějšími?
Víte, Slovinsko je zelená země. Přístav Koper je samozřejmě součástí Slovinska, takže máme pocit, že to není jen trh nebo něco, co jsme nuceni udělat. Prostě cítíme mnoho věcí, které by se měly udělat. Jak jsme diskutovali s panelem, je tu jeden velký problém s palivem pro budoucí pohon lodí. Je to právě teď hlavní diskuse ve všech přístavech, jakého nového paliva se v budoucnu dočkáme? A nové investice se vlastně budou odvíjet od toho, které z nich bude nejlepší a nejoblíbenější. Pak z něj budeme moci vytvořit strukturu. Hlavní znečištění bohužel vytvářejí plavidla.