foto: Redakce RT / public domain /Vojtěch Brouček
Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s Vojtěchem Broučkem z ČD Cargo Logistics, který se věnoval nejen tématu intermodální dopravy.
Jaké služby nabízí ČD Cargo Logistics svým klientům? Máte v portfoliu nějaké novinky?
ČD Cargo Logistics je především železniční speditér s působností po celé Evropě. V zásadě od Kazachstánu, Číny až po Spojené království nebo Španělsko. To hlavní, co děláme, je železnice, ale nabízíme i služby po vodě, silnici a v některých případech i letecky. Dokážeme komunikovat se všemi státními i privátními železničními dopravci, především tedy těmi ze skupiny ČD Cargo, ale i mnoha dalšími. Zajišťujeme přepravu vlaku z bodu A do bodu B po celé Evropě. Kontejnery přepravujeme z Číny po Hedvábné stezce. Snažíme se o to, abychom byli ti, kteří přináší ČD Cargu jako skupině nové příležitosti. Především tedy v oblasti intermodálu, protože to je budoucnost železnice, ale také v těch tradičních komoditách ať už se jedná o přepravy uhlí nebo jiných hromadných substrátů.
Psali jsme
Přinášíme exkluzivní rozhovor s předsedkyní představenstva Dopravně vzdělávacího institutu Radkou Drápelovou. Odpověděla nám na naše dotazy týkající…
Právě o intermodální dopravě měla být i má další otázka. Jaké konkrétní plány do budoucna nebo i současné služby nabízí ČD Cargo Logistic v oblasti intermodálu.
V oblasti intermodálu velice úzce spolupracuje s mateřskou společností ČD Cargo. Jednak sledujeme trendy, které jsou a snažíme se hledět do budoucnosti tam, kde bude trh za pět, deset nebo patnáct let. Už teď pracujeme na konkrétních případech. Velmi aktivně spolupracujeme s terminály, které jsou v částečném vlastnictvím v rámci skupiny ČD Cargo (tedy terminál DUSS Lovosice a terminál Brno, tak i jinými v regionu střední Evropy. Po dlouhé přípravě se v minulém týdnu podařilo zrealizovat úspěšně nový projekt, ve spolupráci s ČD Cargem, Lineasem a rejdařem ECS, nový pravidelný vlak mezi Lovosicemi a Zeebrugge na belgickém pobřeží. Ten vlak je v tuto chvíli dedikován pro jednoho klienta, tedy pro výrobce plenek a jiných hygienických prostředků, firmu Drylog. Vlak, který v jednom směru, tedy z Belgie do Česka vozí materiál a z opačného směru vozí hotové výrobky. Už teď víme, že další zákazníci budou následovat a s tím samozřejmě poroste i frekvence odjezdů vlaků. Věřím, že v dohledné době budeme jezdit třikrát týdně, potom čtyřikrát, pětkrát a ten cílový stav je třeba dvakrát denně. To by bylo úplně nejlepší, protože Belgie má obrovský potenciál.
Je tam ideální spojení na Velkou Británii nebo na Irsko. Dokážeme na té trase, která má nějakých 800 km být velmi kompetitivní vůči silničním dopravcům, a to především od příštího roku, kdy německé mýto poměrně výrazně stoupne. Od roku 2026, budou zavedeny emisní povolenky zatěžující silniční dopravu a myslím si, že přijdou další opatření, která budou znepříjemňovat silničním dopravcům život. Také tlak u velkých zákazníků, kteří budou sledovat svoji uhlíkovou stopu a budou vidět železnici jako alternativu a tu nejlepší volbu pro svoji přepravu v obrovských objemech. Silniční přeprava bude pouze doplňková a po silnici budou jezdit kamiony se zbožím, které bude třeba dopravit expresně. Nebo to budou malé zásilky do méně vytížených směrů a tak dále.
Psali jsme
Žhavá témata, která hýbou dopravním sektorem! Přesun zboží ze silnice na železnici, nedostatky infrastruktury, dopady emisních povolenek. Nejen…
S touto vizí, kterou jste zmínil souvisí i evropská vize zelené dopravy, která je často skloňovaná. Ráda bych se věnovala i ekonomickému tématu. Můžete říct, jaký byl rok 2023 pro ČD Cargo Logistic, a jaké máte plány pro rok 2024?
