foto: Redakce RAILTARGET/Hořínek exkluzivně: DAC je finančně velmi nákladné a stále nejsou úplně jasné přínosy pro dopravce
Na veletrhu Transport Logistic v Mnichově měla redakce RAILTARGET příležitost natočit rozhovor s ředitelem společnosti METRANS Rail Martinem Hořínkem. V interview nám představil nový projekt společnosti METRANS Rail a podělil se o svůj názor na problematiku digitálního automatického spřáhla (DAC).
Jak tento veletrh prožíváte a jaké jsou reakce Vašich klientů?
Jsme opravdu rádi, že jsme mohli po čtyřleté pauze opět otevřít náš stánek na veletrhu v Mnichově a přivítat zde naše zákazníky. I přes vytrvalý déšť je atmosféra výborná a stánek je plný návštěvníků.
Představujete na veletrhu nějaké novinky v rámci společnosti METRANS Rail?
S radostí představujeme náš nový projekt ADRIA RAIL. Tím je investice do stejnojmenného chorvatského dopravce, jenž je mimo jiné vlastníkem krásného kontejnerového terminálu nedaleko Bělehradu v Inđiji. Nově teď tedy nabízíme spojení mezi Inđijí a přístavem Rijeka a také Inđijí a naším terminálem v Budapešti.
Jedním z témat Mnichovského veletrhu je digitální automatické spřáhlo (DAC). Jaká je aktuální situace ohledně DAC, můžete nám prozradit nějaké novinky?
Já jsem známý pro svůj rezervovaný přístup k této nové technologii, která je finančně velmi nákladná a stále nejsou úplně jasné přínosy pro dopravce a držitele vozů. Hovořím nejen za sebe, ale také za sdružení ŽESNAD.cz, když řeknu, že trváme na důkladné business case analýze. Je potřeba stanovení typu a jeho ověření v reálném provozu, nestačí jen zkouška na nějakém spádovišti. Pak teprve se budeme bavit o tom, kdy, jak a kdo bude přestavovat. Jsme rádi, že v současné situaci už i velké společnosti jako ÖBB souhlasí, že je důkladná analýza opravdu potřeba.
Poslední otázka se týká plánů do budoucna, neboť veletrhem Transport Logistic květnová série akcí nekončí. Není žádným tajemstvím, že ŽESNAD.cz pořádá jednu ze svých pravidelných konferencí, můžete mi prozradit například hlavní hosty?
Naše konference ŽESNAD.cz ve Špindlerově Mlýně se bude opět konat v květnu. Pozvání zatím přijal Ministr dopravy České republiky Martin Kupka a spolu s ním i Ministr dopravy Slovenské republiky, jehož v případě neúčasti nahradí jeho tajemník. Na nadcházející konferenci se již těšíme a myslím, že se bude jednat o událost opravdu důstojnou.