foto: M. Strnad/Generální ředitel SŽ Svoboda: Zkapacitnění železničních tratí je velkým tématem pro celou Evropu
V rámci ohlédnutí za konferencí nákladních železničních dopravců, kterou pořádal ŽESNAD.CZ, dnes přinášíme rozhovor s generálním ředitelem Správy železnic, Jiří Svobodou.
V minulém týdnu jste se setkal se šéfem ÖBB panem Matthou. Jaký byl obsah této schůzky a jaká je vaše spolupráce?
Troufám si říct, že naše spolupráce je nadstandartní. Máme k sobě hodně blízko, protože jsme oba strávili celý život na železnici a také jsme zavzpomínali na jeho začátky v Gmündu, což je vedle českých kolejnic a hodně inklinuje k České republice. Co se týče konkrétních témat, tak rezonují stále ta stejná. Tedy jak se zvyšuje zabezpečení trati, mám tím na mysli ETCS – Evropský vlakový zabezpečovací systém. Dále také co obnáší zvyšování rychlostí a co obnáší zkapacitnění, protože Rakousko dává hodně nákladů a energie do zkapacitnění tratí, konkrétně i do čtyřkolejných úseků. Součástí diskuse byla samozřejmě i podpora projektu Via Vindobona, tedy propojení Vídně a Berlína za pomoci vysokorychlostní trati. Tomuhle projektu hodně fandí a věřím, že bude i hodně velkou oporou pro nás nadále.
Dnes jsme na konferenci nákladních železničních dopravců. Vy zde hájíte barvy Správy železnic i na Vaší kravatě. Velkým dnešním tématem je i kapacita kolejí. Jaké kroky může Správa železnic pro nákladní dopravce v tomto ohledu udělat?
Zkapacitnění je velkým tématem po celé Evropě. V současné době probíhají velké výlukové činnosti na koridorových tratích. Zkapacitnění bude spíše otázkou plynulosti až to všechno dokončíme, ale máme zde i vkládání kolejových spojek, abychom měli možnosti variant více vlaků naráz se přepravovat v daném úseku. Co se celkově týká tohoto dotazu, tak připravujeme mnoho dalších projektů, nazval bych je jako objízdné trasy například rameno od Velkého Oseku, Hradce Králové, Týniště a Chocně. Tedy hledat nové trasy a přidávat nové koleje a například aby trasa Brno-Přerov byla dvojkolejná. Víme, co chceme, ale bude to samozřejmě ještě dlouho trvat a je to o velkých nákladech.
Také jste byl zhruba před dvěma týdny na jednání v Bruselu, které se týkalo vysokorychlostních železnic. Jaký je aktuální stav a spolupráce mezi Českou republikou a Evropskou unií v rámci vysokorychlostní železnice?
Byl jsem tam nejenom jako zástupce České republiky, ale i jako zástupce CERu, tím pádem se dveře více otevřely. Sešel jsem se s několika europoslanci a ti velmi kvitují tomu, že bereme vážně propojení Berlína s Vídní. Nebylo to pouze o vysokorychlostních tratích, ale i o revizi tratí TNT, kde jsem mimo jiné uvedl naše požadavky v rámci EU rozšířit nákladní koridory. Před chvílí jsem zmiňoval kiosek Hradec Králové, Choceň, Týniště. I na tohle tam slyšeli a velmi kvitovali, že chceme nákladní dopravě takto pomoci. Mám zde i neoficiální příslib, že se budou snažit tomuto tématu dát více pozornosti a aby zhruba v září došlo k předkvalifikaci revize TNT.
Je to tedy dobrá zpráva pro české vysokorychlostní železnice, které mají podporu nejenom napříč českým politickým spektrem, ale i v Evropské unii. Plánujete nějaké další jednání s evropskými zástupci nebo se zástupci SNCF v rámci VRTek?
S evropskými zástupci to plánuji. Myslím, že se jedná o 11.7., kdy se tam přesuneme a budeme dále zpřesňovat v jakém stavu Česká republika je ve smyslu záměrů, studií a tak dále. Co se týká ESENCE, tak to je nepřetržitá komunikace, která teď konkrétně bude díky tomu, že sem přijede vysokorychlostní vlak TGV. Jedná se o historický TGV, v podobě určitého rekordu 380 km/h, který nám zapůjčí. V rámci vystavení v Brně přijedou zástupci SNCF a budeme na místě jednat o dalším vývoji spolupráce. Rád bych spolupráci umocnil ve smyslu, že bychom do budoucna mohli více uplatnit český průmysl, což bude předmětem jednání.