Rok 2023 je zatím rokem úspěšným a daří se nám, a to i v té nelehké době. Je to díky tomu, že dokážeme být efektivní. Dokážeme pracovat, ať už s našimi dodavateli ze skupiny ČD Cargo nebo s jinými. Hlavně dáváme zákazníkům přidanou hodnotu. To znamená, že zatím se daří dobře, a snad to tak zůstane. Naše vize do roku 2024, je dále růst a posilovat svoji pozici jakožto důležitého železničního speditéra a poskytovatele služeb mobility Carga po celé Evropě. Věříme, že i další roky pro nás budou úspěšné a že začneme postupně přidávat nové zákazníky a nové produkty. Hlavně tedy v intermodálu, ale i v té konvenční železnici, která je pořád nosnou pro mateřskou společnost a trochu i pro nás.
Velkým tématem pro většinu železničních společností je nedostatek kvalifikovaných pracovních sil, ať už se jedná o strojvedoucí či pracovníky posunu, dispečery a další. Jak si stojí ČD Cargo Logistic? Daří se vám přilákat i mladou generaci, o kterou teď primárně i na železničním trhu jde?
Daří. Je to celá otázka zaměstnanců, zaměstnanosti, personálu, a to je problém napříč celým odvětvím, nejenom u dopravců. Máme tu výhodu, že naše personální požadavky nejsou tak velké, jako je u vlastního dopravce. Přesto potřebujeme lidi, kteří budou jazykově vybaveni, kteří budou obchodně myslící, pozitivní, kteří budou schopni zvednout telefon, když je to potřeba, i večer. Ve výjimečných případech provést úkoly související s přepravou třeba i o víkendu. Máme velkou výhodu, a daří se nám získávat mladé lidi, především absolventy Vyšší odborné školy dopravní nebo i vysokoškoláky. Jelikož máme dobré jméno, a to především ve Vyšší odborné škole dopravní v Masné v Praze, tak se ti studenti sami hlásí. Můžeme si vybírat. Přijímáme spolužáky ze stejné třídy a tak podobně. Mladí lidé jsou něco, co nás obohacuje. Mají úplně jiné požadavky než my.
Psali jsme
Jaká je práce strojvedoucího v reálném provozu si na vlastní kůži vyzkoušel ministr dopravy Martin Kupka. ČD Cargo odstartovalo novou éru bezpečnosti…
Ti ještě o něco dříve narození, než jsem já. Chtějí pracovat, ale chtějí pracovat trochu jinak. Očekávají to, čemu se vlastně říká work balance. To, že kromě práce budou mít dost času a prostoru pro svoje aktivity, pro svůj život a že je firma bude oceňovat nejenom finančně, ale i nefinančně. Myslím si, že tím, jak máme nastavenou firemní kulturu, tak se nám to daří. Máme několik mladých lidí a vím, že budou nastupovat jeden až dva další ve velmi blízké době, za což jsem rád. . Ať už ti lidé u nás budou pracovat dva roky, nebo deset let. Je zde velký potenciál, že potom přejdou na mateřskou společnost do ČD Carga a zkušenosti, které získaly u nás z manažerské nebo dispečerské práce, zajištěním přepravy z bodu A do B, potom použijí. Třeba půjdou do ČD Carga a přinesou tam obchodního ducha, nadšení a pocit důležitosti práci udělat pořádně a včas.
Psali jsme
ČD Cargo je jedním z železničních nákladních dopravců v České republice, kteří jsou držitelem Jednotného osvědčení o bezpečnosti uděleného…
Pane Broučku, má poslední otázka je spíše doplňková. Je to skutečně něco, co naše čtenáře zajímá. Můžete prozradit nějakou kuriózní přepravu, kterou ČD Cargo Logistics realizovalo? Jaká je třeba nejzajímavější, nejzvláštnější věc, kterou jste převáželi.
Těch přeprav je opravdu hodně. Můžu zmínit jednu, to byla přeprava exponátu pro Zemědělské muzeum v Ostravě. Jednalo se o exponát rozstříleného kombajnu, secího stroje a traktoru z Ukrajiny, který jsme chtěli realizovat po železnici. Ale nakonec jsme bohužel s ohledem na rozměry a celou komplikovanost záležitosti přepravu zajistili po silnici. Takže nejsme pouze železniční dopravce nebo speditér. Potom mnoho dalších přeprav, které jsou přes celou Evropu. Nechtěl bych zmiňovat jednu konkrétní.
Chápu, ale i tak moc děkuji.
Tento rozhovor byl realizován v rámci veletrhu TRAKO 2023.