EU version

Havlíček: Na železnici potřebujeme konkurenci, ne protekci

Havlíček: Na železnici potřebujeme konkurenci, ne protekci
foto: RAILTARGET/Karel Havlíček
09 / 07 / 2025

Místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček zdůrazňuje potřebu realistického rozvoje vysokorychlostních tratí a modernizace železniční infrastruktury. V tendrech podle něj musí rozhodovat otevřená konkurence, nikoli protekce dodavatelů.

Pane místopředsedo, jaké jsou podle vás největší současné výzvy na české železnici?  

Jedna věc je dobudování bezpečnostního systému ETCS, druhá jsou pochopitelně koridorové tratě, které se neustále modernizují, a třetí je zahájení přípravy vysokorychlostních tratí, nicméně v nějakém rozumném měřítku. Nikoliv tak, jak si dnes vysnil Martin Kupka, že bude prošpikována VRTkami celá Česká republika. 

Na to v nejbližších letech mít nebudeme, prostě jeden bilion korun navíc nezískáme. Ale samozřejmě ta hlavní trať - to znamená Dráždany, Ústí, Praha, Brno, Ostrava -, ta se musí dobudovat. A poté jsou zde výzvy v dobudování infrastruktury: zastávek, stanic, nevyjímaje lokálky. A nezapomínejme ani na přejezdové zabezpečení. Tady bychom měli udržet tempo, které nastavila naše vláda, to je nějakých 150-200 přejezdů ročně.

Největším aktuálním tématem v osobní železniční dopravě jsou vypisované veřejné soutěže, zmíním například největší soutěž Prahy a Středočeského kraje za 142 miliard. Je podle vás důležité, aby byly tyto soutěže vypisovány včas a aby byly důkladně prováděny předběžné tržní konzultace?  

Pochopitelně, protože u těch železnic je to trochu složitější, než u silnic a dálnic. Železnice jsou pod tlakem, že to tendrují za vyšší ceny. Na druhou stranu si musíme uvědomit, že konkurence je trochu jiná, ty stavby jsou extrémně náročné. Vše, co bude ve finále tlačit na snížení ceny, je třeba nepodcenit. 

A je podle vás důležité, aby požadavky na vozidla byly nastaveny co nejobecněji, aby na jejich základě nebyly vyřazováni někteří dodavatelé?  

Pokud chceme snižovat ceny, potřebujeme, abychom měli silnou konkurenci. Pokud se vyřazují některé požadavky, a je to na základě bezpečnosti a tak dále, pak tomu rozumím. Pokud je to na základě toho, že se to tlačí k nějakému dodavateli, pak je to nepřijatelné. Pro mě je důležité, aby zde byla dobrá konkurence, a ať už to vyrábí jakýkoliv subjekt, aby byl pod cenovým tlakem. 

Samozřejmě bychom si přáli, aby vítězili tuzemští dodavatelé. A pokud to bude zahraniční, aby subdodavatelská část byla zajištěná českými firmami, protože máme rozvinutý průmysl. Pro mě jako pro člověka, který stál v čele ministerstva dopravy i průmyslu, je neakceptovatelné, že se bude vše pořizovat ze zahraničí, ačkoliv bychom zde měli dobrou alternativu a dobré české dodavatele. Tady se musíme chovat jako všechny ostatní země a netvářit se, že se to českého průmyslu netýká.

Tagy